Zmienią się zasady realizacji recept w aptekach

1 lat temu 44
Dlaczego e-recepta rozpoczęta w jednej aptece nie może być dokończona w innej? Zapytanie w tej sprawie wystosował do Ministerstwa Zdrowia poseł niezrzeszony Paweł Szramka - Wprowadzenie takiej zasady umożliwia aptekom prawidłowe rozliczanie się z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dla każdej e-recepty jest wystawiany Dokument Realizacji Recepty (DRR) - czytamy w odpowiedzi. Ale w resorcie zapowiadają zmiany - Obecnie Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia prowadzą prace analityczne w kierunku wprowadzania zmian w zakresie możliwości realizacji jednej e-recepty w różnych aptekach - odpowiedział Maciej Miłkowski, wiceminister zdrowia  Planowany termin wdrożenia rozwiązania stanowi II kwartał 2023 r., jednak ze względu na poziom skomplikowania opisanego zagadnienia termin ten może ulec zmianie - wyjaśnia Miłkowski

Ważne zmiany w receptach

W czerwcu zapytanie do Ministerstwa Zdrowia w sprawie realizacji recept w aptekach wystosował poseł niezrzeszony Paweł Szramka. 

- Pacjent, który chce zrealizować e-receptę, na której zapisanych ma np. 5 paczek leków, a w danej aptece dostępne są tylko 2, musi niestety dokończyć tę receptę już w tej konkretnej aptece. Taka procedura budzi wątpliwości i jest niezrozumiała, skoro używany jest system informatyczny. System powinien umożliwiać dokończenie realizacji recepty w dowolnej innej aptece, która posiada pozostałe paczki zapisanego leku - argumentuje parlamentarzysta.

Dlaczego e-recepta rozpoczęta w jednej aptece nie może być dokończona w innej, wyjaśnia wiceminister zdrowia.

- Wprowadzenie takiej zasady umożliwia aptekom prawidłowe rozliczanie się
z Narodowym Funduszem Zdrowia. Dla każdej e-recepty jest wystawiany Dokument Realizacji Recepty (DRR). W przypadku, gdy farmaceuta wyda część opakowań danego leku, nanosi dla danej pozycji w DRR status częściowej realizacji. Wówczas realizacja takiej e-recepty musi być dokończona w tej samej aptece - podkreśla Maciej Miłkowski, wiceminister zdrowia.

I dodaje: Przyjęcie powołanych założeń wynika z trudności związanych z ewentualną możliwością realizacji pojedynczego dokumentu e-recepty w różnych aptekach, m.in. ze względu na możliwość wydawania zamienników leków, różnych konfiguracji opakowań, ryzyko popełnienia błędu podczas wydawania leku przez różne apteki, co przekłada się 2 bezpośrednio na bezpieczeństwo samego pacjenta oraz na utrudnione wykonywanie korekt w aptekach.

Nowe zasady w realizacji recept jeszcze w 2023 roku

Przy okazji wiceminister zapowiada jednak zmiany w zasadach funkcjonowania elektronicznych recept. Prace w tym zakresie już się rozpoczęły. Przyznaje równocześnie, że ze względu na poziom skomplikowania opisanego zagadnienia termin wprowadzenia zmian może zostać przesunięty.

Wprowadzanie możliwości realizacji pojedynczej e-recepty w różnych aptekach bez dokładnej i wieloaspektowej analizy mogłoby wywrzeć negatywny skutek na proces realizacji recept, jak i bezpieczeństwo pacjentów  - zastrzega.

- Obecnie Ministerstwo Zdrowia oraz Centrum e-Zdrowia prowadzą prace analityczne w kierunku wprowadzania zmian w zakresie możliwości realizacji jednej e-recepty w różnych aptekach. Planowany termin wdrożenia rozwiązania stanowi II kwartał 2023 r., jednak ze względu na poziom skomplikowania opisanego zagadnienia termin ten może ulec zmianie - wyjaśnia Miłkowski. 

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Czytaj więcej