Wchodzi ważna zmiana w ZUS. Termin do 30 grudnia
Jak przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych, od 1 stycznia 2023 roku każdy płatnik składek ma ustawowy obowiązek posiadania profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. To oznacza, że konto trzeba założyć do 30 grudnia.
Dotychczas obowiązek ten dotyczył wyłącznie płatników rozliczających składki za więcej niż 5 osób. Po zmianach obejmuje wszystkich przedsiębiorców, także właścicieli małych firm oraz tych, którzy płacą składki tylko za siebie.
- Do 30 grudnia br. wszyscy płatnicy składek - osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - powinni mieć konto na PUE ZUS. Mogą to zrobić osobiście lub upoważnić kogoś do dostępu do roli płatnika na PUE ZUS - poinformował jeszcze w listopadzie rzecznik ZUS Paweł Żebrowski.
- PUE ZUS to ułatwienie dla przedsiębiorców. Aby zachęcić płatników składek do zrobienia tego już teraz, ZUS prowadzi kampanię informacyjną, której celem jest pomoc w założeniu profilu do końca roku jak największej liczbie osób - przekonuje.
Jak działa PUE ZUS?
Platforma Usług Elektronicznych ułatwia i umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Jak wyjaśnia ZUS, przedsiębiorcy za pośrednictwem profilu mogą składać wnioski i korzystać z bezpłatnej aplikacji ePłatnik przeznaczonej do obsługi dokumentów ubezpieczeniowych.
Co więcej, mogą także kontrolować stan swoich rozliczeń z ZUS, mają dostęp do zwolnień lekarskich swoich pracowników, a także mogą samodzielnie tworzyć elektroniczne dokumenty z danymi ZUS i przekazywać je do innych instytucji.
Obecnie PUE ZUS ma ponad 10,6 mln użytkowników. Ponad 89 proc. osób prowadzących własną działalność i ponad 87 proc. form rozliczających składki od 1 do 5 osób.
Jak założyć konto na PUE ZUS. Instrukcja krok po kroku
Aby założyć profil na PUE ZUS, trzeba wejść na stronę www.zus.pl i kliknąć przycisk "Zarejestruj w PUE" (na górze strony). Następnie należy wybrać, dla kogo zakładany jest profil - do wyboru jest rejestracja: "Dla Ciebie", "Dla przedsiębiorców" oraz "Dla firm". Formularz rejestracyjny różni się nieznacznie zależnie od dokonanego wyboru.
Po wybraniu rejestracji "Dla przedsiębiorców", poza danymi osobowymi, trzeba wpisać NIP.
Kolejnym krokiem jest wybranie sposobu rejestracji. Można to zrobić za pomocą metod z portalu login.gov.pl (profil zaufany, e-dowód, bankowość elektroniczna), za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego, za pomocą bankowości elektronicznej banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (lista banków na www.zus.pl) lub za pomocą formularza rejestracji.
Przy rejestracji za pomocą login.gov, kwalifikowanego podpisu elektronicznego i bankowości elektronicznej, część danych w formularzu rejestracji wypełnia się automatycznie. Metody te pozwalają również na potwierdzenie tożsamości, dlatego skorzystanie z nich nie wymaga wizyty w ZUS.
Przy rejestracji za pomocą formularza rejestracji (przycisk "do rejestracji"), trzeba wypełnić wszystkie obowiązkowe pola. W ciągu 7 dni od rejestracji trzeba też potwierdzić swoją tożsamość w dowolnej placówce ZUS lub podczas e-wizyty. Na wizycie trzeba mieć ze sobą dokument tożsamości - dowód osobisty lub paszport.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat: