Recepta i L4 od lekarza NFZ po godzinach, w dni wolne i święta. Tak działa TPK

1 lat temu 36

Autor: oprac. JKB • Źródło: GOV, NFZ, Rynek Zdrowia02 grudnia 2022 21:00

Porada medyczna, recepta, czy zwolnienie lekarskie na koszt NFZ - to wszystko pacjent może uzyskać w ramach Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. TPK, jak przypomina Fundusz, jest dostępna dla pacjenta w nocy, weekendy i święta, czyli poza godzinami pracy POZ.

Recepta i L4 od lekarza NFZ po godzinach, w dni wolne i święta. Tak działa TPK Recepta i zwolnienie lekarskie od lekarza NFZ po godzinach, w dni wolne i święta. Wystarczy wykonać telefon Fot. Shutterstock
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) jest dostępna poza godzinami pracy POZ, czyli od poniedziałku do piątku od 18:00 do 8:00 następnego dnia, w weekendy, święta i inne dni wolne od pracy Z TPK można skorzystać w przypadku m.in. nagłego zachorowania (poza godzinami pracy przychodni POZ) czy nagłego pogorszenia stanu zdrowia W ramach TPK pacjent może uzyskać: poradę medyczną, e–receptę, e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19 oraz e–zwolnienie Jeżeli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, personel medyczny może wówczas zalecić np. wizytę w najbliższej stacjonarnej NiŚOZ

Recepta i L4 od lekarza NFZ po godzinach, w dni wolne i święta. Pomocna TPK

NFZ uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu (TPK), aby pacjent mógł otrzymać niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy POZ, czyli wieczorami, w weekendy i święta. Aby połączyć się z TPK wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer 800 137 200 albo wypełnić stosowny formularz (TU).

TPK. Zasady działania:

• działa od poniedziałku do piątku od 18:00 do 8:00 następnego dnia,
• w soboty i niedziele oraz inne dni ustawowo wolne od pracy,
• Infolinia obsługiwana jest w języku polskim, angielskim i ukraińskim.

W trakcie rozmowy z konsultantem zostanie przeprowadzony z pacjentem wstępny wywiad, podczas którego padną pytania o imię, nazwisko i numer PESEL. Następnie z pacjentem skontaktuje się pielęgniarka i w razie potrzeby lekarz.

Jeśli korzystamy z TPK za pośrednictwem formularza to po jego wypełnieniu, kontakt z pielęgniarką lub lekarzem nastąpi w ciągu 3 godzin.

Recepta i zwolnienie lekarskie przez telefon?

Jak wyjaśnia NFZ, z Teleplatformy Pierwszego Kontaktu mogą skorzystać pacjenci, którzy wymagają pilnej konsultacji lekarskiej. Dotyczy to sytuacji:

nagłego zachorowania, poza godzinami pracy POZ, nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących stan bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy, gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia.

W ramach TPK pacjent może uzyskać:

poradę medyczną, e–receptę, e-skierowanie na szczepienie przeciwko COVID-19, e–zwolnienie.

Natomiast, jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci wizytę w najbliższej stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ), kontakt ze swoim lekarzem POZ, a w przypadku stwierdzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Jak wygląda rozmowa z konsultantem w ramach TPK?

Jak wygląda połączenie i rozmowa za pośrednictwem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu? Szczegółowo wyjaśnił to NFZ na swojej stronie internetowej:

Po połączeniu pacjent wysłucha krótkiego komunikatu o dodzwonieniu się na Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Nastepnie należy wybrać język, w którym będzie udzielana konsultacja. W pierwszej kolejności z pacjentem połączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pacjenta pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadzi wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną konsultację, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić porad do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które zagrażają życiu i zdrowiu, zaleci wezwanie zespołu ratownictwa medycznego. Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje pacjenta do lekarza, podczas tego samego połączenia. Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz zaleci wezwanie do pacjenta zespołu ratownictwa medycznego. Może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, jeśli pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu z lekarzem.

Ze zdalnej konsultacji mogą skorzystać także osoby niesłyszące – teleplatforma jest bowiem dostępna również przez wideoczat, a komunikacja odbywa się wówczas w języku migowym przy wsparciu tłumacza.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Czytaj więcej