Program rozwoju e-zdrowia w Polsce do 2027 r. Co zakłada? Ruszyły konsultacje publiczne

1 lat temu 42

Autor: oprac. ML • Źródło: Rynek Zdrowia30 sierpnia 2022 14:30

Ruszyły konsultacje publiczne dokumentu pt. „Program rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022 – 2027”. Uwagi można kierować do Ministerstwa Zdrowia za pośrednictwem specjalnego formularza do 12 września br.

Program rozwoju e-zdrowia w Polsce do 2027 r. Co zakłada? Ruszyły konsultacje publiczne Czas na konsultacje określono od 30 sierpnia do 12 wrześn ia. Fot. Shutterstock
Rozpoczęły się konsultacje publiczne dokumentu pt. "Program rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022 – 2027". Potrwają do 12 września. Uwagi można składać za pośrednictwem specjalnego formularza Program Rozwoju e-Zdrowia jest dokumentem o charakterze operacyjno-wdrożeniowym Prezentacja dokumentu odbędzie się w dniu 5 września o godzinie 14:00 na spotkaniu on-line

E-zdrowie: kierunek strategiczny

Ministerstwo Zdrowia przygotowało „Program rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022 – 2027”. To pokłosie realizacji kierunków strategicznych opisanych w dokumencie „Zdrowa przyszłość. Ramy strategiczne rozwoju systemu ochrony zdrowia na lata 2021-2027, z perspektywą do 2030 r.” 

Program Rozwoju e-Zdrowia jest dokumentem o charakterze operacyjno-wdrożeniowym. Ma wesprzeć realizację polityki publicznej „Zdrowa Przyszłość” w obszarze rozwiązań e-zdrowia.

- Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej została przedstawiona w „Zdrowej Przyszłości”, zatem Program skupi się na wnioskach, które wynikają z celów i kierunków interwencji opisanych w tym dokumencie - czytamy we wprowadzeniu do zapisów Programu.

Dokument "Zdrowa przyszłość" przyjęty przez Radę Ministrów w lutym 2017 r. stanowi zbiór rekomendacji dla polityk publicznych i punkt wyjścia dla zmian
w systemie zarządzania rozwojem, w tym dla obowiązujących dokumentów strategicznych.
W kontekście cyfryzacji ochrony zdrowia dokument ukazuje plany rozwoju nowoczesnych form świadczenia opieki zdrowotnej, która łączy elementy telekomunikacji, informatyki oraz medycyny (w tym telemedycyny). 

Prezentacja dokumentu odbędzie się w dniu 5 września o godzinie 14:00 na spotkaniu on-line.

Program rozwoju e-zdrowia: główne obszary

Główne obszary do zaadresowania za pomocą Programu Rozwoju e-Zdrowia to:

Większe zaangażowanie we własne zdrowie – rozwiązania e-zdrowia powinny wspomagać pacjenta i system ochrony zdrowia w zaangażowanie we własne zdrowie. Pacjent powinien móc liczyć na wsparcie w prowadzeniu zdrowego stylu życia oraz udziale w badaniach profilaktycznych, przesiewowych i bilansach. Poprzez analizę danych z różnych źródeł, w tym przekazanych przez samego pacjenta, będą
identyfikowane i monitorowane ryzyka zdrowotne oraz skuteczność prowadzonych działań. Rozwiązania e-zdrowia powinny także umożliwiać prowadzenie autodiagnostyki oraz zdalnej opieki w środowisku
pacjenta. Pacjent powinien włączać się w proces leczenia na każdym etapie, rozwiązania e-zdrowia powinny go w tym wspierać – ułatwią mu komunikację z pracownikami medycznymi, oraz informują o jego ścieżce w systemie ochrony zdrowia. Predykcja zdrowia pacjenta i wsparcie wspomagania decyzji – rozwiązania e-zdrowia powinny wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji i zaawansowanych metod analitycznych do predykcji zdrowia pacjenta, zdrowia populacyjnego oraz diagnostyki i leczenia. Drugim elementem jest rozwój narzędzi wspomagania decyzji klinicznych i poprawa skuteczności diagnostyki. Deinstytucionalizacja, koordynacja opieki – „Zdrowa Przyszłość” jako jeden z kierunków transformacji wskazuje rozwój opieki domowej i środowiskowej. Opieka domowa i środowiskowa w kontekście e-zdrowia, to przede wszystkim rozwój rozwiązań telemedycznych oraz rozwiązań, które wspierają optymalizację piramidy świadczeń. Aby telemedycyna mogła sprawnie funkcjonować niezbędny jest dalszy rozwój modeli świadczeń telemedycznych i opieki domowej, a także utworzenie centrów monitoringu. Kolejnym elementem jest wsparcie 3-poziomowego systemu ochrony zdrowia poprzez teleporady i autodiagnostykę jako formę pierwszego kontaktu.  Koordynacja opieki - „Zdrowa Przyszłość” wskazuje również opiekę koordynowaną jako kolejny kierunek transformacji. Koordynacja zarówno w obszarze samej opieki zdrowotnej, jak i wsparcie przepływu informacji pomiędzy systemem ochrony zdrowia oraz opieki społecznej, aby poprawić
ich efektywność. E-zdrowie powinno wspomagać system ochrony zdrowia w koordynacji opieki nad pacjentem i odpowiadać na stworzone modele, co najmniej dla POZ, AOS, rehabilitację osób po hospitalizacji, przewlekle chorych. Powinno również monitorować, czy pacjent realizuje założony
plan leczenia oraz postępy w poprawie stanu zdrowia. Rozwiązania te powinny się także integrować z pomocą społeczną, wspierać opiekę nad osobami potrzebującymi wsparcia w codziennym funkcjonowaniu oraz osobami z zaburzeniami psychicznymi. Narzędzia e-zdrowia powinny wspierać personel medyczny w skoordynowanej opiece nad pacjentem, ale także zaangażować w proces leczenia samego pacjenta. Komunikacja i konsultacja – ważnym elementem jest utworzenie rozwiązań, które wspomogą komunikację (w tym konsultacje procesu diagnostycznego) pomiędzy poszczególnymi uczestnikami systemu ochrony zdrowia (pacjentami, pracownikami medycznymi, świadczeniodawcami, płatnikiem). Należy wzmocnić funkcję konsultacyjną AOS i lecznictwa szpitalnego dla POZ oraz integrację POZ i AOS. Rolą e-zdrowia jest wdrożenie narzędzi teleinformatycznych, które wspomagają komunikację, ale także wymianę zleceń, danych i dokumentacji medycznej. Elementem komunikacji jest także informacja zwrotna od pacjenta na temat jego zadowolenia oraz oceny jakości udzielonego świadczenia. Wsparcie farmakoterapii – system e-zdrowia powinien wspierać usługi opieki farmaceutycznej poprzez dostarczenie wymaganych danych oraz możliwość przekazania przez farmaceutę stosownej informacji zwrotnej, dostępnej zarówno dla pacjenta, jak i pracowników medycznych. Należy ograniczyć
antybiotykoodporność, wielolekowość oraz monitorowanie i wsparcie skuteczności farmakoterapii. Niezbędne jest dostarczenie danych o lekach przyjmowanych przez pacjenta także podczas hospitalizacji. Przy wsparciu farmakoterapii istotne jest także dostarczenie pacjentowi oraz personelowi medycznemu informacji o dostępności leków, możliwych ograniczeniach dostępności i wczesnego reagowania na zdarzenia tego typu. Jakość, dostępność i otwartość danych medycznych – istotna jest profesjonalizacja przy tworzeniu i utrzymywaniu dokumentacji medycznej i sprawozdawczej. Odciąży to personel medyczny, bez utraty jakości i kompletności danych i informacji medycznych. Należy uporządkować standardy prowadzenia dokumentacji i sprawozdawczości (w szczególności rejestrów medycznych), likwidacja nadmiarowych i duplikujących się obowiązków sprawozdawczych, oraz poprawa jakości danych (w uzasadnionych przypadkach również poszerzenie ich zakresu). Katalog elektronicznej dokumentacji medycznej (EDM) powinien zostać poszerzony, a dokumentacja medyczna powinna być prowadzona w postaci elektronicznej. Istotne jest włączenie Rzeczypospolitej Polskiej do wymiany między państwami członkowskimi UE. Niezbędny dla funkcjonowania systemu jest przegląd obowiązków sprawozdawczych nakładanych na podmioty lecznicze, likwidacja nadmiarowych lub duplikujących się obowiązków sprawozdawczych oraz uzupełnienie zakresu zbieranych danych tam, gdzie jest to niezbędne dla poprawy funkcjonowania systemu. Konieczna jest dalsza automatyzacja procesów sprawozdawczych. Ważnym aspektem wykorzystania potencjału sztucznej inteligencji i zaawansowanych metod analitycznych jest zwiększenie otwartości danych zawartych w rejestrach publicznych i medycznych.  Skoordynowany rozwój rejestrów medycznych – niezbędna jest koordynacja tworzenia systemów teleinformatycznych, które obsługują rejestry medyczne. Istotne jest, aby uporządkować i poprawić jakość danych zbieranych w ramach rejestrów medycznych. Rejestry powinny umożliwiać monitoring jakości leczenia i informować o niej interesariuszy systemu ochrony zdrowia. Rejestry powinny także wspomóc zgłaszanie i monitorowanie zdarzeń niepożądanych i podejmowanie na tej podstawie działań zapobiegawczych i naprawczych. Rozwój kompetencji – należy rozwijać kompetencje cyfrowe pacjentów i kadry medycznej oraz rozszerzać kompetencje innych zawodów medycznych. Konieczny jest także rozwój kadr administracji publicznej zaangażowanej w zadania w ochronie zdrowia, w szczególności osób zajmujących się informatyzacją i rozwojem e-zdrowia.

Dokument jest dostępny pod tekstem do pobrania.

Uwagi do dokumentu można składać w ramach konsultacji publicznych do dnia 12 września 2022 r. na formularzu dostępnym tu.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Czytaj więcej