Ogromne zmiany dla pacjentów. E-rejestracja, zdalna karta ciąży i e-książeczki zdrowia dziecka

1 lat temu 46
Ministerstwo Zdrowia przekazało do konsultacji publicznych dokument pt. "Program rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022 – 2027". Ewentualne uwagi można kierować do resortu za pośrednictwem specjalnego formularza do 12 września 2022 roku Jednym z głównych celów dokumentu, którego oficjalna prezentacja ma nastąpić 5 września o godzinie 14. na spotkaniu on-line, jest "polepszenie opieki zdrowotnej dzięki transformacji cyfrowej
kluczowych obszarów interwencji" Resort zdrowia zakłada m.in. rozwój Internetowego Konta Pacjenta (IKP), Domowej Opieki Medycznej (DOM), wprowadzenie centralnej e-rejestracji, platformy telekonsultacyjnej, karty prowadzenia ciąży oraz elektronicznej książeczki zdrowia dziecka

Ogromne zmiany dla pacjentów. E-rejestracja, zdalna karta ciąży i e-książeczki zdrowia 

- Aby pacjent zaangażował się we własne zdrowie konieczna jest poprawa komunikacji pomiędzy systemem ochrony zdrowia, a pacjentem - czytamy w przekazanym do konsultacji publicznych dokumencie. 

Fundamentalne znaczenie w tym zakresie mają:

portal pacjent.gov.pl, Internetowe Konto Pacjenta (IKP), aplikacja mobilna mojeIKP.

Ministerstwo Zdrowia podkreśla, że "dla pacjentów wykluczonych cyfrowo należy przygotować alternatywne rozwiązania, jak infolinie, boty, chatboty, specjalne SMS".

Natomiast "mojeIKP powinno także umożliwiać pobieranie danych z sensorów (np. monitorujących aktywność) oraz prowadzić autodiagnostykę przez oprogramowanie typu symptom checker lub sensory".

- Pacjent powinien móc uzyskać dostęp do jak najpełniejszej informacji o stanie zdrowia swoim i swojej rodziny, w tym dzieci - tłumaczy resort.

Sztuczna inteligencja będzie kierowała pacjenta do lekarza

W dokumencie założono, że "kanały komunikacji udostępnią w czasie rzeczywistym informacje związane ze stanem zdrowia pacjenta i jego rodziny (dane medyczne, EDM, wyniki badań, skierowania, zlecenia, plan leczenia i pozostania w zdrowiu)".

Będą też "wspierały pacjenta w nawigowaniu w systemie ochrony zdrowia, kierując na świadczenia adekwatne dla jego stanu zdrowia. Modele sztucznej inteligencji pomogą odnaleźć się w systemie ochrony zdrowia".

- W oparciu o triage, zalecenia medyczne generowane poprzez profilowanie medyczne z użyciem zaawansowanej analityki danych i AI, szablony skierowań, pozwolą na właściwy wybór świadczenia zdrowotnego, a następie na rezerwację jego terminu - czytamy.

- Jeśli konieczny będzie kontakt z pracownikiem medycznym lub koordynatorem, pacjent będzie mógł uzyskać informacje w postaci elektronicznej - napisano.

Podkreślono, że dzięki IKP i mojeIKP pacjent będzie miał dostęp do swojego planu leczenia lub pozostania w zdrowiu, dzięki czemu łatwiej zadba o poprawę lub utrzymanie swojego stanu zdrowia.

- W kanałach komunikacji wprowadzi także własne dane o zdrowiu i samopoczuciu lub pomiary np. wagi czy ciśnienia krwi. Pacjent będzie też zarządzał dostępem do danych dla pracowników medycznych i osób bliskich, zgodnie z obowiązująca polityką prywatności - dodano.

Karta prowadzenia ciąży. Elektroniczna książeczka zdrowia dziecka

Podkreślono, że "szczególnej uwagi wymagają kobiety w ciąży, które będą mieć dostęp do elektronicznych zapisów związanych z ciążą. Rodzice z kolei zyskają dostęp do elektronicznej książeczki zdrowia dziecka, danych o badaniach profilaktycznych oraz szczepieniach wynikających z kalendarza szczepień".

- Dziecko będzie mogło budować swoją historię zdrowia i choroby od urodzenia. Powyższe rozwiązania muszą także dawać rodzicom dostęp do danych medycznych swoich dzieci (lub osób pozostających pod ich opieką) oraz możliwość działania w ich imieniu - tłumaczy MZ.

Rozszerzona zostanie także Domowa Opieka Medyczna (DOM).

- Aplikacja mobilna umożliwi monitoring stanu zdrowia pacjenta, pobieranie danych z urządzeń medycznych oraz urządzeń typu IoMT, kontakt z pracownikami medycznymi i pomocy społecznej opiekującymi się pacjentem, a także telekonsultację - wyjaśnia.

- W ramach opieki koordynowanej zostaną przygotowane generyczne procesy biznesowe dla trzech podstawowych modeli opieki koordynowanej. Powstanie dla nich system teleinformatyczny, który pozwoli na rozwój i uwzględni przy tym specyficzne modele dla poszczególnych dziedzin medycyny - dodaje.

Interfejsem komunikacyjnym z pracownikami medycznymi będą: system usługodawcy – jako medium podstawowe, a także aplikacja gabinet.gov.pl lub jej odpowiednik mobilny mGabinet.gov.pl.

- Personel medyczny i pomocy społecznej otrzyma za ich pomocą komunikaty od pacjenta, w tym informacje o nowych zleceniach i wynikach ich realizacji. Informacje te będą dostępne dla wszystkich uprawnionych pracowników opiekujących się pacjentem. Pomoc społeczna zostanie zintegrowana z już istniejącymi narzędziami, nowe funkcjonalności dla opieki społecznej może też zyskać aplikacja gabinet.gov.pl - czytamy w dokumencie.

- Nowe kanały komunikacji elektronicznej stwarzają nowe wyzwania związane ze zdalną obsługą pacjenta. Pacjentem powinien opiekować się przede wszystkim zespół POZ i zespół opieki koordynowanej - napisano.

- W przypadku opieki domowej, w tym długoterminowej, po zabiegach ortopedycznych, należy umożliwić pacjentowi kontakt z pracownikami medycznymi zdalnie nadzorującymi jego stan zdrowia. Koniecznie należy powołać centrum monitorowania i nadzoru nad pacjentem, które jednocześnie będzie punktem kontaktu dla pacjenta do załatwienia dowolnej sprawy związanej z jego stanem zdrowia - dodano.

Założenia programu rozwoju e-zdrowia na lata 2022 – 2027

Nowości, które planuje Ministerstwo Zdrowia w e-zdrowiu:

IKP jako główne narzędzie angażujące pacjenta do dbania o zdrowie

Rozwój IKP oraz mojeIKP wspiera profilaktykę, komunikację
z pracownikami medycznymi, rejestrację na świadczenia opieki
zdrowotnej, telekonsultacje, autodiagnostykę, informowanie
o konieczności wizyty wynikającej z predykcji zdrowia, zaspokajanie
potrzeb informacyjnych na temat własnego stanu zdrowia oraz planu
leczenia. IKP powinno dostarczać pacjentowi kompleksowej informacji
o stanie zdrowia. Dodatkowo pacjent powinien mieć możliwość
dodawania danych z mobilnych urządzeń medycznych lub ankiet,
dostępnych dla pracowników medycznych. W myśl podejścia „mobile first”, wszystkie funkcjonalności muszą być zoptymalizowane do użytku na urządzeniu mobilnym.

Wdrożenie e-rejestracji

Centralna e-rejestracja musi przejść pilotaż, po którym zakres
obsługiwanych świadczeń opieki zdrowotnej powinien być sukcesywnie
rozszerzany, aby w konsekwencji objąć większość z nich.

Platforma telekonsultacyjna

Platforma telekonsultacyjna umożliwiająca konsultacje wideo, wizyty
w formie czatu, przesyłanie plików multimedialnych (np. zdjęć)
zapisywanych później w dokumentacji medycznej pacjenta. Platforma musi także dawać możliwość prowadzenia konsultacji pomiędzy pracownikami medycznymi oraz przesyłania badań obrazowych pomiędzy pracowniami diagnostyki obrazowej a lekarzami opisującymi lub konsultującymi badanie (bez archiwizacji).

Rozwój Domowej Opieki Medycznej (DOM)

System DOM zostanie rozwinięty do domowego centrum wspomagającego opiekę domową, w tym długoterminową. Będzie stanowić interfejs pomiędzy pacjentem, opiekunami nieformalnymi, pracownikami medycznymi i pomocą społeczną. Aplikacja po połączeniu z sensorami będzie zbierać dane o parametrach życiowych, aktywności i samopoczuciu pacjenta, prezentować wstępne wyniki pomiarów i przesyłać do analizy przez profesjonalistów medycznych. Aplikacja będzie także dawała możliwość przeprowadzenia telekonsultacji i będzie kluczowym systemem dla  zapewnienia opieki nad pacjentem w warunkach domowych. W połączeniu z Centrum Kontaktu i Monitorowania Pacjenta oraz
zespołami opieki koordynowanej będzie dopełniała procesów zdalnego
monitorowania pacjentów.

Dane medyczne dziecka i karta prowadzenia ciąży

Zostanie przygotowane narzędzie do prowadzenia karty ciąży w postaci
elektronicznej, tak aby kobieta miała stały dostęp do aktualnych danych o
swoim stanie zdrowia. Informacje o zdrowiu dziecka wynikające z książeczki zdrowia dziecka, karty szczepień oraz przeprowadzonych badaniach profilaktycznych będą dostępne dla rodziców w postaci elektronicznej. Także informacje o szczepieniach wynikających z kalendarza szczepień
będą dostępne w postaci elektronicznej.

API programistyczne dla niezależnych aplikacji

Przygotowane API z systemów centralnych pozwoli niezależnym
programistom na budowę aplikacji (w tym mobilnych) wspomagających
pacjenta lub personel medyczny. Dostęp do danych pacjenta będzie możliwy po wyrażeniu zgody przez samego pacjenta i tylko przez wskazaną aplikację. Powstanie program testowania aplikacji dopuszczonych do dostępu do API. Skuteczność działania aplikacji będzie weryfikowana i jeśli
nie spełni założeń, straci dostęp do API.

Edukacja pacjenta

Działania edukacyjne pomogą zminimalizować nierówności
w dostępie do usług cyfrowych. Zostanie przygotowany przewodnik pacjenta po świecie cyfrowego e-zdrowia, będą także organizowane szkolenia i przygotowywane inne materiały edukacyjne, które pomogą pacjentowi bezpiecznie korzystać z e-zdrowia.

m-Zdrowie - aplikacje zdrowotne

Aplikacje mobilne pomogą w monitoringu, diagnostyce i leczeniu pacjenta.
Ich znaczenie w procesie terapeutycznym będzie nie tylko pomocnicze,
będą też podstawą w leczeniu wybranych problemów zdrowotnych,
na równi z lekami i innymi urządzeniami medycznymi. Aplikacje (lub dedykowane urządzenia) będą umożliwiały podłączenie zewnętrznych czujników lub urządzeń.

Pełen dokument "Program rozwoju e-zdrowia w Polsce na lata 2022 - 2027" do pobrania poniżej.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Czytaj więcej