Teleplatforma Pierwszego Kontaktu zyskuje na popularności. Nawet 23,5 tys. porad w miesiąc
Kto zachoruje, a ma kłopot, żeby dostać się lub dojechać do lekarza, może skorzystać z konsultacji za pośrednictwem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Wtedy, kiedy potrzebuje, nawet w nocy, w weekend i święta.
Ministerstwo Zdrowia zachęca do sięgania po tę formę konsultacji. - W sezonie infekcji grypowych, przy lżejszych objawach, korzystajmy z TPK - radzi na Twitterze resort.
Minister Adam Niedzielski sporo o teleporadzie mówił także podczas konferencji prasowej poświęconej kryzysowi grypowemu.
- Jest dostępna Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. To miejsce, do którego może zadzwonić każdy Polak i uzyskać poradę, receptę i zwolnienie. Zachęcamy wszystkich, którzy mogą skorzystać, są na siłach, nie oceniają swojego stanu zdrowia jako wymagającego nagłej interwencji, o korzystanie z Teleplatformy - apelował.
Jak sprawdziliśmy, pacjenci coraz chętniej posiłkują się taką poradą. W samym grudniu dyżurujący lekarze i pielęgniarki udzielili łącznie 23 tys. 559 konsultacji. To o 9 tys. 048 więcej niż w listopadzie.
- Po przejęciu TPK przez MZ (wcześniej TPK prowadził NFZ) w pierwszym miesiącu udzielano dziennie średnio 303 porad lekarskich i pielęgniarskich, natomiast w grudniu 2022 roku było ich 760 - wyliczyło biuro komunikacji resortu zdrowia.
Od uruchomienia TPK udzielonych zostało 115 tys. 675 porad lekarskich i 90 tys. 290 porad pielęgniarskich, w tym 406 w języku angielskim, 36 tys. 480 w języku ukraińskim i 75 konsultacji przy udziale tłumacza języka migowego.
Na początku stycznia MZ pochwaliło się na Twitterze, że średnia liczba odbieranych od pacjentów połączeń sięga już tysiąca.
Recepta w TPK tylko pełnopłatna. MZ: to pomoc w sytuacjach nagłych, a nie planowe leczenie
Kto jednak skorzysta z porady za pośrednictwem TPK, przepisanych leków nie kupi ze zniżką. Na sprawę zwrócił uwagę niedawno w mediach społecznościowych Tomasz Zieliński, lekarz medycy rodzinnej i wiceprezes Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia "Porozumienie Zielonogórskie", który napisał: czy to prawda, że recepty wypisywane w TPK nie są refundowane? "Byłem przekonany, że są refundowane" - napisał dodając na dowód zrzut z dokumentacji pacjenta.
Biuro komunikacji MZ potwierdza, że w ramach TPK wypisywane są leki bez refundacji.
- Obecnie analizujemy tę kwestię, ale TPK to pomoc w sytuacjach nagłych, incydentalnych, a nie planowe leczenie. TPK nie służy do wypisywania leków na kontynuację leczenia i jest alternatywą do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, gdzie stacjonarnie można uzyskać pomoc lekarską i pielęgniarską. Wystawianie recept na choroby przewlekłe powinno odbywać się w POZ lub u lekarzy specjalistów - czytamy w odpowiedzi MZ na nasze pytania.
TPK. Jak skorzystać z porady?
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Umożliwia pacjentom kontakt z lekarzem lub pielęgniarką czy położną. Dzwoniąc pod bezpłatny numer, można otrzymać poradę medyczną dotyczącą aktualnego stanu zdrowia, e-receptę, e-skierowanie i e-zwolnienie.
Działa poza godzinami pracy podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), czyli:
od poniedziałku do piątku w godzinach od 18 do 8 rano kolejnego dnia, całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.Aby umówić się na konsultację telefoniczną, wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer tel. 800 137 200 lub wypełnić formularz kontaktowy, udostępniony przez Ministerstwo Zdrowia. W trakcie rozmowy telefonicznej najpierw konsultant przeprowadzi wstępny wywiad, a następnie z pacjentem skontaktuje się lekarz lub pielęgniarka.
Resort zdrowia radzi skonsultować się za pośrednictwem TPK, gdy:
nagle zachorujesz, a lekarz rodzinny już nie pracuje; nagle pogorszy się stan Twojego zdrowia, nie masz jednak objawów sugerujących, że jesteś w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły poprawy; zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.Konsultacje za pośrednictwem TPK są udzielane także w jęz. angielskim i ukraińskim. System przewiduje także rozwiązania, które umożliwią kontakt z lekarzem osobom niesłyszącym.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat: