Minister zdrowia radzi receptę na telefon w kryzysie grypowym. Ale uwaga: przez TPK leki bez refundacji

1 lat temu 33
Teleplatforma Pierwszego Kontaktu (TPK) umożliwia pacjentowi skontaktowanie się z lekarzem czy pielęgniarką w przypadkach, które nie wymagają bezpośredniej wizyty w gabinecie W sezonie grypowym dyżurujący medycy odbierają średnio 760 połączeń. To ponad dwa razy tyle, co wcześniej Resort zachęca do sięgania po tę formę konsultacji. - W sezonie infekcji grypowych, przy lżejszych objawach, korzystajmy z TPK - radzi  Za leki przepisane podczas takiej porady pacjenci muszą zapłacić pełną stawkę. Na sprawę zwrócił uwagę w mediach społecznościowych Tomasz Zieliński, lekarz medycyny rodzinnej i wiceprezes Federacji Porozumienie Zielonogórskie Choć w biurze prasowym MZ zapewniają, że resort analizuje jeszcze kwestię ewentualnej refundacji recept, to jednocześnie zaznaczają: TPK to pomoc w sytuacjach nagłych, incydentalnych, a nie planowe leczenie

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu zyskuje na popularności. Nawet 23,5 tys. porad w miesiąc

Kto zachoruje, a ma kłopot, żeby dostać się lub dojechać do lekarza, może skorzystać z konsultacji za pośrednictwem Teleplatformy Pierwszego Kontaktu. Wtedy, kiedy potrzebuje, nawet w nocy, w weekend i święta.  

Ministerstwo Zdrowia zachęca do sięgania po tę formę konsultacji. - W sezonie infekcji grypowych, przy lżejszych objawach, korzystajmy z TPK - radzi na Twitterze resort. 

Minister Adam Niedzielski sporo o teleporadzie mówił także podczas konferencji prasowej poświęconej kryzysowi grypowemu. 

- Jest dostępna Teleplatforma Pierwszego Kontaktu. To miejsce, do którego może zadzwonić każdy Polak i uzyskać poradę, receptę i zwolnienie. Zachęcamy wszystkich, którzy mogą skorzystać, są na siłach, nie oceniają swojego stanu zdrowia jako wymagającego nagłej interwencji, o korzystanie z Teleplatformy - apelował.

Jak sprawdziliśmy, pacjenci coraz chętniej posiłkują się taką poradą. W samym grudniu dyżurujący lekarze i pielęgniarki udzielili łącznie 23 tys. 559 konsultacji. To o 9 tys. 048 więcej niż w listopadzie. 

- Po przejęciu TPK przez MZ (wcześniej TPK prowadził NFZ) w pierwszym miesiącu udzielano dziennie średnio 303 porad lekarskich i pielęgniarskich, natomiast w grudniu 2022 roku było ich 760 - wyliczyło biuro komunikacji resortu zdrowia. 

Od uruchomienia TPK udzielonych zostało 115 tys. 675 porad lekarskich90 tys. 290 porad pielęgniarskich, w tym 406 w języku angielskim, 36 tys. 480 w języku ukraińskim i 75 konsultacji przy udziale tłumacza języka migowego.

Na początku stycznia MZ pochwaliło się na Twitterze, że średnia liczba odbieranych od pacjentów połączeń sięga już tysiąca. 

Recepta w TPK tylko pełnopłatna. MZ: to pomoc w sytuacjach nagłych, a nie planowe leczenie

Kto jednak skorzysta z porady za pośrednictwem TPK, przepisanych leków nie kupi ze zniżką. Na sprawę zwrócił uwagę niedawno w mediach społecznościowych Tomasz Zieliński, lekarz medycy rodzinnej i wiceprezes Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia "Porozumienie Zielonogórskie", który napisał: czy to prawda, że recepty wypisywane w TPK nie są refundowane? "Byłem przekonany, że są refundowane" - napisał dodając na dowód zrzut z dokumentacji pacjenta. 

Biuro komunikacji MZ potwierdza, że w ramach TPK wypisywane są leki bez refundacji.

- Obecnie analizujemy tę kwestię, ale TPK to pomoc w sytuacjach nagłych, incydentalnych, a nie planowe leczenie. TPK nie służy do wypisywania leków na kontynuację leczenia i jest alternatywą do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, gdzie stacjonarnie można uzyskać pomoc lekarską i pielęgniarską. Wystawianie recept na choroby przewlekłe powinno odbywać się w POZ lub u lekarzy specjalistów -  czytamy w odpowiedzi MZ na nasze pytania. 

TPK. Jak skorzystać z porady? 

Teleplatforma Pierwszego Kontaktu działa na podobnych zasadach jak nocna i świąteczna opieka zdrowotna, z tą różnicą, że konsultacje udzielane są przez telefon. Umożliwia pacjentom kontakt z lekarzem lub pielęgniarką czy położną. Dzwoniąc pod bezpłatny numer, można otrzymać poradę medyczną dotyczącą aktualnego stanu zdrowia, e-receptę, e-skierowanie i e-zwolnienie.

Działa poza godzinami pracy podstawowej opieki zdrowotnej (POZ), czyli:

od poniedziałku do piątku w godzinach od 18 do 8 rano kolejnego dnia, całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.

Aby umówić się na konsultację telefoniczną, wystarczy zadzwonić pod bezpłatny numer tel. 800 137 200 lub wypełnić formularz kontaktowy, udostępniony przez Ministerstwo Zdrowia. W trakcie rozmowy telefonicznej najpierw konsultant przeprowadzi wstępny wywiad, a następnie z pacjentem skontaktuje się lekarz lub pielęgniarka.

Resort zdrowia radzi skonsultować się za pośrednictwem TPK, gdy:

nagle zachorujesz, a lekarz rodzinny już nie pracuje; nagle pogorszy się stan Twojego zdrowia, nie masz jednak objawów sugerujących, że jesteś w stanie bezpośredniego zagrożenia życia, a zastosowane środki lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły poprawy; zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni POZ może niekorzystnie wpłynąć na Twój stan zdrowia.

Konsultacje za pośrednictwem TPK są udzielane także w jęz. angielskim i ukraińskim. System przewiduje także rozwiązania, które umożliwią kontakt z lekarzem osobom niesłyszącym.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.

Dowiedz się więcej na temat:

Czytaj więcej