Dynamiczny rynek startupów medycznych
Publikacja opiera się na kompleksowych informacjach zebranych przy użyciu standaryzowanego narzędzia ankietowego, opracowanego we współpracy z ekspertami branżowymi.
Ankieta została zaprojektowana tak, aby zebrać i przeanalizować najważniejsze informacje o startupach prezentowanych w raporcie, dotyczące m.in. wprowadzanych przez nie rozwiązaniach technologicznych, ich konkurencyjności, a także danych dotyczących organizacji, aktualnych potrzeb, wyzwań, oraz ekspansji zagranicznej i finansowania.
Celem Raportu jest również wsparcie startupów medycznych w zakresie finansowania. Jednym z największych wyzwań, z jakimi borykają się startupy, jest brak odpowiednich środków finansowych potrzebnych do rozwoju i skalowania swoich innowacyjnych rozwiązań medycznych.
Dlatego Raport ma na celu dostarczenie rzetelnych informacji o startupach medycznych, ich modelach biznesowych, osiągnięciach i potencjale, aby przyciągnąć uwagę potencjalnych inwestorów i instytucji biznesowych. Dzięki temu startupy mają większe szanse na pozyskanie niezbędnego wsparcia finansowego i strategicznego, które pozwolą im kontynuować rozwój, badania, testowanie oraz wprowadzanie innowacji na rynek.
„Raport nie tylko prezentuje informacje o startupach, ale również dostarcza cenne spojrzenie na dynamiczny rynek startupów medycznych. To jak wniknięcie do laboratorium, gdzie eksperymentuje się z nowymi technologiami i rozwiązaniami. Dzięki temu, inwestorzy, podmioty medyczne i inni zainteresowani mają dostęp do aktualnych danych, które pomagają w podejmowaniu świadomych decyzji inwestycyjnych i biznesowych” - czytamy we wstępie do publikacji.
Pomiędzy startupem a interesariuszem
Punktem wyjścia do prac nad Raportem był wniosek wynikający nie tylko z doświadczeń autorów, ale głównie ekspertów branżowych, o istnieniu potężnej luki informacyjnej w obszarze innowacji w ochronie zdrowia, w szczególności na linii startupy – startupy oraz startupy – potencjalni inwestorzy lub klienci.
Luka ta powoduje, iż uzyskanie odpowiedzi na tak podstawione pytania: jakie są nowe interesujące rozwiązania w sektorze medycznym i jaki jest ich poziom zaawansowania; kto i w jaki sposób może skorzystać z tych rozwiązań, jest bardzo trudne.
Raport umożliwia dotarcie do innowacji pomagających budować innowacyjną przyszłość, a inwestorzy i partnerzy biznesowi startupów otrzymują rzetelną informację przed podjęciem współpracy. Celem Raportu jest wspieranie ekosystemu innowacji w ochronie zdrowia, w tym nawiązywanie efektywnej współpracy między startupami a innymi podmiotami. Służyć temu identyfikacja najbardziej obiecujących startupów na polskim oraz europejskim rynku ochrony zdrowia, uzyskanie kluczowych informacji o tych podmiotach i przedstawienie tych informacji w ustrukturyzowany i spójny sposób potencjalnym odbiorcom.
W jakim obszarze działają?
Jak wskazano w Raporcie, obszary działania startupów medycznych są niezwykle różnorodne, ale wyniki jednoznacznie pokazują, że onkologia (21 startupów, 17 proc. badanych) oraz kardiologia (21 startupów, 17 proc. badanych) cieszą się największym zainteresowaniem. Nie zmieniło się to od zeszłego roku, kiedy te dwie specjalizacje również były wskazywane przez najwięcej startupów.
Najprawdopodobniej startupy widzą potencjał do wprowadzenia nowatorskich technologii i usprawnienia opieki nad pacjentami w tych dwóch obszarach, gdyż choroby nowotworowe i schorzenia sercowo-naczyniowe są jednymi z głównych przyczyn zgonów na świecie.
Na trzecim miejscu, najczęściej wybierana była diagnostyka laboratoryjna (20 startupów, 16 proc. badanych). Nie zmieniło się także zainteresowanie psychiatrią i psychologią oraz chirurgią, które znalazły się ex aequo na czwartym miejscu (16 startupów, 13 proc. badanych).
Jak wskazano w raporcie, znaczna część startupów nie ogranicza się tylko do jednego obszaru działania. Respondenci wskazywali, że obok swojej podstawowej specjalizacji rozwijają się także w innej, bądź kilku. To świadczy o elastyczności i dążeniu do kompleksowego podejścia do zdrowia.
Rośnie zainteresowanie AI i danymi medycznymi
Raport odnotował także niezwykle dynamiczny wzrost zainteresowania startupów rozwiązaniami opartymi o sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe. To wpisuje się w trend wzrostu znaczenia nowych technologii i AI w medycynie.
Aż 75 startupów (60 proc. badanych) wskazało, że rozwija swoje rozwiązanie w sektorze sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego. Rozwiązania oparte o AI i ML są wykorzystywane jako narzędzia wspomagające pracę lekarzy i pielęgniarek, umożliwiając szybszą diagnozę, personalizację leczenia oraz optymalizację procesów medycznych.
Drugim najbardziej popularnym sektorem działania startupów są dane medyczne (48 startupów, 38 proc.), ich analiza oraz systemy oparte na AI, mogące wskazywać zagrożenia zdrowotne, przewidywać skutki terapii oraz wspomagać podejmowanie decyzji klinicznych.
Na przełomie ostatnich czterech lat widać coroczny sukcesywny rozwój danych medycznych. W pierwszej edycji sektor ten wybierany był tylko przez 30 startupów, w drugiej liczba ta zwiększyła się do 43, w trzeciej do 46, zaś w tegorocznej edycji wybrało ją 48 startupów (38 proc. respondentów). Dane medyczne stały się również drugą najpopularniejszą opcją, wybieraną przez badanych, jeśli chodzi o ich sektor działania.
Na trzecim miejscu znalazły się ex aequo medical devices oraz samodzielna aplikacja IT (46 startupów, 37 proc.). Oba te obszary mają duże znaczenie dla rozwoju medycyny i dostarczają innowacyjne rozwiązania, które przyczyniają się do poprawy opieki zdrowotnej.
Z kim najczęściej współpracują startupy?
Jak wynika z Raportu wśród instytucji, z którymi startup najczęściej współpracuje, nadal są placówki medyczne (77 startupów, 62 proc. badanych), chociaż trend ten zdaje się spadać w ostatnich latach (w drugiej edycji było to 70 proc., natomiast w trzeciej już tylko 63 proc.).
Współpraca z placówkami medycznymi jest kluczowa dla startupów medycznych, ponieważ umożliwia im testowanie, wdrażanie i doskonalenie swoich rozwiązań w rzeczywistym środowisku medycznym.
Firmy komercyjne są drugą najczęściej wskazywaną instytucją, z którą najczęściej współpracują startupy (53 respondentów, 42 proc. badanych). Współpraca z firmami komercyjnymi może obejmować partnerstwa biznesowe, dystrybucję produktów lub usług, czy też wspólne projekty badawczo-rozwojowe.
Inwestorzy zajmują trzecie miejsce pod względem częstotliwości współpracy ze startupami (40 respondentów, 32% badanych). Współpraca z inwestorami jest kluczowa dla startupów w kontekście pozyskiwania finansowania i wsparcia kapitałowego, co umożliwia rozwój i skalowanie działalności.
Uczelnie oraz instytuty badawcze są kolejnymi istotnymi instytucjami współpracującymi ze startupami (odpowiednio 39 startupów, 31 proc. badanych i 29 startupów, 23 proc. badanych). Kontakty z tymi instytucjami mogą obejmować dostęp do wiedzy naukowej, badań, infrastruktury badawczej oraz potencjału akademickiego.
Akceleratory i inkubatory są instytucjami, z którymi współpracę wskazało 19 proc. badanych (24 startupy). Pozytywnym natomiast zjawiskiem jest znaczny wzrost współpracy z innymi startupami (w tym roku 22 startupy, 18 proc.; w ubiegłym roku 10 proc.). Ta współpraca może obejmować wymianę doświadczeń, partnerstwo strategiczne czy też wspólne projekty.
Wyzwania i bariery dla działalności i badań
Budowanie relacji biznesowych i pozyskiwanie partnerów stanowią kluczowe aspekty rozwoju każdego startupu. Jest to również wyzwanie, z którym zmaga się większość startupów biorących udział w badaniu. Aż 57 proc. z nich (71 zgłoszeń) wskazuje to jako istotną barierę dla dalszego rozwoju. Znaczenie tego wyzwania wzrosło w porównaniu do poprzedniego roku.
Zmniejszyła się natomiast rola regulacji prawnych jako czynnika ograniczającego. Obecnie 38 proc. startupów (48 zgłoszeń) wymienia regulacje prawne jako ważny czynnik, co stanowi spadek w porównaniu z ubiegłym rokiem. W tym samym czasie kwestie finansowe pozostały na podobnym poziomie, będąc istotnym wyzwaniem dla 39 proc. (49 zgłoszeń) ankietowanych startupów.
Konieczność certyfikacji oferowanych produktów jest kolejnym ważnym problemem, który wiąże się zarówno z kwestiami finansowymi, jak i wydłużeniem czasu realizacji projektu. Dla 34 proc. startupów (42)
jest to istotna bariera do pokonania.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Dowiedz się więcej na temat: