W Krakowie powstanie największa w Europie fabryka kimchi – tradycyjnej koreańskiej potrawy z kiszonej kapusty z warzywami na ostro. Największy w Korei Południowej eksporter tego dania chce nim zalać supermarkety w całej Europie.
Południowokoreański koncern spożywczy Daesang Corp. odpowiada za aż 60 proc. eksportu kimchi z Korei Południowej, głównie na rynki azjatyckie. To także prawdziwy potentat na rodzimym rynku.
Ale tradycyjna koreańską potrawą (popularna zarówno w Korei Północnej, jak i Południowej), która od wieków jadana była także w Chinach, zachwyciła świat, w tym Europę. Jak podaje Daesang Corp., eksport kimchi do Europy od 2017 r. rósł rocznie średnio o 20 proc.
Jej głównym składnikiem jest kapusta pekińska kiszona razem z innymi warzywami (najczęściej marchewką, pietruszką, rzodkwią japońską oraz czosnkiem) i doprawiona sproszkowaną papryką chili, solą oraz imbirem.
Teraz najważniejszym centrum produkcji kimchi na rynek europejski może się stać Polska. Już wcześniej w naszym kraju koreański przysmak był wytwarzany i sprzedawany, ale teraz powstanie prawdziwa fabryka tego specjału.
Europa zalana kimchi z Polski?
Do końca 2024 r. Daesang Corp. ma zainwestować w budowę zakładu w Krakowie 15 mld południowokoreańskich wonów (prawie 11 mln dolarów). W zajmującej 6,6 tys. metrów kwadratowych fabryce miałoby powstawać do 3 tys. ton kimchi rocznie.
Założona w tym celu spółka Daesang ChPN Europe, która będzie mieć w Unii Europejskiej prawa do posługiwania się najpopularniejszą w Korei Południowej i w ogóle w Azji marką kimchi – Jongga. Pod tą marką są sprzedawane także inne tradycyjne warzywne przetwory, ale na razie nie poinformowano, czy także one byłyby wytwarzane w Krakowie.
Zakład w Krakowie będzie pierwszym należącym do Daesang Corp. w Europie. Spółka ma już 11 fabryk, ale tylko dwie z nich za granicą – w USA i Chinach. Teraz dzięki europejskiej wytwórni sprzedaż sprzedaż kimchi w Europie ma wzrosnąć.
Produkty z Krakowa mają bowiem trafiać głównie do dużych sieci handlowych w Europie, w tym do takich jak Auchan, Carrefour czy Lidl. Polska jako miejsce zlokalizowania fabryki została zaś wybrana według komunikatu południowokoreańskiej spółki z powodu „dużej dostępnością składników i bliskości do innych europejskich krajów”.