Niebezpieczny i nieprzewidywalny. Aktywny wulkan w samym sercu krainy lodu

5 dni temu 3

Mount Erebus jest aktywny od kilku tysięcy lat

Mount Erebus, wznoszący się na wysokość 3 794 metrów nad poziomem morza, jest jednym z najbardziej aktywnych wulkanów na świecie. Wyróżnia go obecność jeziora lawy w kalderze o średnicy około 400 metrów, które istnieje od 1972 roku. Jego erupcje występują od co najmniej kilku tysięcy lat. To czyni go jednym z nielicznych wulkanów, gdzie możemy obserwować wulkaniczne procesy w „żywej” formie.

Olbrzym regularnie emituje strumienie gazów i pary oraz czasami wyrzuca fragmenty lawy podczas erupcji strombolijskich. Jego położenie nad cienką warstwą skorupy ziemskiej ułatwia wznoszenie się magmy, co jest rzadko spotykanym zjawiskiem w regionach polarnych.

Wulkan nadal pozostaje pokryty lodem

Erebus jest częścią Pacyficznego Pierścienia Ognia, potężnego łuku wulkanicznego, który otacza Ocean Spokojny. Ten pas obejmuje ponad 160 aktywnych wulkanów oraz jest znany z wysokiej aktywności sejsmicznej.

Pomimo intensywnej działalności wulkanicznej, szczyt wulkanu pozostaje pokryty lodem przez większość roku. Średnie temperatury stożka wahają się od -20 stopni Celsjusza latem do -50 stopni zimą, co jest wynikiem lokalizacji giganta w jednym z najzimniejszych regionów świata. Ciekawe jest to, że Erebus, mimo swojej aktywności, jest niemal całkowicie pokryty lodowcami.

Odkryto go ponad 100 lat temu. Do dziś jest pod ścisłą obserwacją

Historia Mount Erebus sięga 1841 roku, kiedy to James Clark Ross po raz pierwszy odkrył ten wulkan. Ekspedycja Ernesta Shackletona w 1908 roku doprowadziła do zdobycia szczytu, co uczyniło niebezpiecznego giganta celem licznych badań naukowych. Wyprawa trwała dobę. Obecnie wulkan jest monitorowany przez Mount Erebus Volcano Observatory i inne programy badawcze.

Oprócz tego Satelity Copernicus Sentinel-2, czyli Sentinel-2A i Sentinel-2B pomagają w monitorowaniu aktywności wulkanicznej. Dzięki kanałom krótkofalowym podczerwieni, które znajdują się w urządzeniach, możliwe jest uzyskanie precyzyjnych obrazów wulkanu, w tym jego aktywnych zbiorników lawy.

Erupcje Mount Erebus są znane z tego, że są niemal nieprzerwane. Charakteryzują się regularnymi eksplozjami i emisjami pary wodnej. Często można zaobserwować „słupy” wulkanicznej pary oraz gazów, które unoszą się z wulkanu. Są one wynikiem reakcji magmy z wodą i innymi związkami chemicznymi. To zjawisko powoduje, że Mount Erebus jest jednym z najaktywniejszych wulkanów wulkanicznych!

Źródło: geekweek.interia.pl / earthobservatory.nasa.gov.

Radio Game On-line