Zmiana trendu. Tak teraz obsługujemy konta bankowe

5 mies. temu 32

Wojciech Boczoń2024-06-12 06:00analityk Bankier.pl

publikacja
2024-06-12 06:00

Bankowość mobilna jest już obecnie popularniejsza od bankowości internetowej – wynika z najnowszych dostępnych danych. Aktywnych użytkowników kanału mobilnego na koniec marca 2024 roku było już ponad 26 mln. Z „tradycyjnej” bankowości „komputerowej” korzystało natomiast blisko 23 mln osób.

Zmiana trendu. Tak teraz obsługujemy konta bankowe
Zmiana trendu. Tak teraz obsługujemy konta bankowe
fot. SewCreamStudio / / Shutterstock

Takie wnioski płyną z zebranych przez nas danych oraz raportów udostępnianych przez Związek Banków Polskich. Pod terminem „bankowość mobilna” kryje się obsługa konta bankowego za pomocą telefonu lub tabletu. Terminem tym objęto nie tylko obsługę finansów za pomocą aplikacji, ale także przy użyciu przeglądarek internetowych instalowanych w telefonach. Część klientów preferuje bowiem ten sposób obsługi konta – wykorzystują w tym celu tzw. serwisy RWD (ang. Responsive Web Design).

Liczba użytkowników bankowości mobilnej

Dane w poniższej tabeli zebraliśmy na podstawie ankiet wysłanych do banków. Odpowiedzi udzieliło nam 14 banków o profilu uniwersalnym oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa. Jak wynika z zestawienia, największym bankiem mobilnym jest PKO Bank Polski, który na koniec pierwszego kwartału 2024 roku miał blisko 6 mln aktywnych użytkowników kanału mobilnego. W ciągu roku zwiększył tę grupę o 465 tys. Na drugim miejscu znalazł się mBank z 3,3 mln klientów mobilnych (wzrost o 198 tys. rdr), a na trzecim Bank Pekao z liczbą 3,2 mln (wzrost o 366 tys.).

Polecamy: Twój bank podnosi opłaty? Znajdź tańsze konto i odbierz bonusy. Sprawdź!

Liczba użytkowników bankowości mobilnej, którzy minimum raz w miesiącu logują się do banku z poziomu urządzenia mobilnego

Bank

I kw. 2024

I kw. 2023

Zmiana r/r

PKO BP

5 993 571

5 528 195

465 376

mBank

3 368 610

3 169 648

198 962

Bank Pekao

3 222 337

2 855 512

366 825

Santander Bank Polska

3 004 937

2 691 546

313 391

ING Bank Śląski

2 974 000

2 865 000

109 000

Bank Millennium

2 548 456

2 329 320

219 136

Alior Bank

1 383 893

1 159 100

224 793

BNP Paribas

1 311 563

1 255 429

56 134

Credit Agricole

803 387

659 865

143 522

Spółdzielcza Grupa Bankowa

506 336

394 365

111 971

Santander Consumer Bank*

405 555

338 654

66 901

Citi Handlowy*

255 000

265 500

-10 500

Nest Bank

149 395

133 870

15 525

Bank Pocztowy

119 115

103 240

15 875

BOŚ*

38 143

21 540

16 603

Razem:

26 084 298

23 770 784

2 313 514

* brak aktualnych danych, przyjęto ostatnie dostępne informacje

Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej może być w rzeczywistości jeszcze większa. Należy mieć bowiem na uwadze, że nie wszystkie banki udostępniły nam informacje na ten temat. Brakuje kilku mniejszych graczy uniwersalnych (np. Toyota Banku czy Raiffeisen Bank Digital), a także części sektora spółdzielczego (danych nie udostępnia grupa BPS).

Większość korzysta z aplikacji, ale nie wszyscy

Zdecydowana większość użytkowników bankowości mobilnej preferuje obsługę swoich finansów przez aplikację instalowaną w telefonie. Z naszych danych wynika, że takich osób na koniec marca 2024 r. było już ponad 24 mln. Co ciekawe, szybko rośnie też grono klientów „mobile only”. To osoby, które preferują obsługę konta wyłącznie przez telefon lub tablet (nie korzystają w tym celu z komputera). Jest ich już ponad 16,7 mln.

Klienci mobilni są coraz bardziej „transakcyjni”, czyli wykonują coraz więcej operacji finansowych na swoich telefonach. Z zebranych przez nas danych wynika, że klienci 11 banków wykonali w pierwszym kwartale 2024 r. ponad 815 mln przelewów – o 14 mln więcej niż w okresie październik-grudzień 2023 r. A nie jest to kompletny obraz rynku, bo danych o liczbie przelewów nie udostępniło kilka dużych banków. W pierwszym kwartale 2024 r. klienci mobilni założyli w aplikacjach blisko milion lokat. W tym przypadku dane pochodzą z tylko z 7 banków.

Blik notuje ogromne wzrosty

Przy okazji warto przyjrzeć się bliżej Blikowi, czyli polskiemu standardowi płatności mobilnych. Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku liczba aktywnych użytkowników Blika w ankietowanych przez nas bankach przekroczyła 16,5 mln. Najwięcej użytkowników miał PKO Bank Polski, który obsługiwał ponad 4 mln „blikowiczów”. W ciągu roku przybyło mu prawie 600 tys. osób korzystających z tego rozwiązania.

Na drugim miejscu mBank z liczbą 2,3 mln, a trzecie miejsce na podium należy do Santander Banku Polska, który ma 2,2 mln użytkowników. Po piętach depcze mu jednak ING Śląski – różnica wynosi tylko kilka tys. osób. Z kolei Santander Bank Polska jest instytucją, która może się pochwalić największym wzrostem rdr – aż o 685 tys. Szczegółowe dane znajdą Państwo pod tym linkiem.

Rośnie różnica między liczbą klientów „mobilnych” i „internetowych”

Związek Banków Polskich podaje, że na koniec ubiegłego roku (to najnowsze dostępne dane) liczba użytkowników bankowości internetowej – rozumianych jako użytkowników korzystających z komputerów – wyniosła 22,7 mln osób (klientów indywidualnych). Liczba użytkowników mobilnych – zgodnie z informacjami podanymi przez banki – jest zatem o 3,3 mln wyższa. Obserwując obecne tendencje na rynku, można zatem oczekiwać, że z biegiem czasu dystans ten będzie się powiększał. Choćby dlatego, że liczba użytkowników bankowości mobilnej rośnie w tempie kilkudziesięciu -, kilkuset tysięcy na kwartał, a w przypadku bankowości mobilnej wzrost ten potrafi sięgnąć nawet miliona.

Źródło:

Czytaj więcej
Radio Game On-line