Wojciech Boczoń2024-06-12 06:00analityk Bankier.pl
publikacja
2024-06-12 06:00
Bankowość mobilna jest już obecnie popularniejsza od bankowości internetowej – wynika z najnowszych dostępnych danych. Aktywnych użytkowników kanału mobilnego na koniec marca 2024 roku było już ponad 26 mln. Z „tradycyjnej” bankowości „komputerowej” korzystało natomiast blisko 23 mln osób.
Takie wnioski płyną z zebranych przez nas danych oraz raportów udostępnianych przez Związek Banków Polskich. Pod terminem „bankowość mobilna” kryje się obsługa konta bankowego za pomocą telefonu lub tabletu. Terminem tym objęto nie tylko obsługę finansów za pomocą aplikacji, ale także przy użyciu przeglądarek internetowych instalowanych w telefonach. Część klientów preferuje bowiem ten sposób obsługi konta – wykorzystują w tym celu tzw. serwisy RWD (ang. Responsive Web Design).
Liczba użytkowników bankowości mobilnej
Dane w poniższej tabeli zebraliśmy na podstawie ankiet wysłanych do banków. Odpowiedzi udzieliło nam 14 banków o profilu uniwersalnym oraz Spółdzielcza Grupa Bankowa. Jak wynika z zestawienia, największym bankiem mobilnym jest PKO Bank Polski, który na koniec pierwszego kwartału 2024 roku miał blisko 6 mln aktywnych użytkowników kanału mobilnego. W ciągu roku zwiększył tę grupę o 465 tys. Na drugim miejscu znalazł się mBank z 3,3 mln klientów mobilnych (wzrost o 198 tys. rdr), a na trzecim Bank Pekao z liczbą 3,2 mln (wzrost o 366 tys.).
Polecamy: Twój bank podnosi opłaty? Znajdź tańsze konto i odbierz bonusy. Sprawdź!
Bank |
I kw. 2024 |
I kw. 2023 |
Zmiana r/r |
PKO BP |
5 993 571 |
5 528 195 |
465 376 |
mBank |
3 368 610 |
3 169 648 |
198 962 |
Bank Pekao |
3 222 337 |
2 855 512 |
366 825 |
Santander Bank Polska |
3 004 937 |
2 691 546 |
313 391 |
ING Bank Śląski |
2 974 000 |
2 865 000 |
109 000 |
Bank Millennium |
2 548 456 |
2 329 320 |
219 136 |
Alior Bank |
1 383 893 |
1 159 100 |
224 793 |
BNP Paribas |
1 311 563 |
1 255 429 |
56 134 |
Credit Agricole |
803 387 |
659 865 |
143 522 |
Spółdzielcza Grupa Bankowa |
506 336 |
394 365 |
111 971 |
Santander Consumer Bank* |
405 555 |
338 654 |
66 901 |
Citi Handlowy* |
255 000 |
265 500 |
-10 500 |
Nest Bank |
149 395 |
133 870 |
15 525 |
Bank Pocztowy |
119 115 |
103 240 |
15 875 |
BOŚ* |
38 143 |
21 540 |
16 603 |
Razem: |
26 084 298 |
23 770 784 |
2 313 514 |
* brak aktualnych danych, przyjęto ostatnie dostępne informacje |
Liczba aktywnych użytkowników bankowości mobilnej może być w rzeczywistości jeszcze większa. Należy mieć bowiem na uwadze, że nie wszystkie banki udostępniły nam informacje na ten temat. Brakuje kilku mniejszych graczy uniwersalnych (np. Toyota Banku czy Raiffeisen Bank Digital), a także części sektora spółdzielczego (danych nie udostępnia grupa BPS).
Większość korzysta z aplikacji, ale nie wszyscy
Zdecydowana większość użytkowników bankowości mobilnej preferuje obsługę swoich finansów przez aplikację instalowaną w telefonie. Z naszych danych wynika, że takich osób na koniec marca 2024 r. było już ponad 24 mln. Co ciekawe, szybko rośnie też grono klientów „mobile only”. To osoby, które preferują obsługę konta wyłącznie przez telefon lub tablet (nie korzystają w tym celu z komputera). Jest ich już ponad 16,7 mln.
Klienci mobilni są coraz bardziej „transakcyjni”, czyli wykonują coraz więcej operacji finansowych na swoich telefonach. Z zebranych przez nas danych wynika, że klienci 11 banków wykonali w pierwszym kwartale 2024 r. ponad 815 mln przelewów – o 14 mln więcej niż w okresie październik-grudzień 2023 r. A nie jest to kompletny obraz rynku, bo danych o liczbie przelewów nie udostępniło kilka dużych banków. W pierwszym kwartale 2024 r. klienci mobilni założyli w aplikacjach blisko milion lokat. W tym przypadku dane pochodzą z tylko z 7 banków.
Blik notuje ogromne wzrosty
Przy okazji warto przyjrzeć się bliżej Blikowi, czyli polskiemu standardowi płatności mobilnych. Na koniec pierwszego kwartału 2024 roku liczba aktywnych użytkowników Blika w ankietowanych przez nas bankach przekroczyła 16,5 mln. Najwięcej użytkowników miał PKO Bank Polski, który obsługiwał ponad 4 mln „blikowiczów”. W ciągu roku przybyło mu prawie 600 tys. osób korzystających z tego rozwiązania.
Na drugim miejscu mBank z liczbą 2,3 mln, a trzecie miejsce na podium należy do Santander Banku Polska, który ma 2,2 mln użytkowników. Po piętach depcze mu jednak ING Śląski – różnica wynosi tylko kilka tys. osób. Z kolei Santander Bank Polska jest instytucją, która może się pochwalić największym wzrostem rdr – aż o 685 tys. Szczegółowe dane znajdą Państwo pod tym linkiem.
Rośnie różnica między liczbą klientów „mobilnych” i „internetowych”
Związek Banków Polskich podaje, że na koniec ubiegłego roku (to najnowsze dostępne dane) liczba użytkowników bankowości internetowej – rozumianych jako użytkowników korzystających z komputerów – wyniosła 22,7 mln osób (klientów indywidualnych). Liczba użytkowników mobilnych – zgodnie z informacjami podanymi przez banki – jest zatem o 3,3 mln wyższa. Obserwując obecne tendencje na rynku, można zatem oczekiwać, że z biegiem czasu dystans ten będzie się powiększał. Choćby dlatego, że liczba użytkowników bankowości mobilnej rośnie w tempie kilkudziesięciu -, kilkuset tysięcy na kwartał, a w przypadku bankowości mobilnej wzrost ten potrafi sięgnąć nawet miliona.