Sprzedaż elektryków w Europie spada. Niemcy motorem napędowym odwrotu

1 dni temu 2

Marcin Kaźmierczak2024-12-03 06:00redaktor Bankier.pl

publikacja
2024-12-03 06:00

O blisko 5 proc. mniej nowych elektryków niż przed rokiem zarejestrowali obywatele państw należących do Unii Europejskiej – wynika z danych stowarzyszenia ACEA. Na czele malkontentów stoją Niemcy, gdzie liczba rejestracji aut na prąd zmniejszyła się w ciągu roku o 26,6 proc.

Sprzedaż elektryków w Europie spada. Niemcy motorem napędowym odwrotu
Sprzedaż elektryków w Europie spada. Niemcy motorem napędowym odwrotu
fot. Clare Louise Jackson / / Shutterstock

Do tej pory elektromobilność liczona liczbą zarejestrowanych nowych w pełni elektrycznych aut osobowych rosła w Unii Europejskiej z roku na rok i to w dwucyfrowym tempie. Wiele wskazuje, że 2024 r. będzie pierwszym, w którym ta tendencja zostanie zatrzymana.

Coraz więcej malkontentów

Zgodnie z danymi stowarzyszenia ACEA w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. w państwach należących do Unii Europejskiej przybyło 1 172 737 aut elektrycznych – o 4,9 proc., a nominalnie o 60,2 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2023 r.

W analizowanym okresie cały rynek nowych aut osobowych, bez względu na rodzaj napędu, wzrósł o 0,7 proc. do 8,86 mln pojazdów.

Choć wciąż sprzedaż elektryków rośnie w ponad połowie państw należących do Unii Europejskiej (16 spośród 28), to wyraźne spadki na największym unijnym rynku przeważyły szalę. Od początku roku do końca października w Niemczech zarejestrowano bowiem 311 881 aut osobowych na prąd – o 26,6 proc., a nominalnie o blisko 113 tys. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dla porównania, cały rynek nowych aut osobowych w Niemczech zmniejszył się w ciągu roku o 0,4 proc.

Rejestracje aut elektrycznych w Unii Europejskiej (styczeń – październik 2024)

Państwo

Liczba rejestracji nowych elektryków

Zmiana r/r

[w proc.]

Łączna liczba rejestracji nowych aut

Zmiana r/r

[w proc.]

UE

1 172 737

-4,9

8 856 195

+0,7

Austria

36 622

-6,7

213 004

+5,6

Belgia

109 017

41,0

393 015

-4,9

Bułgaria

1385

-10,6

36 263

+16,5

Chorwacja

1608

+17,7

57 181

+12,6

Cypr

682

+6,7

13 307

+4,3

Czechy

8695

+61,3

193 067

+3,3

Dania

69 677

+52,7

140 707

+2,5

Estonia

1101

-6,5

18 500

-3,5

Finlandia

17 544

-30,2

61 436

-18,1

Francja

237 740

+3,3

140 1431

-2,7

Niemcy

311 881

-26,6

234 8066

-0,4

Grecja

6520

+21,7

117 705

+1,7

Węgry

7165

+47,9

99 084

+8,4

Irlandia

16 654

-25,4

119 662

-1,2

Włochy

53 241

+3,3

132 9063

+0,9

Łotwa

1052

-34,2

14 642

-11,2

Litwa

1523

-13,9

25 034

+5,6

Luksemburg

10 989

+17,1

40 092

-4,9

Malta

1909

+75,6

6585

+5,1

Holandia

101 435

+8,8

312 081

-0,9

Polska

13 643

+1,2

446 728

+14,2

Portugalia

32 552

+14,7

173 133

+3,5

Rumunia

7943

-33,6

127 061

+5,4

Słowacja

1908

-1,4

77 255

+0,7

Słowenia

2564

-28,2

45 514

+7,7

Hiszpania

42 762

+7,8

828 162

+4,9

Szwecja

74 625

-17,7

218 417

-7,0

Źródło: ACEA

Wyraźniej liczba rejestracji w ujęciu rocznym obniżyła się na Łotwie (-34,2 proc. r/r), w Rumunii (-33,6 proc. r/r), Finlandii (-30,2 proc. r/r) i Słowenii (-28,2 proc. r/r). Spadek o 17,7 proc., a nominalnie o 16 tys. pojazdów miał z kolei miejsce w Szwecji, która do tej pory była czwartym unijnym rynkiem nowych elektryków.

Bez Niemców na plusie

Jeśli by jednak, wyłącznie teoretycznie, sprawdzić, jak radzi sobie przechodzenie na auta na prąd w Unii Europejskiej, ale bez uwzględniania sytuacji w Niemczech, okaże się, że liczba rejestracji aut elektrycznych byłaby o 6,5 proc., a nominalnie o ponad 52 tys. wyższa niż w ubiegłym roku.

Wciąż można znaleźć kraje, w których przyrost nowych aut na prąd rośnie w dwucyfrowym tempie. Nie szukając daleko, o ponad 61 proc. wzrosła liczba takich rejestracji w Czechach, a wśród państw z największym udziałem elektryków – w Danii (+52,7 proc. r/r), co sprawiło, że już niemal co druga nowa osobówka była tam elektrykiem.

Udział aut elektrycznych w sprzedaży nowych aut

Państwo

Udział w rynku [w proc.]

Zmiana r/r [w pp.]

UE

13,2

-0,8

Austria

17,2

-2,3

Belgia

27,7

+9,0

Bułgaria

3,8

-1,2

Chorwacja

2,8

+0,1

Cypr

5,1

+0,1

Czechy

4,5

+1,6

Dania

49,5

+16,3

Estonia

6,0

-0,2

Finlandia

28,6

-4,9

Francja

17,0

+1,0

Niemcy

13,3

-4,7

Grecja

5,5

+0,9

Węgry

7,2

+1,9

Irlandia

13,9

-4,5

Włochy

4,0

+0,1

Łotwa

7,2

-2,5

Litwa

6,1

-1,4

Luksemburg

27,4

+5,2

Malta

29,0

+11,6

Holandia

32,5

+2,9

Polska

3,1

-0,4

Portugalia

18,8

+1,8

Rumunia

6,3

-3,7

Słowacja

2,5

-0,1

Słowenia

5,6

-2,8

Hiszpania

5,2

+0,1

Szwecja

34,2

-4,4

Źródło: ACEA

W Niemczech udział aut elektrycznych w nowych rejestracjach obniżył się z 18 do 13,3 proc. W całej Unii Europejskiej obniżka wyniosła 0,8 pp. do 13,2 proc.

Polska na plusie, ale co dalej?

Patrząc na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzedaż aut elektrycznych w Polsce po latach wzrostów ustabilizowała się. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. nad Wisłą zarejestrowano 13 643 aut na prąd – o 1,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie najlepszego dotychczas 2023 r. Wzrost, jeśli zestawić go z poprzednimi latami, nie robi więc wrażenia, tym bardziej że w ostatnim czasie byliśmy świadkami obniżek cen sporej części elektryków.

Cały rynek nowych aut wzrósł jednak w tym czasie o 14,2 proc. Tym samym udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji obniżył się do 3,1 proc. (-0,4 pp. r/r).

Rosnąca w ostatnich latach liczba rejestracji aut elektrycznych w Polsce to w głównej mierze efekt dopłat w ramach programu „Mój elektryk”. Może się to jednak zmienić w przyszłym roku. Z drugiej edycji programu dopłat „Mój elektryk 2.0” wykluczeni mają bowiem zostać przedsiębiorcy odpowiadający obecnie za ok. 87 proc. rejestracji aut na prąd.

Źródło:

Czytaj więcej
Radio Game On-line