Marcin Kaźmierczak2024-12-03 06:00redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-12-03 06:00
O blisko 5 proc. mniej nowych elektryków niż przed rokiem zarejestrowali obywatele państw należących do Unii Europejskiej – wynika z danych stowarzyszenia ACEA. Na czele malkontentów stoją Niemcy, gdzie liczba rejestracji aut na prąd zmniejszyła się w ciągu roku o 26,6 proc.
Do tej pory elektromobilność liczona liczbą zarejestrowanych nowych w pełni elektrycznych aut osobowych rosła w Unii Europejskiej z roku na rok i to w dwucyfrowym tempie. Wiele wskazuje, że 2024 r. będzie pierwszym, w którym ta tendencja zostanie zatrzymana.
Coraz więcej malkontentów
Zgodnie z danymi stowarzyszenia ACEA w ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. w państwach należących do Unii Europejskiej przybyło 1 172 737 aut elektrycznych – o 4,9 proc., a nominalnie o 60,2 tys. mniej niż w analogicznym okresie 2023 r.
W analizowanym okresie cały rynek nowych aut osobowych, bez względu na rodzaj napędu, wzrósł o 0,7 proc. do 8,86 mln pojazdów.
Choć wciąż sprzedaż elektryków rośnie w ponad połowie państw należących do Unii Europejskiej (16 spośród 28), to wyraźne spadki na największym unijnym rynku przeważyły szalę. Od początku roku do końca października w Niemczech zarejestrowano bowiem 311 881 aut osobowych na prąd – o 26,6 proc., a nominalnie o blisko 113 tys. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Dla porównania, cały rynek nowych aut osobowych w Niemczech zmniejszył się w ciągu roku o 0,4 proc.
Państwo |
Liczba rejestracji nowych elektryków |
Zmiana r/r [w proc.] |
Łączna liczba rejestracji nowych aut |
Zmiana r/r [w proc.] |
UE |
1 172 737 |
-4,9 |
8 856 195 |
+0,7 |
Austria |
36 622 |
-6,7 |
213 004 |
+5,6 |
Belgia |
109 017 |
41,0 |
393 015 |
-4,9 |
Bułgaria |
1385 |
-10,6 |
36 263 |
+16,5 |
Chorwacja |
1608 |
+17,7 |
57 181 |
+12,6 |
Cypr |
682 |
+6,7 |
13 307 |
+4,3 |
Czechy |
8695 |
+61,3 |
193 067 |
+3,3 |
Dania |
69 677 |
+52,7 |
140 707 |
+2,5 |
Estonia |
1101 |
-6,5 |
18 500 |
-3,5 |
Finlandia |
17 544 |
-30,2 |
61 436 |
-18,1 |
Francja |
237 740 |
+3,3 |
140 1431 |
-2,7 |
Niemcy |
311 881 |
-26,6 |
234 8066 |
-0,4 |
Grecja |
6520 |
+21,7 |
117 705 |
+1,7 |
Węgry |
7165 |
+47,9 |
99 084 |
+8,4 |
Irlandia |
16 654 |
-25,4 |
119 662 |
-1,2 |
Włochy |
53 241 |
+3,3 |
132 9063 |
+0,9 |
Łotwa |
1052 |
-34,2 |
14 642 |
-11,2 |
Litwa |
1523 |
-13,9 |
25 034 |
+5,6 |
Luksemburg |
10 989 |
+17,1 |
40 092 |
-4,9 |
Malta |
1909 |
+75,6 |
6585 |
+5,1 |
Holandia |
101 435 |
+8,8 |
312 081 |
-0,9 |
Polska |
13 643 |
+1,2 |
446 728 |
+14,2 |
Portugalia |
32 552 |
+14,7 |
173 133 |
+3,5 |
Rumunia |
7943 |
-33,6 |
127 061 |
+5,4 |
Słowacja |
1908 |
-1,4 |
77 255 |
+0,7 |
Słowenia |
2564 |
-28,2 |
45 514 |
+7,7 |
Hiszpania |
42 762 |
+7,8 |
828 162 |
+4,9 |
Szwecja |
74 625 |
-17,7 |
218 417 |
-7,0 |
Źródło: ACEA |
Wyraźniej liczba rejestracji w ujęciu rocznym obniżyła się na Łotwie (-34,2 proc. r/r), w Rumunii (-33,6 proc. r/r), Finlandii (-30,2 proc. r/r) i Słowenii (-28,2 proc. r/r). Spadek o 17,7 proc., a nominalnie o 16 tys. pojazdów miał z kolei miejsce w Szwecji, która do tej pory była czwartym unijnym rynkiem nowych elektryków.
Bez Niemców na plusie
Jeśli by jednak, wyłącznie teoretycznie, sprawdzić, jak radzi sobie przechodzenie na auta na prąd w Unii Europejskiej, ale bez uwzględniania sytuacji w Niemczech, okaże się, że liczba rejestracji aut elektrycznych byłaby o 6,5 proc., a nominalnie o ponad 52 tys. wyższa niż w ubiegłym roku.
Wciąż można znaleźć kraje, w których przyrost nowych aut na prąd rośnie w dwucyfrowym tempie. Nie szukając daleko, o ponad 61 proc. wzrosła liczba takich rejestracji w Czechach, a wśród państw z największym udziałem elektryków – w Danii (+52,7 proc. r/r), co sprawiło, że już niemal co druga nowa osobówka była tam elektrykiem.
Państwo |
Udział w rynku [w proc.] |
Zmiana r/r [w pp.] |
UE |
13,2 |
-0,8 |
Austria |
17,2 |
-2,3 |
Belgia |
27,7 |
+9,0 |
Bułgaria |
3,8 |
-1,2 |
Chorwacja |
2,8 |
+0,1 |
Cypr |
5,1 |
+0,1 |
Czechy |
4,5 |
+1,6 |
Dania |
49,5 |
+16,3 |
Estonia |
6,0 |
-0,2 |
Finlandia |
28,6 |
-4,9 |
Francja |
17,0 |
+1,0 |
Niemcy |
13,3 |
-4,7 |
Grecja |
5,5 |
+0,9 |
Węgry |
7,2 |
+1,9 |
Irlandia |
13,9 |
-4,5 |
Włochy |
4,0 |
+0,1 |
Łotwa |
7,2 |
-2,5 |
Litwa |
6,1 |
-1,4 |
Luksemburg |
27,4 |
+5,2 |
Malta |
29,0 |
+11,6 |
Holandia |
32,5 |
+2,9 |
Polska |
3,1 |
-0,4 |
Portugalia |
18,8 |
+1,8 |
Rumunia |
6,3 |
-3,7 |
Słowacja |
2,5 |
-0,1 |
Słowenia |
5,6 |
-2,8 |
Hiszpania |
5,2 |
+0,1 |
Szwecja |
34,2 |
-4,4 |
Źródło: ACEA |
W Niemczech udział aut elektrycznych w nowych rejestracjach obniżył się z 18 do 13,3 proc. W całej Unii Europejskiej obniżka wyniosła 0,8 pp. do 13,2 proc.
Polska na plusie, ale co dalej?
Patrząc na dane Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, sprzedaż aut elektrycznych w Polsce po latach wzrostów ustabilizowała się. W ciągu pierwszych dziesięciu miesięcy 2024 r. nad Wisłą zarejestrowano 13 643 aut na prąd – o 1,2 proc. więcej niż w analogicznym okresie najlepszego dotychczas 2023 r. Wzrost, jeśli zestawić go z poprzednimi latami, nie robi więc wrażenia, tym bardziej że w ostatnim czasie byliśmy świadkami obniżek cen sporej części elektryków.
Cały rynek nowych aut wzrósł jednak w tym czasie o 14,2 proc. Tym samym udział aut elektrycznych w ogólnej liczbie rejestracji obniżył się do 3,1 proc. (-0,4 pp. r/r).
Rosnąca w ostatnich latach liczba rejestracji aut elektrycznych w Polsce to w głównej mierze efekt dopłat w ramach programu „Mój elektryk”. Może się to jednak zmienić w przyszłym roku. Z drugiej edycji programu dopłat „Mój elektryk 2.0” wykluczeni mają bowiem zostać przedsiębiorcy odpowiadający obecnie za ok. 87 proc. rejestracji aut na prąd.