Wakacje i podróże, choć ekscytujące, mogą być źródłem frustracji - zwłaszcza kiedy nasz środek transportu się spóźnia. To także jedne z najczęstszych niedogodności, z jakimi muszą mierzyć się pasażerowie. Wielogodzinne czekanie na lotnisku lub dworcu kolejowym może zepsuć nawet najlepiej zaplanowany wyjazd.
Na szczęście, zarówno w przypadku opóźnionych samolotów, jak i pociągów, podróżujący mają prawo do odszkodowania. Wiedza o przysługujących prawach z pewnością wpływa na zmniejszenie stresu związanego z tego typu niepożądanymi sytuacjami.
Odszkodowanie za opóźniony lot
Prawa pasażerów lotniczych w Unii Europejskiej są dobrze chronione przez Rozporządzenie (WE) nr 261/2004, które określa warunki przyznawania odszkodowań za opóźnione loty. Aby móc ubiegać się o rekompensatę, opóźnienie musi wynosić co najmniej trzy godziny.
Wysokość odszkodowania zależy od długości lotu i wynosi:
250 euro dla lotów do 1500 km, 400 euro dla lotów wewnątrz UE powyżej 1500 km oraz innych lotów między 1500 a 3500 km, 600 euro dla wszystkich innych lotów powyżej 3500 km.Jednakże odszkodowanie nie przysługuje w przypadku tzw. nadzwyczajnych okoliczności, które są niezależne od przewoźnika. Mowa m.in. o złych warunkach pogodowych, zagrożeniach terrorystycznych czy strajkach pracowników lotnisk.
ZOBACZ: Wielkie zwolnienia w PKP Cargo. Pracę może stracić ponad 4 tys. kolejarzy
W przypadku opóźnienia przewoźnik powinien zapewnić pasażerom odpowiednie wsparcie, takie jak posiłki i napoje, możliwość kontaktu telefonicznego i mailowego, a także zakwaterowanie w hotelu, jeśli zajdzie taka potrzeba.
Odszkodowanie za opóźniony pociąg
Podobnie jak w przypadku lotów, pasażerowie pociągów również mają prawo do odszkodowania, jeśli dojdzie do opóźnień. W Unii Europejskiej przepisy regulują prawa pasażerów kolejowych. W Polsce, dla pociągów kategorii Express InterCity, odszkodowanie wynosi:
25% wartości biletu w przypadku opóźnienia od 60 do 119 minut, 50% wartości biletu w przypadku opóźnienia powyżej 120 minut.Jeśli pociąg jest opóźniony, pasażerowie mogą zdecydować się na kontynuowanie podróży opóźnionym pociągiem, podróż innym pociągiem przewoźnika na tej samej trasie albo zwrot kosztów biletu. Reklamację należy złożyć bezpośrednio u przewoźnika, u którego zakupiono bilet.
Kiedy odszkodowanie się nie należy?
W niektórych sytuacjach, nawet jeśli opóźnienie jest znaczne, odszkodowanie nie może zostać wypłacone. Podobnie jak w przypadku lotów nie otrzymamy go, jeśli opóźnienie wynikało z nadzwyczajnych okoliczności, często wynikających z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom i pracownikom kolei.
ZOBACZ: Opłata za abonament RTV nawet bez telewizora. Sąd nie ma złudzeń
Przewoźnik kolejowy nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia czy odwołania pociągów spowodowane przez warunki atmosferyczne, katastrofy naturalne lub działania osób trzecich.
red / polsatnews.pl