Radykalna zmiana sytuacji społeczno-gospodarczej, pojawiający się strach, a nawet panika związana z brakiem stabilności zmieniają nastroje konsumentów. We współczesnym świecie, który charakteryzuje się szybkim tempem rozwoju, ciągłymi zmianami i nieprzewidywalnością, to odwaga i elastyczność dają szansę na przetrwanie i stabilność ekonomiczną.
Wyjątkowe warunki, z którymi musimy sobie radzić, wpływają nie tylko na ciągłość biznesu, ale również tworzą zupełnie nowe wyzwania organizacyjne i komunikacyjne. Według ankiety przeprowadzonej przez Światową Federację Reklamodawców, 80 proc. marek multinarodowych odracza kampanie, ale taki sam odsetek tworzy nowe treści w odpowiedzi na kryzys. “To nie jest czas na milczenie albo nieaktywność jako marka. Nie tylko ludzie chcą twojej pomocy, ale i ekosystem marketingowy tego potrzebuje – i ja też potrzebuję chwili normalności, takiego kryzysowego KitKata” – powiedział Thomas Kolster, duński ekspert ds. marketingu. Stwierdził on również, że markom często brakuje kreatywności i autentyczności oraz prawdziwej troski o klienta. To czas na komunikację, która buduje zaufanie, pokazuje, że marka jest blisko ludzi.
Odwaga i elastyczność budują silne marki
W czasie zawirowań ekonomicznych czy politycznych oraz zmian w mentalności konsumentów coraz bardziej istotna staje się odwaga i zwinność. To one pozwalają firmom zmienić założenia strategiczne i obrać nowy kierunek działań dopasowany do nowej rzeczywistości. Znaczenia nabiera też otwartość będąca wyrazem troski o klienta.
Przykładem dla wielu organizacji może być firma Microsoft, która w obliczu niespodziewanego kryzysu postawiła na zmianę i zaadaptowała swoje działania do wyzwań, z którymi w tym czasie mierzyli się jej partnerzy, klienci oraz wiele polskich firm. Wiosną, zespoły marketingu i PR przystosowały swoją największą konferencję biznesową pod bieżące potrzeby biznesu, stawiając na pierwszym miejscu troskę nie tylko o swoich klientów, ale także o każdą firmę w Polsce.
— Naszą misją niezmiennie jest zwiększenie możliwości rozwoju każdego człowieka i każdej organizacji na świecie. Kiedy wybuchła wojna w Ukrainie świat dookoła zupełnie się zmienił – naszym celem stało się poprowadzenie takich działań marketingowych, które będą realnie pomagać polskim przedsiębiorcom. Aby osiągnąć ten cel koniecznym stało się zaktualizowanie strategii i pierwotnych założeń marketingowych. Zamiast szeroko zakrojonego eventu do dużej grupy odbiorców, zdecydowaliśmy się na stworzenie bezpiecznej przestrzeni do wymiany doświadczeń w węższym gronie decydentów i specjalistów, aby jak najlepiej pomóc organizacjom przez nich zarządzanym w pokonaniu licznych wyzwań związanych również z sytuacją geopolityczną – mówi Kamila Cichocka, Central Marketing Organization Lead w polskim oddziale Microsoft.
We współczesnym świecie, który cechuje wysoka dynamika zmian, elastyczność jest absolutną podstawą. Znaczenia nabierają wysokie zdolności adaptacyjne organizacji, zwinność, kreatywność i odwaga w realizacji nowych idei. W obliczu nagłych zmian firma Microsoft zaktualizowała nie tylko strategię. Postawiła na kompletne przebudowanie koncepcji wydarzenia po to, aby jak najlepiej służyło odbiorcom. Zmieniony został zakres tematyczny konferencji, który skoncentrował się na bardzo konkretnych obszarach, które w danym momencie wyszły na czoło potrzeb polskiego biznesu.
Siłą działań marketingowych firmy stała się wymiana wiedzy i doświadczeń wewnętrznych ekspertów, partnerów oraz klientów. Autentyczna troska o odbiorców spowodowała, że konferencja poruszała tematy ważne i kluczowe dla wielu firm walczących o ciągłość i bezpieczeństwo swojego biznesu.
— To, co mogliśmy dać jako Microsoft, to wiedza i doświadczenie nasze oraz naszych partnerów. Postawiliśmy na tematy, które były ważne tu i teraz oraz te, które z każdym kolejnym dniem wojny nabierały coraz większego znaczenia. Mowa tu o cyberbezpieczeństwie, zwinności, elastyczności, ale też kulturze organizacyjnej czy empatii, które są nie mniej ważne w tych trudnych czasach – dodaje Anna Klimczuk, Head od Communications w polskim oddziale Microsoft.
Konferencja Microsoft Envision Poland to coroczne wydarzenie biznesowe gromadzące liderów innowacji – wyznacza trendy, pokazuje przykłady i scenariusze rozwoju organizacji, promuje rozwiązania, które zmieniają polski biznes, wpływając na teraźniejszość i przyszłość każdego z nas. W tych niestabilnych czasach stała się miejscem wymiany doświadczeń, prowadzenia dyskusji oraz stawiania tez. A wszystko po to, aby pokazać firmom, jak przygotować ich biznes na przyszłość.
Zaufanie, elastyczność, partnerstwo
Prowadzenie biznesu w warunkach wysokiej niepewności potrzebuje zaufanych i doświadczonych partnerów, którzy nie boją się myśleć kreatywnie i są odważni w swoich decyzjach. Wtedy kształtują się relacje prowadzące do otwartych, innowacyjnych i – czasem – spontanicznych działań, które podnoszą poziom efektowności, mobilizują, intensyfikują interakcje i w ten sposób rozwijają potencjał organizacji.
Agencja Live Age, która odpowiadała za organizację eventu Microsoft i Agencja Harmonic, która prowadziła kampanię digitalową w mediach biznesowych stwierdziły jednogłośnie: to zaufanie i elastyczność były kluczem do sukcesu tego projektu. Pozwoliły na zmianę koncepcji, otwarte poszukiwanie nowych formatów i możliwości związanych z modyfikacją całego projektu.
Doświadczenie organizacji konferencji Microsoft Envision Poland pokazuje, że odważne decyzje w połączeniu z otwartością i strategią elastyczności stają się wyznacznikiem sukcesu w funkcjonowaniu firm i organizacji. A relacje oparte na partnerstwie mają realny wpływ na kształtowanie stabilnego i odpornego biznesu.
Artykuł Biznes stabilny i elastyczny jednocześnie pochodzi z serwisu MamBiznes.pl.