Biznes subskrypcyjny polega na sprzedaży produktów lub usług w abonamencie miesięcznym lub rocznym. Pierwszymi przedsiębiorstwami prowadzącymi sprzedaż w ten sposób były magazyny i czasopisma oferujące prenumeratę. Obecnie najpopularniejszym modelem subskrypcji jest dostęp do platform streamingowych. Wiele innych biznesów można przekształcić w system abonamentowy. Możesz również zbudować swoją firmę od początku, kierując się w ten sektor. Przyjrzyjmy się zaletom subskrypcji dla przedsiębiorcy i klientów. Przedstawię też kilka interesujących pomysłów na usługi subskrypcyjne, które można wprowadzić w życie bez dużych nakładów finansowych.
Biznes subskrypcyjny z punktu widzenia przedsiębiorcy
Przedsiębiorstwo oferujące sprzedaż produktu lub usługi w formie abonamentu, w pierwszym etapie rozwoju musi skupić się na pozyskaniu klienta. Ostatecznie jednak koncentracja wysiłków powinna być skierowana na utrzymaniu klientów. Otrzymywanie stałych, miesięcznych przychodów od pojedynczych osób pozwala zaplanować działania na dłuższy okres czasu. Najbardziej istotną zaletą jest wpływ środków „z góry”, to znaczy, że klient najpierw uiszcza płatność, a dopiero potem uzyskuje dostęp do produktu. W ten sposób przedsiębiorca nie wydaje swoich pieniędzy. Dzięki temu wie, ile zamówień należy zrealizować i finansuje je z wniesionych opłat.
Podsumowując: biznes subskrypcyjny gwarantuje Ci stabilizację przychodów, automatyzację procesów sprzedażowych (przy wprowadzeniu odpowiednich narzędzi) oraz pewną przewidywalność sprzedaży. Pozwala pozbyć się comiesięcznej niepewności, czy Twój biznes zarobi przynajmniej na ZUS.
Zalety subskrypcji dla klienta
Zasadniczo pierwszą korzyścią dla klienta jest rozłożenie dużej płatności na wiele mniejszych kwot. Jednocześnie nie wymaga to wiązania się umową kredytową. W ten sposób za stosunkowo niewielkie pieniądze klient uzyskuje dostęp na przykład do nowego samochodu. Tak – wynajem samochodu też jest rodzajem subskrypcji. Klient nie musi się zastanawiać nad ubezpieczeniem i utrzymaniem auta. Za dużo niższą kwotę niż zakup własnego samochodu jest w stanie korzystać z nowego modelu. I w każdej chwili wymienić go na inny, co w łatwy sposób podnosi standard życia.
Konsumenci poszukują też wygody. Na tym opierają się na przykład dostawcy warzyw – co tydzień świeża dostawa, dzięki czemu klientowi oszczędza się wizyty na lokalnym targu. W modelu subskrypcyjnym opłata jest automatycznie pobierana z karty, co jest wygodnym sposobem płacenia. Powinna być też opracowana jasna metoda rezygnacji z produktu, czyli wypisanie się z subskrypcji.
Doskonałą strategią marketingową jest wprowadzanie zmian w swoim trybie życia. Na tym często opierają się kampanie siłowni – wykup abonament i zacznij ćwiczyć! To rzeczywiście potrafi zmotywować. Skoro opłata została już wniesiona, to warto skorzystać.
Jak otworzyć biznes subskrypcyjny?
W sprzedaży poprzez subskrypcję musisz zaoferować klientom coś, co da im wartość przez dłuższy okres czasu. Jeśli będą to materialne rzeczy, to przygotuj prototyp pudełka. Fajnie, jeśli każda przesyłka będzie w tym samym, dopasowanym do stylu firmy, opakowaniu. Ustal ceny obowiązujące przy subskrypcji. Z reguły do wyboru są trzy pakiety, aby klient miał możliwość podjęcia decyzji, ile chce przeznaczyć pieniędzy na zakup. Następnie należy opracować strategię marketingową. Kluczowe są dwa obszary – pozyskiwanie klientów i ich utrzymanie. Ostatnim punktem, ściśle jednak powiązanym z całym biznesem, jest zorganizowanie wysyłki i realizacji. Ten obszar musi być dopieszczony już od pierwszego zamówienia.
Przykłady biznesów subskrypcyjnych
Najbardziej popularnym rodzajem subskrypcji jest dostępowa. Polega na wykupieniu dostępu do usługi, na przykład w postaci konta Netflix. Na tej samej zasadzie działają platformy z muzyką, e-bookami, a nawet z przepisami kulinarnymi. Drugim rodzajem subskrypcji jest powtórzeniowa. To dobry pomysł dla biznesów oferujących produkty pierwszej potrzeby, które klient i tak by zakupił. Mój pomysł opiera się jednak na trzecim rodzaju subskrypcji – selekcjonowanej.
Subskrypcja selekcjonowana oferuje pudełka z niespodziankami. Co dokładnie powinno się w nich znajdować? Produkty, które są tak powiązane, by trafiały w gust konkretnego klienta. Na przykład jeśli mieszkasz w Japonii możesz wysyłać miłośnikom tego kraju ciekawe produkty spożywcze. Fanom kosmetyków zaoferuj miniaturowe próbki kremów lub zapachów. Tak naprawdę to musi być Twój pomysł. W ten sposób będziesz potrafił przekonać do zakupu podobnych maniaków jakiegoś tematu. Nie ma tutaj zbyt dziwnych produktów – istnieją biznesy dostarczające nowe majtki raz na miesiąc, a nawet oferujące pobyty w losowo wybranych hotelach. Na każdy asortyment znajdziesz klienta, jeśli jesteś w stanie przekonać go, że oferujesz wartościowy produkt, dający konkretne korzyści.
Koszty biznesu subskrypcyjnego
Koszty w przypadku tego biznesu mogą być bardzo różne i są trudne do oszacowania ponieważ zależą od wybranego rozwiązania, lokalizacji i stopnia zaangażowania.
Koszty biznesu subskrypcyjnego mogą obejmować:
Koszty oprogramowania i infrastruktury Wydatki na reklamę i promocję Płatności za dostawców zewnętrznych Wydatki na zasoby ludzkie, takie jak wynagrodzenia i szkolenia Koszty utrzymania i aktualizacji bazy danych Opłaty za korzystanie z płatnych narzędzi i usług Koszty związane z obsługą klienta i zarządzaniem relacjami z klientami.Pomysły na Twój biznes
Mam dla Ciebie kilka propozycji na biznes subskrypcyjny. Być może zainspirują Cię do działania:
Internetowe lekcje – na przykład z języka angielskiego lub gry na gitarze. Co tydzień prześlij interesującą dawkę wiedzy, interaktywne materiały, zadania domowe i krótkie testy sprawdzające. Kreatywne materiały dla dzieci – co miesiąc piękne pudełko, a w nim propozycje z eksperymentami (załączasz oczywiście wszystkie potrzebne materiały), działaniami artystycznymi, a może inspiracjami kulinarnymi. Butelka dobrego wina – razem z alkoholem przyślij propozycje na potrawy pasujące do niego. Do tego może być instruktaż na YouTube, jak przygotować konkretne danie. Albo grupa na Facebooku opisująca swoje doznania po degustacji.Sprzedaż subskrypcyjna opiera się na poprawie komfortu życia klientów przy stosunkowo niskiej opłacie za wysokiej jakości produkty. Dla przedsiębiorcy jest to korzystny sposób na sprzedaż, gdyż najpierw otrzymuje płatność, a dopiero potem dostarcza produkt. Dzięki temu nie wymaga się dużego wkładu własnego i brakuje ryzyka pozostania z „pełnym magazynem”. Życzę Wam kreatywności w opracowywaniu składów pudełek i odwagi w realizowaniu marzeń o własnym biznesie!
Więcej pomysłów na biznes: pomysly-na-biznes
Polub też Biznesomanię na FB, żeby nie przegapić kolejnych pomysłów na biznes!
dnia 30 stycznia 2023