Zakładając własny biznes, warto mieć wszystko dokładnie zaplanowane. Wśród wielu różnych pomysłów na własną działalność, popularnością cieszą się salony kosmetyczne. Jak stworzyć biznesplan salonu kosmetycznego i czy taki biznes się opłaci? Kim jest klient docelowy i jak stworzyć strategię marketingową?
Biznesplan salonu kosmetycznego
Biznesplan to krótki opis planowanej działalności. Powinien być zwięzły i w miarę możliwości jak najbardziej szczegółowy. Biznes plan salonu kosmetycznego możesz stworzyć dla siebie, ale będzie też niezwykle istotny przy pozyskiwaniu wszelkiego rodzaju dotacji czy kredytów na działalność. Dzięki dobremu planowi, wydatki na biznes będą transparentne, a kroki, które należy podjąć, aby otworzyć salon kosmetyczny dokładnie opisane, co mocno ułatwi otwarcie własnego miejsca.
Warto przeczytać: Jak napisać dobry biznesplan? Harmonogram działań krok po kroku
Co powinien zawierać dobry biznesplan salonu kosmetycznego?
Stworzenie projektu działalności to praca, którą trzeba wykonać przed otwarciem działalności. Dobry biznesplan salonu kosmetycznego powinien składać się z kilku części. Należy w nim opisać po pierwsze aspekty finansowe, po drugie wszelkie elementy techniczne, związane z lokalem czy wyposażeniem. Nieodłączną częścią biznesplanu jest też plan strategia marketingowa. Co dokładnie powinno się znaleźć w biznesplanie? Kluczowe elementy to:
opis przedsięwzięcia, plan organizacyjny, plan techniczny, opis działalności gospodarczej, plan finansowy, analiza mocnych i słabych stron przedsięwzięcia.Każdy element powinien zawierać jak najwięcej szczegółów, łącznie z liczbami i przewidywanymi datami wprowadzenia detali i planów w życie.
Opis działalności salonu kosmetycznego i plan organizacyjny
Biznesplan gabinetu kosmetycznego powinien rozpoczynać się od opisu działalności salonu kosmetycznego. W tej części powinny zostać wyszczególnione wszystkie dane dotyczące działalności, to jest siedziba firmy, imię i nazwisko właściciela działalności, dane kontaktowe, a także, jeśli firma została już zarejestrowana, numer wpisu do ewidencji gospodarczej. Na koniec warto umieścić także krótki opis celu działalności i usług, jakie salon będzie oferował. Dobrze jest też pokrótce wyszczególnić grupę docelową oraz ogólnie opisać oferowane usługi.
Następnie można przejść do planu organizacyjnego – w tej części pokrótce opisujemy kwestie związane z lokalem czy usługami, które będą dostarczane przez inne podmioty. Jeśli więc wiesz, że lokal będziesz na przykład wynajmować, warto w tym miejscu wskazać, na jaki czas została podpisana umowa. Dobrze jest też zaznaczyć, ile osób zamierzasz zatrudniać, na jakie umowy, a także, w jaki sposób dowożone będą sprzęty do zakładu kosmetycznego – czy zamierzasz je na przykład wypożyczać, czy kupować w hurtowni.
Plan techniczny i planowane wyposażenie
W tej części należy szerzej opisać planowane wyposażenie salonu kosmetycznego. W miarę możliwości warto wyszczególnić wszystko, co będzie Ci potrzebne, łącznie z szafkami, krzesłami, lustrami itp. Ważne, żeby na początku działalności zaplanować, na ile to możliwe każdy szczegół, ponieważ tylko w ten sposób, będzie można opracować dobry plan finansowy salonu kosmetycznego. Otwarcie własnego salonu kosmetycznego powinno odbyć się już z pełnym wyposażeniem, tak, aby przyciągnąć klientów w miejsce, które będzie dla nich drugim domem.
W wyposażeniu salonu kosmetycznego powinny znaleźć się urządzenia potrzebne do wykonywania usług, a także kosmetyki, które są niezbędną częścią tego rodzaju działalności.
Strategia marketingowa salonu kosmetycznego
Strategia marketingowa to jedna z najważniejszych części, które powinien zawierać każdy biznes plan salonu kosmetycznego. W tym miejscu warto wskazać wszystkie kanały, którymi chcesz zareklamować swoją działalność. Przy tworzeniu strategii marketingowej warto mocniej zastanowić się nad grupą docelową i to do niej dobrać kanały komunikacji. Jeśli salon będzie znajdował się w miejscu, w którym większość klienteli będą stanowiły osoby starsze, dobrze jest postawić na ogłoszenia w lokalnej prasie, a także ulotki czy plakaty, rozklejane na przykład na klatkach schodowych czy miejscach integracji lokalnej społeczności.
Jeśli natomiast Twój klient docelowy to osoby młodsze oraz w średnim wieku, lepszym sposobem komunikacji będzie internet. Podstawą w tym przypadku będzie promocja w social mediach, a także założenie swojej własnej strony internetowej. Domenę warto wypozycjonować w wyszukiwarce Google poprzez regularne pisanie artykułów na blogu z zastosowaniem zasad SEO. Pozycjonowaniem zajmują się wyspecjalizowane agencje, a także freelancerzy. Plan marketingowy salonu kosmetycznego zależy w dużej mierze właśnie od grupy docelowych klientów, i działania biznesu powinny być prowadzone z uwzględnieniem ich potrzeb.
Opis działalności gospodarczej
Dokładny opis działalności gospodarczej to element, w którym wskazujesz cele salonu, takie jak na przykład pozyskanie jak największej liczby klientów i stopniowe poszerzanie oferty. W tym miejscu dokładnie zaznacza się także grupę docelową, którą warto opisać z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb. Rozszerzamy tutaj także pojęcie lokalizacji salonu wraz z kosztami, które wiążą się z jego utrzymaniem, oraz wskazujemy godziny otwarcia salonu.
W opisie działalności gospodarczej warto jeszcze raz wskazać jej formę. Należy także wyszczególnić dostawców, z którymi będziesz współpracować, a także opisać wymagania, które stawiasz przed osobami zatrudnionymi w salonie kosmetycznym.
Finansowy plan salonu kosmetycznego
Plan finansowy przedsięwzięcia to jeden z kluczowych elementów każdego biznesplanu. To w tej części możesz policzyć wydatki, związane z biznesem, a także zaplanować ewentualne zyski. Wszystkie elementy biznesplanu są niezwykle ważne, ale finansowy plan salonu kosmetycznego wydaje się w całej strategii najistotniejszy.
Opisując koszty, warto zacząć od początku, czyli tego, w jaki sposób pozyskasz środki na działalność. Jeśli planujesz wziąć kredyt, warto w tym miejscu opisać dokładną kwotę, zapotrzebowanie i wskazać swoje własne zaplecze, w tym ewentualne dotacje, z których zamierzasz skorzystać.
W kosztorysie należy także zaznaczyć koszty, które zamierzasz ponieść ze względu na zatrudnienie, zakup sprzętu czy na przykład remont lokalu. Każdy koszt powinien być dokładnie wyszczególniony.
Na koniec warto wskazać cennik usług, które będziesz oferować w salonie.
Analiza konkurencji salonów kosmetycznych
W ramach biznesplanu dobrze jest zrobić research konkurencji. Jeśli salon kosmetyczny jest Twoją pierwszą działalnością, podpatrzenie, jak działają inne firmy, może okazać się bardzo pomocne. Analizę możesz zrobić na podstawie stron internetowych znanych salonów – będzie to pomocne w kontekście planowania promocji oraz zorientowania się, jakie ceny obecnie dominują na rynku. Jeśli chcesz działać lokalnie, warto popytać zaprzyjaźnione osoby, korzystające z usług salonów kosmetycznych o ich wrażenia i potrzeby odnośnie nowego miejsca.
Analiza SWOT salonu kosmetycznego
W planowaniu strategii biznesowej popularna jest także analiza SWOT. To akronim, zawierający w sobie takie pojęcia jak: Strengths, czyli mocne strony, Weaknesses, czyli słabe strony, Opportunities, czyli szanse, oraz Threats – zagrożenia. Analiza biznesowa w oparciu o mocne i słaby strony przedsięwzięcia jest istotna w planowaniu biznesu, ponieważ pozwala na strategię spojrzeć niejako z dystansu. Świadomość mocnych i słabych stron przedsięwzięcia pozwoli zabezpieczyć się na przyszłość i poczuć się pewniej już na etapie rozpoczęcia działalności. Analizę SWOT powinno się w biznesplanie umieścić na koniec, jako podsumowanie.