Pomysł na Biznes – Autor książki czyli jak napisać książkę?

1 lat temu 64

Pisanie książki może być satysfakcjonującym doświadczeniem, zarówno osobistym, jak i zawodowym. Autor książki może pozyskać korzyści finansowe, takie jak tantiemy, zbudować swoją pozycję eksperta, co przełożyć się może na konsultacje, wystąpienia czy możliwości przemawiania. Jednak napisanie książki wymaga dużo czasu i wysiłku, dlatego ważne jest jasne zrozumienie swoich celów i odbiorców, do których chcesz dotrzeć. Postawmy więc zasadne pytanie: jak napisać książkę?

Jak napisać książkę?

Zakładam, że pisanie książki jeszcze przed Tobą. Jak się za to zabrać? Jak napisać książkę przygodową, fantasty, biograficzną czy naukową? Sprawdziłem to w kilku poradnikach dla początkujących pisarzy. Oto wskazówki:

Wybierz temat lub motyw: Zdecyduj, o czym chcesz pisać i upewnij się, że jest to coś, co Cię pasjonuje. Przeprowadź badania: Zbierz informacje na wybrany temat, aby upewnić się, że dobrze go rozumiesz. Zarysuj swoją książkę: uporządkuj swoje pomysły i informacje w zgrabną strukturę. Napisz wersję roboczą: zacznij pisać książkę, skupiając się na zebraniu pomysłów, zamiast martwić się o dopracowanie jej do perfekcji. Popraw i edytuj: przeczytaj wersję roboczą i wprowadź zmiany, aby poprawić jej płynność, przejrzystość i ogólną jakość. Uzyskaj opinie: poproś znajomych, rodzinę lub czytelników–ochotników o opinie na temat Twojej książki. W ten sposób uzyskasz zewnętrzną perspektywę. Sfinalizuj swoją książkę: wprowadź niezbędne zmiany i poprawki, a następnie sprawdź błędy. Rozważ publikację: Zdecyduj, czy chcesz opublikować książkę samodzielnie, czy prześlesz ją wydawcom.

Ile zarabia autor książki?

Kwota, jaką można zarobić na napisaniu książki, jest bardzo zróżnicowana i zależy od kilku czynników. Początkujący autor książki nie może bazować na popularności. Niektórzy, odnoszący sukcesy autorzy, mogą zarobić miliony na jednej książce, podczas gdy inni mogą nie zarobić nic. Self-publishing może skutkować niższym początkowym dochodem, ale daje większą kontrolę nad książką i potencjalnie większym udziałem w przyszłych zyskach. Ostatecznie kwota, jaką zarabia autor, zależy od popytu rynkowego na jego książkę. Poniżej przedstawię kalkulację zysków przy pisaniu książki!

Jak autor książki może ją wydać?

Tradycyjne publikowanie książki obejmuje przesłanie manuskryptu do wydawnictwa, które następnie zredaguje, zaprojektuje, wydrukuje i rozprowadzi Twoją książkę. Ta opcja wymaga bezpośredniego zgłoszenia do wydawców. Może to oznaczać również uzbrojenie się w cierpliwość, ponieważ proces ten może zająć dużo czasu. Przy takiej publikacji nie inwestujesz w wydanie książki, ale potencjalne zyski będą dla Ciebie dużo niższe.

Self-publishing natomiast obejmuje wzięcie na siebie wszystkich obowiązków związanych z samodzielnym publikowaniem książki, w tym redagowaniem, projektowaniem, drukowaniem i dystrybucją. Możesz samodzielnie opublikować swoją książkę jako e-book, druk na żądanie lub wybrać obie te opcje. Co prawda musisz zainwestować pewną kwotę, ale za to wszystkie zyski trafiają prosto do Twojej kieszeni.

A może warto zacząć od ebooka? Jak napisać i wydać e-booka? Więcej w #52 Pomysł na biznes – napisanie e-booka

Jak napisać książkę, gdy nie umiesz napisać książki?

Możesz wydać książkę, nawet gdy nie umiesz dobrze pisać. Wynajęcie ghostwritera, czyli kogoś, kto stworzy tekst za Ciebie, jest popularną praktyką stosowaną na przykład podczas tworzenia e-booków. Z pomocy innych korzystają również gwiazdy pragnące wydać swoje wspomnienia. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś i Ty wydał książkę, za napisanie której zapłaciłeś lepszemu od siebie twórcy. Najważniejsze jednak, by wybrać dobrego ghostwritera. Jak go znaleźć?

Określ swoje potrzeby: rozważ rodzaj książki, którą chcesz napisać, jej ton i grupę docelową. Pomoże Ci to zawęzić wyszukiwanie do ghostwritera, który ma doświadczenie w Twoim gatunku i stylu pisania. Szukaj ghostwriterów na stronach internetowych dla freelancingu, takich jak Useme albo GoodContent lub na grupach dla pisarzy. Skontaktuj się z potencjalnymi usługobiorcami, aby omówić swój projekt i poznać ich styl pisania, dostępność i stawki. Sprawdź referencje i portfolio: poszukaj ghostwriterów, którzy mają doświadczenie w pisaniu książek, które zostały opublikowane i dobrze przyjęte, i którzy mają doświadczenie w pisaniu w Twoim gatunku. Negocjuj warunki: Po znalezieniu ghostwritera, który Ci odpowiada, negocjuj warunki projektu, w tym terminy, harmonogram płatności oraz wszelkie poprawki lub przeróbki, które mogą być konieczne. Dobrze byłoby skonstruować odpowiednią umowę z prawnikiem.

Ważne jest, aby poświęcić trochę czasu na znalezienie dobrego ghostwritera, ponieważ jakość jego pisania będzie miała znaczący wpływ na sukces Twojej książki.

Koszty samodzielnego wydania książki

Zakładając, że całe przedsięwzięcie ma mieć wymiar komercyjny, sprawdziłem, ile należy zainwestować, by samodzielnie wydać książkę. Ciężko mi jednak wycenić Twój czas potrzebny na stworzenie publikacji. Jeśli zdecydujesz się zatrudnić ghostwritera, to ten koszt musisz również uwzględnić w rachunkach.

Przyjmijmy, że książka jest gotowa – to znaczy powstał już tekst. Ile trzeba wydać, by pozycja trafiła do pierwszego czytelnika? Część kosztów jest niezbędna zarówno dla wersji papierowej, jak i e-booka. Wszystkie wydatki obejmują:

oddanie książki do redakcji, korekty i składu. Koszt ok. 5.000 zł, druk offsetowy 1.000 sztuk to ok. 12.000 zł (cena wydruku wraz z dostawą), okładka książki przygotowana przez grafika minimum 1.000 zł, hosting sklepu 200 – 700 zł rocznie, koszty wysyłki 11.920 zł. Koszty te obejmują: paczkomat lub kurier 10 zł za sztukę, czyli 10.000 zł za całość, kartony do zapakowania przesyłek: 1 zł za sztukę, czyli 1.000 zł, etykiety do wysyłki 120 zł, opłata roczna za wprowadzanie opakowań na rynek (wyżej wspomniane kartony) 100 zł, opłata za operatora płatności (niezbędna zarówno przy papierowych książkach, jak i e-bookach): 700 zł,

Razem wszystkie wydatki wyniosą minimum 30.620 zł. Załóżmy, że sprzedasz każdą książkę za 50 zł. Przewidywany zysk wynosi 19.380 zł za całość.

Mam nadzieję, że ten materiał wyjaśnił Ci jak napisać książkę. Pamiętaj, że napisanie książki wymaga czasu, wysiłku i cierpliwości. Nie zniechęcaj się, jeśli po drodze napotkasz wyzwania, po prostu pracuj i doskonal swoje umiejętności. To, czy warto, ostatecznie zależy od osobistych motywacji i aspiracji. Nie mogę pominąć ważnego dla mnie aspektu – napisana książka może stanowić Twój dochód pasywny!

Więcej pomysłów na biznes: pomysly-na-biznes

baner reklamujący ebooka 310 pomysłów na biznes

Polub też Biznesomanię na FB, żeby nie przegapić kolejnych pomysłów na biznes!

dnia 6 lutego 2023

Czytaj więcej