Pierwszy McDonald’s w Polsce powstał w Warszawie w 1992 roku. Od tego czasu sieć zaczęła się dynamicznie rozwijać, w dużej mierze dzięki franczyzobiorcom. Sprawdź, jak założyć McDonalds i ile to kosztuje.
Historia McDonald’s sięga lat 40. XX wieku, zaś od lat 50. rozwija się również na podstawie franczyzy. Początki firmy świetnie zostały ukazane w filmie McImperium, o którym więcej przeczytasz tutaj. Od tamtej pory, firma rozrosła się, stając się największą siecią restauracji na świecie.
McDonald’s liczy obecnie ponad 38 tys. lokali, które średnio obsługują ponad 70 000 000 gości. W Polsce obecnie działa ponad 400 restauracji McDonald’s, w tym 366 z nich są prowadzone przez franczyzobiorców. Łącznie ponad 90% restauracji z charakterystycznym logiem na całym świecie to właśnie franczyza McDonald’s, czyli punkty wprowadzone przez niezależnych przedsiębiorców, które korzystają z licencji i rozwiązań proponowanych przez markę.
Jak założyć własną restaurację McDonald’s?
Droga do zostanie właścicielem restauracji McDonald’s nie jest prosta. Wynika to z wielu obowiązków, które firma stawia przed franczyzobiorcą. Jednymi z podstawowych warunków, które trzeba spełnić jest:
Posiadanie wyższego wykształcenia Doświadczenie w zarządzaniu Dostępność wolnych od obciążeń środków w wysokości 1,8 mln zł Gotowość do zmiany miejsca zamieszkania i przeprowadzki w pobliże prowadzonej restauracji.Ile kosztuje własna restauracja McDonald’s?
Jak już zostało wspomniane, konieczne jest dysponowanie środkami w kwocie minimum 1,8 mln zł, które będą w całości przeznaczone na franczyzę restauracji. Jednak na tym nie koniec kosztów, które musi ponieść franczyzobiorca. Tak jak w przypadku większości franczyz, tak też i tutaj konieczne jest opłacanie wstępnej opłaty licencyjnej w wysokości 45 tys. dolarów. Ponadto należy doliczyć kaucję gwarancyjną w wysokości 15 tys. dolarów na zabezpieczenie należności McDonald’s (podlega zwrotowi po zakończeniu umowy franczyzy), ale także koszty związane z zaopatrzeniem restauracji (ok. 50 tys. zł) oraz związanych z uruchomieniem działalności gospodarczej (Sprawdź, ile kosztuje założenie własnego biznesu). Koszt zakupu wyposażenia restauracji wynosi od 3 mln zł do 4,8 mln zł. Ta różnica wynika z różnic wielkości planowanej sprzedaży.
Jak informuje firma, wszystkie wydatki mogą być finansowane wyłącznie z dwóch źródeł, tj. środków własnych (minimum 40 proc.) i kredytu bankowego (maksymalnie 60 proc.). Jednak te proporcje obowiązują jedynie w przypadku pierwszej restauracji. Warto wspomnieć, że franczyzobiorca ubiega się o kredyt w banku we własnym imieniu, na podstawie umowy franczyzy.
Kalkulator zdolności kredytowej
Kalkulator służy do określania bezpiecznej kwoty kredytów, na jakie nas stać. Oblicz miesięczną ratę kredytu, który planujesz wziąć i zobacz, czy twoje zarobki są wystarczające. Dopasuj wielkość kredytu do swojego budżetu domowego.
Wcześniej wspomniane koszty są jednorazowe. Należy ponieść je na początku prowadzonej działalności. Jednak istnieją również opłaty comiesięczne. Wśród nich należy wymienić:
Opłatę podstawową i procentową, potocznie określaną mianem „rent” Opłatę licencyjną Opłatę marketingowąPraca na etacie a prowadzenie restauracji McDonald’s
Dla osób, które chciałyby potraktować restaurację McDonald’s wyłącznie jako lokatę kapitału, nie mamy zbyt dobrej wiadomości. Firma nakłada na franczyzobiorców obowiązek pełnego zaangażowania, czyli przedsiębiorca będzie musiał osobiście zarządzać swoją restauracją.
Jednak zrezygnować z dotychczasowej pracy czy też innej firmy będzie trzeba dopiero po akceptacji oferty restauracji. McDonald’s nie akceptuje również tzw. cichych wspólników, tj. osób, które nie zajmują się prowadzeniem restauracji, ale przekazały środki niezbędne w celu otworzenia własnej restauracji.
Jak widać, aby zostać franczyzobiorcą, trzeba dysponować sporym majątkiem, zdolnością kredytową, doświadczeniem w biznesie oraz chęcią pełnego zaangażowania się w życie restauracji.
Co zapewnia McDonald’s franczyzobiorcy?
Choć amerykańska sieć restauracji wymaga dość dużo od przyszłych właścicieli restauracji, to jednak daje również dużo od siebie. Firma pozyskuje nieruchomość, przygotowuje ją oraz realizuje inwestycje. Dlatego franczyzobiorca nie musi zapewnić własnego lokalu, choć może to zrobić. W takim przypadku wystarczy poinformować sieć o tym, składając swoją ofertę franczyzy. Jednak jak podkreśla firma, nie zapewnia ona udzielenia wyłączności terytorialnej. Oznacza to, że w sąsiedztwie mogą pojawić się inne restauracje McDonald’s.
Ponadto korporacja zapewnia stałe szkolenie w restauracji, jak i wspólną działalność marketingową oraz promocyjną. Udziela również dostępu do swojej bazy dostawców. To, co również może być istotne, to fakt, że franczyzobiorcy biorą udział w tworzeniu nowych rozwiązań w sieci restauracji McDonald’s.
Jak zostać franczyzobiorcą McDonald’s?
Proces rekrutacji franczyzobiorców składa się z trzech etapów: poznajmy się, złóż aplikację, szkolenia. W pierwszym etapie „poznajmy się” franczyzobiorca wypełnia formularz dostępny na stronie McDonald’s z załączonym CV i listem motywacyjnym. Kolejny krok to spotkanie z Działem Franczyzy oraz z Działem Finansowym, gdzie nastąpi weryfikacja finansowa. Po przejściu tego etapu przychodzi czas na „złożenie aplikacji”. W ramach tego etapu ma miejsce trzydniowa praktyka w restauracji McDonald’s oraz spotkanie z kierownictwem McDonald’s Polska.
Trzeci i ostatni etap to czas szkoleń. Początkowo przez 9 miesięcy franczyzobiorca odbywa szkolenie w restauracji i należy poświęcić na nie minimum 20 godzin tygodniowo. Przystąpienie do niego wiąże się z koniecznością wpłaty kaucji za udostępnione materiały szkoleniowe w wysokości 5 000 zł (podlega ona zwrotowi). Po odbyciu szkolenia następuje przedstawienie oferty restauracji (położenie i adres restauracji, czas trwania umowy, wysokość wszystkich opłat, cenę wyposażenia, termin przejęcia restauracji). Po akceptacji warunków franczyzobiorca przejmuje restaurację.
Ile pozwala zarobić franczyza McDonald’s?
Choć, jak widać, posiadanie własnej restauracji McDonald’s w modelu franczyzy wiąże się z koniecznością zainwestowania nie tylko sporych środków, ale również czasu, może być to naprawdę opłacalny pomysł na biznes. Potwierdzają to również przykłady przedsiębiorców na całym świecie. Przede wszystkim pozwala to ograniczyć pewne ryzyko, które musi podjąć każdy przedsiębiorca: to eksperci McDonald’s zajmują się wieloma strategicznymi procesami, w tym wyborem lokalizacji. Przede wszystkim franczyzobiorca otrzymuje know-how umożliwiające szybkie przystąpienie do działania. Jasne i klarowne procedury dotyczące wszystkich poziomów stanowisk i funkcji to natomiast coś, z czego słynie rozpoznawalna w każdym zakątku globu sieć restauracji. To również ciekawy pomysł na rozwój: wielu franczyzobiorców prowadzi kilka restauracji McDonald’s. Należy jednak pamiętać, że to, czy spółka wyrazi na to zgodę zależy między innymi od funkcjonowania innych punktów.