Zastanawiasz się nad uruchomieniem własnego sklepu internetowego, szukasz informacji, które w prosty sposób wyjaśnią Ci krok po kroku jak przekuć pomysł w plan? Oprócz determinacji i dobrego pomysłu, które są niezwykle ważne, będziesz także potrzebował konkretnych informacji technicznych i wskazówek, które pomogą Ci przekształcić Twój plan w działający biznes online.
Ten artykuł powstał z myślą o:
osobach, które chcą wejść do świata e-commerce i rozważają uruchomienie własnego sklepu internetowego; przedsiębiorcach, którzy chcą rozszerzyć swoją obecność na rynku poprzez otwarcie sklepu internetowego; osobach zainteresowanych e-commerce poszukujących informacji na temat tego, jak rozpocząć działalność online.Na czym polega prowadzenie sklepu internetowego?
Prowadzenie sklepu internetowego czyli działalności, w której oferujesz produkty lub usługi klientom za pośrednictwem internetu wiąże się z kilkoma wyzwaniami. Proces, na którego końcu klient coś od Ciebie kupuje, wymaga przemyślenia i podjęcia wielu decyzji już na początku. Z jednej strony musisz przygotować infrastrukturę umożliwiającą sprzedaż w sieci, z drugiej zaś podjąć kroki, które nowo powstały sklep uczynią bardziej efektywnym. Dzisiaj powiemy o kilku wyzwaniach, z jakimi będą musiały zmierzyć się osoby wkraczające w środowisko e-commerce.
Znalezienie pomysłu na produkt lub usługę Analiza rynku i konkurencji Wybór platformy e-commerce Zarządzanie produktem SEO sklepu Marketing i rozwójPomysł na biznes
Co możesz sprzedawać w sieci? Tak naprawdę wszystko! Internet daje nieograniczone możliwości sprzedaży – pod warunkiem, że znajdziesz nabywców na swój produkt czy usługę.
Świat internetu jest pełen różnorodnych produktów i usług, w tym niektóre, jakie można określić jako dość dziwne, nietypowe lub nieoczekiwane. Jednym z ich przykładów są sklepy internetowe oferujące sprzedaż powietrza z różnych regionów świata. To nie żart! W sieci krążą produkty opatrzone nazwą Alpy, Islandia i inne. Okazuje się, że w sieci można zakupić również autentyczne kawałki meteorów i innych obiektów będących w centrum zainteresowania pasjonatów kosmosu. Tak więc, w poszukiwaniu własnego pomysłu, ogranicza Cię tylko i wyłącznie własna wyobraźnia.
Pomysł na sklep internetowy – znajdźmy go razem!
Jeśli chcesz poznać konkretne pomysły na produkty do sklepu internetowego, pobierz bezpłatnie e-book „100+ nieoczywistych pomysłów na e-sklep” , który może być doskonała inspiracją dla Ciebie.
Analiza rynku i konkurencji
Mając pomysł, musisz osadzić go w konkretnych realiach rynkowych. Analiza rynku i konkurencji pozwala na lepsze zrozumienie otoczenia biznesowego, a ta wiedza może pomóc w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji i skutecznym zarządzaniu sklepem internetowym. Pomaga zrozumieć, jak działa rynek, kim są Twoi konkurenci i jakie są szanse oraz wyzwania związane z Twoją działalnością.
Zidentyfikuj konkurencję w swojej branży. Dowiedz się, jakie produkty lub usługi oferują, jaką politykę cenową stosują, jakie są ich mocne i słabe strony oraz określ ich udział w rynku. W ten sposób możesz zastanowić się nad tym jak wyróżnić się na tle konkurencji. Może to być oferowanie unikalnych produktów, wyjątkowa obsługa klienta, atrakcyjne ceny czy marketing doświadczeń.
Wybór platformy e-commerce
Infrastruktura techniczna pozwoli rozpocząć sprzedaż w sieci. Zakładając sklep internetowy będziesz musiał wybrać platformę e-commerce. Wśród najpopularniejszych rozwiązań znajdziesz: platformy SaaS, platformy open source oraz sklepy dedykowane, czyli tak zwiane rozwiązania szyte na miarę indywidualnych potrzeb biznesu.
Platformy SaaS (Software as a Service)Tego typu rozwiązania pozwolą szybko i bez wiedzy technicznej uruchomić Ci swój własny sklep internetowy. Oprogramowanie SaaS jest często dostępne w modelu abonamentowym, co oznacza, że płacisz regularnie za korzystanie z pełnoprawnej, gotowej usługi. W zamian za regularną opłatę otrzymujesz kompleksowe narzędzia do prowadzenia sklepu online. Tego typu platformy są łatwe do konfiguracji i obsługi, co jest istotne zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Przykładem platformy SaaS jest rozwiązanie _Stores, na jakim swój własny sklep możesz uruchomić już w zaledwie kilkanaście minut.
Platformy open source
Kolejnym rozwiązaniem, za pomocą którego zbudujesz swój sklep internetowy jest – skorzystanie z popularnych platform open source, takich jak WooCommerce (wtyczka do WordPressa), Magento, czy PrestaShop. Te rozwiązania dają dużą elastyczność i możliwość dostosowania sklepu do własnych potrzeb. Jednak wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej.
Sklepy dedykowane
Jeśli masz szczególne potrzeby, możesz zdecydować się na stworzenie własnego, niestandardowego sklepu internetowego, korzystając z usług programistów i projektantów. To podejście jest kosztowne, ale daje pełną kontrolę nad każdym aspektem sklepu.
Jak założyć sklep internetowy – najpopularniejsze rozwiązania
Sklep internetowy stworzony na _Stores
_Stores to narzędzie, za pomocą którego szybko i sprawnie uruchomisz swój sklep internetowy. Otrzymujesz wszystko co jest potrzebne: domenę, hosting, SSL, kreator i intuicyjny panel. To także regulamin sklepu internetowego i polityka prywatności – czyli dokumenty pozwalające zachować zgodność z obowiązującymi przepisami. Cztery plany cenowe pozwolą Ci wybrać ten najbardziej dopasowany do aktualnych potrzeb Twojego biznesu.
Zakładanie sklepu internetowego na _Stores
Cały proces uruchomienia sklepu trwa zaledwie kilkanaście minut, podczas którego otrzymujesz pełne wsparcie techniczne. Poprzez poszczególne kroki procesu przeprowadzi Cię nasz intuicyjny kreator.
_Stores docenią osoby, które chcą samodzielnie, szybko i bez znajomości technologii rozpocząć sprzedaż w sieci. Dedykowane jest wszystkim tym, którzy chcą zacząć prowadzić sklep internetowy bez zgłębiania się w szczegóły techniczne. Dzięki tej alternatywie, nawet osoby bez doświadczenia w tworzeniu stron internetowych czy programowaniu, mogą łatwo stworzyć własny sklep online.
Zarządzanie produktem i logistyką
Projektując swój sklep, musisz zadbać o właściwą ekspozycję produktów i logistykę. Poprzez ekspozycję rozumiemy przedstawienie ich klientom w taki sposób, który przyciąga uwagę, zachęca do zakupów oraz zapewnia pełną informację i korzyści związane z ich użytkowaniem.
Zarządzanie produktem – o czym należy pamiętać?
Atrakcyjne zdjęciaWysokiej jakości, estetyczne zdjęcia produktów są kluczowe dla pierwszego wrażenia klienta. Zdjęcia powinny prezentować produkt z różnej perspektywy i pokazywać go w codziennym użyciu.
Zdjęcia produktów do sklepu internetowego – co musisz wiedzieć?
Karta produktu i wyczerpujące opisyKarta produktu w sklepie internetowym to miejsce w którym zamieszczamy wszystkie niezbędne informacje dla potencjalnych klientów. To również przestrzeń, w której możemy pokazać dodatkowe elementy zachęcające do kupienia produktu.
Dobra karta produktu, czyli jak prezentować produkty w sklepie internetowym?
Skuteczny opis produktu w sklepie internetowym – jak go napisać?
Opinie i recenzje innych klientów mogą pomóc potencjalnym nabywcom w podjęciu decyzji zakupowych. Dlatego warto już na początku warto zadbać o ich zbieranie i umieszczenie na stronie internetowej sklepu.
Jak budować reputację w sklepie internetowym, tak, żeby osiągać większe zyski?
Zarządzanie logistyką – o czym należy pamiętać?
IntegracjeProwadząc sklep internetowy musisz zadbać o integracje, które pozwolą Ci sprawnie przygotowywać, realizować i wysyłać przesyłki dla klientów. Wybierając _Stores, otrzymujesz do dyspozycji integracje wspierające proces, to m.in. płatności online, automatyczny import i export produktów czy integracje z paczkomatami i kurierami.
Zarządzanie stanami magazynowymi
Skuteczne zarządzanie stanami magazynowymi pomaga uniknąć problemów związanych z nadmiernym gromadzeniem się produktów lub brakami w dostawach. W każdym z pakietów _Stores znajdziesz integrację dla zarządzania stanami magazynowymi.
SEO sklepu – czyli jak zadbać o widoczność?
Prowadząc sklep internetowy sam produkt i infrastruktura nie wystarczą. Musisz zapewnić jego widoczność w wynikach wyszukiwarek (SEO). Jeżeli przygotujesz swój sklep zgodnie z zasadami optymalizacji, będziesz budował świadomość marki, przyciągniesz ruch organiczny na stronę, a tym samym potencjalnych klientów. Dlatego ważne, aby optymalizacja SEO była uwzględniana od samego początku budowania sklepu internetowego.
Wybór słów kluczowychPrzeprowadź badania słów kluczowych, aby dowiedzieć się, jakie terminy i frazy są często wyszukiwane przez osoby zainteresowane produktami lub usługami, które oferujesz. Wybierz odpowiednie słowa kluczowe dla każdego produktu lub kategorii produktów. Upewnij się, że są one umieszczone w tytułach, opisach i treści na stronie.
Struktura strony
Upewnij się, że strona jest łatwa do nawigacji, a produkty są logicznie uporządkowane w kategorie i podkategorie.
Optymalizacja treści
Twórz unikalne i wartościowe treści, które dostarczają informacji o produktach oraz odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów. Pamiętaj o słowach kluczowych i optymalizacji treści pod kątem SEO.
Optymalizacja prędkości strony
Jeśli Twój sklep internetowy ładuje się długo, prawdopodobieństwo konwersji spada. Upewnij się, że strona jest szybka i ładowanie produktów odbywa się sprawnie. Możesz to zrobić online za pośrednictwem Google Speed insight.
Pozycjonowanie sklepu internetowego – jak się do tego zabrać?
Marketing i rozwój
Skuteczna strategia marketingowa to proces, który pozwoli budować relację z obecnym klientem, a także zbudować świadomość marki i przyciągnąć nowych użytkowników. Prowadzenie sklepu internetowego wiąże się nie tylko ze sprzedażą, ale jej symulacją i budowaniem świadomości brandu. Dlatego przymierzając się do tej aktywności, będziesz potrzebował potrzebował planu uwzględniającego takie kwestie jak:
Określenie swojej grupy docelowejPoznaj dokładnie swoich klientów, ich potrzeby, preferencje i nawyki zakupowe. To pozwoli zaprojektować ich customer journey (podróż klienta), dzięki czemu będziesz w stanie tworzyć skuteczną komunikację.
Wybór narzędzi i kanałów marketingowych
Nie każdy kanał czy narzędzie będzie odpowiednie dla Twojego sklepu internetowego. Wybierz te, które są powiązane z Twoją grupą docelową. Obecność na social mediach, płatne reklamy w Google Ads, czy współpraca z influencerami, to tylko niektóre z opcji, które będziesz musiał rozważyć.
Wybór kanałów sprzedaży
Obok sprzedaży w sklepie internetowym, warto rozważyć obecność na marketplace’ach. Jak pokazują badania, już 72% Polaków kupuje w sieci za pośrednictwem platform sprzedażowych.[1] Korzystanie z marketplace’ów otwiera drzwi do licznych zalet, które można uwzględnić w strategii e-commerce.
Jak sprzedają Polacy? Trendy dla e-commerce?
Po przeczytaniu tego artykułu już wiesz mniej więcej na czym polega prowadzenie sklepu internetowego. Z jednej strony wejście do e-commerce wymaga dobrego rozpoznania branży, a w dobie mocno nasyconego rynku również poszukiwania wartości dodanej, jaką możemy zaoferować klientom. Z drugiej zaś podjęcia decyzji o wyborze platformy e-commerce, na co wpływ będą mieć nasze cele biznesowe, możliwości i wymagania, jakie stawiamy. Kolejnym krokiem jest opracowanie długofalowej strategii budowania świadomości marki i jej rozwój. Warto także pamiętać, że e-commerce to dynamiczne środowisko, które ciągle ewoluuje. Sukces w prowadzeniu sklepu internetowego zależy od zaangażowania, kreatywności i elastyczności w podejmowaniu decyzji, a także od zdolności do dostarczania wartości dla klientów. Jednak pomimo wyzwań, e-commerce oferuje ogromny potencjał rozwoju i szansę na osiągnięcie sukcesu na globalnym rynku.
źródło:
[1] Santander Consumer
Artykuł Prowadzenie sklepu internetowego – z czym to się je? pochodzi z serwisu cyber_Folks.