Dropshipping to popularny model, wybierany przez przedsiębiorców stawiających swoje pierwsze kroki w e-commerce. Biznes oparty o niego nie należy jednak do prostych – obok licznych zalet oraz korzyści z dropshippingu, istnieją istotne wady oraz zagrożenia, o których trzeba wiedzieć zanim przystąpisz do współpracy z wybraną hurtownią.
W tym artykule pokażę Ci jasne i ciemne strony dropshippingu. Klarowny obraz tego modelu ułatwi Ci podjęcie decyzji, czy warto inwestować czas i pieniądze w sklep internetowy oparty o produkty zewnętrznego dostawcy.
Czytaj dalej, jeśli:
zastanawiasz się nad opłacalnością biznesu w tym popularnym modelu współpracy z hurtowniami; interesuje Cię, ile można faktycznie zarobić na dropshippingu po odjęciu kosztów prowadzenia tego typu działalności; szukasz pomysłów na nisze tematyczny, w których sprawdza się dropshipping.Dropshipping – co to jest?
Dropshipping to sposób prowadzenia sklepu internetowego, w którym sprzedawca nie trzyma towarów u siebie, lecz zamawia je od dostawcy dopiero wtedy, gdy klient złoży zamówienie. Oznacza to, że sklep nie musi posiadać magazynu ani inwestować w duże zapasy produktów.
Sprzedawca jest pośrednikiem między klientem a dostawcą, zarabiając na różnicy między ceną, jaką płaci dostawcy, a ceną, jaką płaci klient.
W związku z tym wiąże się kilka zalet:
niski próg wejścia – nie potrzebujesz dużego zapasu gotówki, by wystartować ze sklepem w modelu dropshippingu; sklep bez magazynu i logistyki – odchodzą koszty wynajmu magazynu oraz pozyskiwania produktów do sklepu internetowego; minimalne ryzyko strat – nie kupujesz produktów z góry, więc nie ponosisz żadnych kosztów przed wpłynięciem zamówień.Aby jeszcze lepiej zobrazować cały proces, rozpiszę go krok po kroku:
Klient zamawia w Twoim sklepie produkty o wartości 500 zł. Od powyższej kwoty odliczasz sobie wcześniej ustaloną marżę od produktów. Wysyłasz zamówienie do hurtowni, podając dane klienta do zrealizowania przesyłki. Cena w hurtowni wyniosła 400 zł, więc zarabiasz 100 zł na zamówieniu. Hurtownia realizuje całe zamówienie, a Ty otrzymujesz tylko potwierdzenie.Od tradycyjnego pozyskiwania produktów różni się to przede wszystkim brakiem możliwości negocjacji z hurtownią. W sytuacji, gdy samodzielnie magazynujemy swoje produkty i kupujemy je z góry, możemy starać się uzyskać jak najniższą cenę, by zadbać o konkurencyjne ceny w porównaniu z innymi sklepami.
W dropshippingu często pojawiającym się problemem może być właśnie cena po doliczeniu Twojej marży. Konkurując z dużymi sklepami masz mniejsze szanse na dużą sprzedaż, ponieważ mogą one oferować atrakcyjniejsze ceny swoich towarów. Istotne jest więc, by w modelu dropshippingu nie próbować dogonić dużych graczy. Tylko znaleźć niszę, w której będziemy mogli skutecznie zarabiać na sprzedaży.
Z racji tego, że całość odbywa się w obecnych czasach już niemal automatycznie, pierwszą myślą początkujących sprzedawców jest: “Postawmy sklep jak Amazon. Sprzedawajmy wszystko.”. Możesz bowiem kilkoma kliknięciami zintegrować swój sklep z kilkoma hurtowniami i automatycznie zaciągnąć tysiące produktów.
Już tłumaczę, dlaczego to słaby pomysł.
Jak prowadzić sklep w modelu dropshippingu?
Niski próg wejścia, który wymieniłem wcześniej jako zaletę biznesu opartego o dropshipping, może stać się jednocześnie wadą. Jako, że nie potrzebujesz wielkich nakładów pracy, by wystartować ze swoim sklepem w tym modelu, musisz liczyć się też z dużą konkurencją. Każdy może to zrobić, zwłaszcza, że obecne kreatory w modelu SaaS pozwalają w 15 minut postawić sklep internetowy, a w kolejny kwadrans zintegrować się z hurtowniami.
W modelu dropshippingu Ty skupiasz się głównie na marketingu i obsłudze sklepu, a kwestie logistyczne – takie jak pakowanie i wysyłka – leżą po stronie dostawcy. Próg wejścia jest naprawdę niski. Sklep na WooCommerce możesz stworzyć w zaledwie 2-3 dni, bez specjalistycznej wiedzy technicznej. Wystarczy prosty sklep, kilka integracji z dostawcami, domena i hosting, by zacząć swój biznes online. Jeśli nie wiesz, jak założyć sklep na WordPressie, na moim kanale znajdziesz szczegóły. Kluczem do sukcesu jest wybór odpowiedniej niszy, sprawdzonych dostawców oraz systematyczna praca nad promocją sklepu. To model, który pozwala szybko rozpocząć sprzedaż, bez dużego kapitału na start.
Dariusz Pichalski, autor największego na polskim Youtube kanału o WordPress
Liczby mogą być różne, w zależności od Twojego stopnia zaawansowania. Jednak faktem jest, że działający i nienagannie wyglądający sklep możesz postawić w kilka godzin. Jeśli więc poważnie myślisz o zarabianiu na dropshippingu, musisz zastanowić się mocno nad unikalną wartością, jaką zaprezentujesz klientom.
NISZA
KONKURENCJA
WARTOŚĆ
Oto więc, od czego powinniśmy zacząć planowanie sklepu:
Wybór niszy tematycznej – wybierz taką, która jest wystarczająco duża, by generować sprzedaż. Jednocześnie ale na tyle specyficzną, by uniknąć konkurencji ze strony gigantów e-commerce. Skoncentruj się na unikalnych produktach, które mają lojalną grupę odbiorców.Analiza konkurencji – zidentyfikuj popularne kategorie i zastanów się, jak możesz się wyróżnić. Unikaj rynków z nadmierną konkurencją, gdzie marże są bardzo niskie.
Pomysł na unikalną wartość dla klienta – w dropshippingu sprzedajesz, to co inni, więc musisz poszukać innych unikalnych aspektów, które pozwolą Ci odróżnić się od konkurencji.
Szukaj wyróżników w marketingu
Jednocześnie pamiętaj o tym, że dropshipping posiada kilka ograniczeń w kontekście obsługi zamówień. Nie masz bowiem wielkiego wpływu na czas wysyłki, czy obsługę zwrotów i reklamacje. Szukaj więc swoich wyróżników w marketingu, czy obsłudze klienta. Przy tych czynnikach masz przecież najwięcej do powiedzenia.
Przyłóż się więc do poniższych kwestii:
Dobrze zaplanuj swój sklep i to, jak będzie wyglądał. Zamiast stawiać e-commerce na domyślnym szablonie, zainwestuj swój czas w opracowanie strategii wizualnej i rozplanowanie struktury oraz funkcjonalności sklepu internetowego.Zadbaj o unikalne treści. Podczas integracji z hurtownią często importujesz produkty wraz z opisem. Dobrym pomysłem jest, by samodzielnie przygotować teksty, zamiast korzystać z takich samych opisów, które znajdziesz u konkurencji.
Pomyśl o sposobach promocji sklepu. Niewiele sprzedasz bez odpowiedniego marketingu w social mediach, czy wyszukiwarce Google. Przygotuj plan promocji na platformach, na których przebywają potencjalni klienci Twojego sklepu. Zadbaj też o pozycjonowanie swojego nowego sklepu i content marketing.
Zdjęcia produktów inne niż w hurtowni. Wraz z opisem produktu, hurtownia wyśle Ci również swoje domyślne zdjęcia towarów. Przemyśl to, czy jesteś w stanie przygotować własne zdjęcia produktowe, które pozwolą ci się wyróżnić na tle konkurentów.
Zestawy produktów. W ramach konfiguracji swojego sklepu internetowego możesz przygotować zestawy powiązanych ze sobą produktów. Tak, by uatrakcyjnić ofertę i zarobić też więcej niż na sprzedaży pojedynczych elementów.
Podczas podejmowania współpracy z daną hurtownią, przejrzyj dokładnie regulamin wysyłki, zwrotów i reklamacji. To jedna z największych bolączek osób prowadzących sprzedaż w dropshippingu. Uważnie dobieraj hurtownie do współpracy, by mieć pewność, że cała logistyka odbywa się bez zarzutów i zgodnie z Twoimi oczekiwaniami.
Jak znaleźć dobrą niszę do sprzedaży w dropshippingu?
Nisza to specyficzny segment rynku, który skupia się na wąskiej grupie odbiorców o szczególnych potrzebach lub zainteresowaniach. W kontekście biznesu, oznacza kategorię produktów lub usług, które są skierowane do określonych klientów. Takich, którzy są często ignorowani lub niedoceniani przez większe, bardziej ogólne firmy.
Jeśli ogólnym rynkiem jest „odzież,” to niszą może być „odzież sportowa dla wegan,” czyli produkty wykonane z materiałów niepochodzących od zwierząt. Przeznaczone dla osób aktywnych fizycznie, które kierują się etycznymi wyborami konsumenckimi.
W dużym skrócie, poszukaj tematyki, w której łatwiej się wybić lub wykreować wizerunek eksperta. Dobrym pomysłem, będzie więc rozpoczęcie od własnych zainteresowań lub doświadczeń – jeśli znamy się na tym, co sprzedajemy, istnieje większa szansa, że taki biznes przyniesie większe zyski.
Nisze tematyczne są istotne, ponieważ pozwalają firmom na:
Lepsze zaspokojenie specyficznych potrzeb klientów, co może prowadzić do większej lojalności i wyższych marż zysku. Uniknięcie nadmiernej konkurencji na szerokim rynku, gdzie duże firmy dominują. Tworzenie unikalnych propozycji wartości (USP), które wyróżniają markę na tle innych.Research pod nową niszę może zabierać wiele czasu, ale to filar, na którym opierać się będzie Twój sklep internetowy. Warto więc poświęcić temu zagadnieniu więcej czasu, by zminimalizować ryzyko wyboru asortymentu, który będzie słabo się sprzedawał.
Ile można zarobić na dropshippingu?
Marża na sprzedaży w modelu dropshippingowym może wynosić standardowo od 20% do 35%. Wszystko zależy oczywiście od rodzaju produktów, jakie sprzedajemy oraz przyjętej strategii cenowej.
Produkty z wysoką marżą to najczęściej takie, za które klient jest w stanie zapłacić więcej, jeśli ten wyróżnia się unikalnym designem, cechami lub marką.
Więcej zarobisz na produktach, które:
sprzedajesz w zestawie; są mniej dostępne lub konkurencja nie jest zbyt wysoka; podążają za trendem w branży, tj. występuje w ich przypadku wysoki, niestandardowy popyt.Stosowanie wyższej marży jest uzasadnione, gdy produkt ma cechy, które zwiększają jego wartość postrzeganą przez klientów. Kluczowe jest zrozumienie, za co klienci są gotowi zapłacić więcej. Dodatkowo, jak te cechy mogą wyróżnić Twój produkt na tle konkurencji.
Oczywiście, klient będzie chętny zapłacić więcej także w sytuacji, gdy zadbasz o ciekawe, unikalne opisy oraz zdjęcia produktów. Na wysokość zarobków w dropshippingu wpływają więc czynniki marketingowe, o których wspominaliśmy wcześniej.
Istotną kwestią jest możliwość łączenia dropshippingu z tradycyjnym modelem. Jeśli zauważysz, że produkt sprzedaje się lepiej niż inne, warto zastanowić się, czy nie lepszym pomysłem będzie magazynowanie go we własnym zakresie i samodzielna obsługa zamówień. Model hybrydowy pozwoli Ci zarabiać więcej na towarach cechujących się wysokim popytem i marżą.
Autor: Dominik Krawiec, Woocado
Artykuł Dropshipping w sklepie internetowym – poradnik dla początkujących pochodzi z serwisu cyber_Folks.