Play jakiś czas temu opublikował listy zmian, które wprowadzi w umowach wiążących go z klientami w związku wchodzącym w życie nowym Prawem komunikacji elektronicznej. Przy okazji operator przemyca zmianę, które wcale z nowych regulacji nie wynika, choć komunikat podaje inaczej.
Prawo komunikacji elektronicznej to nowa ustawa, która reguluje rynek telekomunikacyjny w Polsce. Zacznie ona obowiązywać 10 listopada 2024 roku, co wymusza na operatorach dostosowanie do zawartych w niej regulacji swoich umów z klientami. Właśnie dlatego na łamach TELEPOLIS.PL publikujemy ostatnio wiadomości na ten temat.
Zobacz: T-Mobile dostosowuje umowy do nowego Prawa komunikacji elektronicznej
Zobacz: Plus zmieni umowy. Zerwiesz przed czasem, to zapłacisz
Zobacz: Plus też zmienia zasady. Czas zdecydować, czy chcesz rozwiązać umowę
Zobacz: Play dostosuje umowy do nowych przepisów
Zobacz: Play zmienia zasady w Virgin Mobile. To przez nowe prawo
Zobacz: Vectra zmieni umowy. To sposób na dostosowanie ich do nowego prawa
Kontrowersyjna zmiana w Play
Wynikające z nowego prawa zmiany czekają między innymi użytkowników ofert Play na kartę. W ich przypadku fioletowy operator opublikował dwa dokumenty:
dla ofert na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku, dla ofert na kartę aktywowanych od 4 października 2022 roku.Kontrowersje naszych Czytelników wzbudził pierwszy z tych dokumentów. Z komunikatu na stronie play.pl, datowanego na 30 września 2024 roku wynika, że przepisy wprowadzające ww. ustawę pozwalają operatorowi także uzupełnić umowy o tzw. klauzule modyfikacyjne.
Dlatego w niektórych umowach wprowadzimy nowe postanowienia dotyczące możliwości ich jednostronnych zmian po upływie okresu zobowiązania. Dotyczy to również umów zawartych ze spółkami, które zostały z nami połączone.
– informuje Play w komunikacie
Jeśli przyjrzymy się wskazanemu dokumentowi Play dokładniej, zauważymy, że dostosowania umów do nowego prawa dotyczy jedynie pierwszy, krótki rozdział dokumentu. Znacząca część treści dotyczy jednostronnej zmiany umów na kartę, które zostaną uzupełnione o klauzule modyfikacyjne. Play przy tej okazji wprowadza do umów w ofertach na kartę aktywowanych do 3 października 2022 roku sposób na to, by zamknąć taryfy, które nie cieszą się zbyt dużą popularnością.
Z zapisu w komunikacie Play wynika, że operator może zmienić warunki umowy (Regulaminu świadczenia usług telekomunikacyjnych i Cennika wybranej taryfy) między innymi:
11) gdy z danej usługi, funkcjonalności, produktu lub aplikacji korzysta mniej niż 3% bazy abonentów usług przedpłaconych P4 – możemy zaprzestać świadczenia danej usługi lub dostarczania funkcjonalności, produktu lub aplikacji, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku. W razie zaprzestania świadczenia płatnej usługi, produktu lub aplikacji, za którą Cennik przewiduje odrębną opłatę, nie będziemy jej pobierać,
12) jeśli z taryfy, z której korzystasz, będzie korzystać mniej niż 3% bazy abonentów usług przedpłaconych P4 – możemy zmienić Ci taryfę
na inną, przy czym nie wpłynie to na dostępność podstawowych usług określonych w Cenniku,
Od razu pojawiły się głosy na pograniczu "teorii spiskowej", głoszące, że Play chce w ten sposób pozbyć się starych taryf na kartę, w tym przede wszystkim oferty Play Fresh. Podnoszono przy tym, że te zapisy w żaden sposób nie wynikają w Prawa komunikacji elektronicznej i konieczności dostosowania umów do zawartych w nim przepisów.
Co na to Play?
Z prośbą o wyjaśnienie sprawy zwróciłem się do biura prasowego Play. Oto odpowiedź, którą otrzymałem:
Zapisy, które Pan Redaktor przytacza poniżej nie wynikają z dostosowania do PKE, ale są zgodne z prawem i w praktyce są rynkowym standardem stosowanym przez operatorów. Dodatkowo porządkują także kwestie związane z wycofywaniem taryf.
– napisała Katarzyna Tajak-Piotrowska z biura prasowego Play
Omawiany wyżej zapis, który ma trafić do umów w starszych Play na kartę, spowodował pojawienie się powiązań między nim i problemami dotyczącymi oferty Fakt Mobile. Nasi Czytelnicy donoszą, że nie można zmienić taryfy na Fakt.
Od kilku tygodni już w żaden sposób nie pozwalają zmienić taryfy na Fakt (co wprost jest złamaniem regulaminu), coś kluczą o pracach technicznych raz o końcu września, teraz już o końcu października. Wygląda, że coś kombinują, tylko co.
– napisał Czytelnik TELEPOLIS.PL
Oto wyjaśnienie tej kwestii, które otrzymałem z biura prasowego Play:
Oferta Fakt Mobile jest dostępna i można z niej skorzystać. Zmiana na Fakt Mobile jest możliwa dla części taryf. Trwają prace techniczne mające na celu polepszenie dostępności oferty.
– przekazała Katarzyna Tajak-Piotrowska
Zobacz: Play: abonament 5G za darmo aż na rok. Światłowód też bez opłat
Zobacz: Play przedłuża dostęp do 5G dla wybranych taryf