Rozpoczynając sprzedaż w sieci, obok własnego sklepu internetowego, będziesz poszukiwał dodatkowych możliwości sprzedaży swoich produktów. W tym miejscu znaczenia nabierają platformy sprzedażowe, znane także jako platformy e-commerce, ułatwiające proces dystrybucji online. Badania pokazują, że już 72% Polaków kupuje za ich pośrednictwem. Dla wielu przedsiębiorców są one nie tylko uzupełnieniem własnych sklepów internetowych, ale także nieocenionym narzędziem rozwoju i osiągania większego zasięgu na rynku. Czym właściwie są platformy sprzedażowe? Jak działają?
Ten artykuł powstał z myślą o:
właścicielach sklepów internetowych, poszukujących nowych możliwości budowania zasięgu swojej oferty; osobach planujących rozpoczęcie działalność w e-commerce, zainteresowanych możliwościami marketplace’ów; marketingowcach i osobach pracujących w e-commerce, szukających dodatkowych informacji i inspiracji w swoich codziennych działaniach.Czym są platformy sprzedażowe?
Platformy sprzedażowe to narzędzia, które umożliwiają firmom i przedsiębiorcom prezentowanie, sprzedawanie i zakup produktów lub usług w środowisku internetowym. Mówiąc inaczej, to cyfrowy rynek, gdzie sprzedawcy mogą wystawiać swoje produkty, a klienci mogą przeglądać, wybierać, dokonywać zakupów i płacić online. Platformy te mają na celu ułatwienie procesu sprzedażowego zarówno dla osób/firm wystawiających produkty jak i klientów.
72% Polaków kupuje w sieci za pośrednictwem platform sprzedażowych.[1]
Popularność platform sprzedażowych w Polsce
Z jakich platform najczęściej korzystamy jako użytkownicy? Takich informacji dostarcza nam badanie przeprowadzone przez Santander Consumer Bank. W raporcie „Polaków Portfel Własny: marketplace przyszłością e-commerce” czytamy, że:
najczęściej Polacy korzystają z serwisu Allegro, taki wybór zdeklarowało 89 proc. użytkowników, na drugim miejscu znajduje się OLX z udziałem wynoszącym 41 proc., a na trzecim Empik, który jest wybierany przez 40 proc. użytkowników. dalej AliExpress z 26 proc., Zalando z wynikiem 25 proc. za pośrednictwem platformy E-obuwie zakupów dokonało 19 proc. badanych, nieco mniej (18 proc.) kupujących wybrało zakupy na platformie Amazon. [2]Sprzedaż na Allegro
Allegro to najpopularniejsza platforma sprzedażowa w Polsce. Na koniec ubiegłego roku zanotowano 290 milionów aktywnych ofert. [3]
Od momentu swojego powstania w 1999 roku, Allegro wypracowało sobie pozycję lidera i stało się centralnym miejscem, gdzie setki tysięcy sprzedawców oferuje swoje produkty, a miliony klientów dokonuje zakupów online. Każdego miesiąca Allegro odwiedza 22 miliony użytkowników.[4]
Ile kosztuje konto sprzedawcy na Allegro?
Obecność na Allegro wiąże się z opłatami, które sprzedawca musi wnieść, by jego produkty były widoczne na marketplace. Łączna ich suma może zaczynać się od kilkunastu złotych miesięcznie. Na jej kształt wpływa sam przedmiot, kategoria, w której wystawiany jest produkt, a także wielkość marży przypisana dla kategorii.
Prowizja od sprzedaży | zależna od kategorii (np. dla telewizorów wynosi 6%, a dla kosmetyków 8%) |
Jednostkowa opłata transakcyjna | 1 zł |
Opłata za zakupy opłacone przez Allegro Pay | 0,35% netto |
Opłata za wystawienie oferty | zależna od ustalonej ceny przedmiotu |
Opłaty za promowanie oferty | zależna od wybranej opcji promowania |
Abonament Allegro | Podstawowy: 49 zł Profesjonalny: 199 zł Ekspercki: 3 000 zł |
Zalety sprzedaży na Allegro
Obecność na najpopularniejszym marketplace przynosi wiele korzyści dla sprzedawców internetowych. Wśród nich możemy wyróżnić:
Globalny zasięgAllegro umożliwia firmom sprzedaż produktów na całym świecie. To daje szansę na dotarcie do klientów z różnych krajów i kontynentów. Szerokość geograficzna nie ma tutaj znaczenia.
Wysoka liczba odbiorców
Każdego miesiąca Allegro odwiedza ponad 22 miliony użytkowników. Dostęp do tak dużej bazy potencjalnych klientów buduje świadomość marki, a także może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży.
Niskie bariery wejścia
Platforma oferuje narzędzia do łatwego tworzenia i zarządzania sklepem online, co pozwala szybko wystawić swoje produkty na sprzedaż. Założenie konta sprzedawcy trwa od kilku do kilkunastu minut.
Wady sprzedaży na Allegro
Mimo że platforma Allegro oferuje wiele korzyści, to istnieją również pewne wady związane z prowadzeniem sprzedaży na niej. Wśród nich możemy wyróżnić:
Wysoka konkurencjaPopularność Allegro sprawia, że znajduje się na niej nie tylko dużo klientów, ale także sprzedawców. To może sprawić trudności w wyróżnieniu się spośród innych sprzedawców.
Wysokie prowizje
Na Allegro sprzedawcy muszą ponosić opłaty w formie prowizji od każdej udanej transakcji. Wysokość tych prowizji jest zróżnicowana, zależnie od rodzaju produktów i uzgodnień z platformą. Konieczność regulowania tych opłat może wpłynąć na opłacalność sprzedaży, szczególnie w przypadku, gdy prowizje są znaczące w porównaniu do nakładanej na produkt marży.
Sprzedaż na OLX
Drugą najpopularniejszą platformą sprzedażową w Polsce jest serwis OLX. To dynamiczny portal ogłoszeniowy i renomowany marketplace. Dzięki różnorodnym kategoriom produktów i usług, OLX oferuje sprzedawcom możliwość prezentacji swoich ofert na szeroką skalę. Tylko w ubiegłym roku, każdego dnia odwiedzało ją 2,2 mln użytkowników.
Ile kosztuje konto sprzedawcy na OLX?
W ramach sprzedaży na OLX mamy trzy możliwości dodawania ogłoszenia i tym samym kosztów jakie poniesiemy. To, co wyróżnia tę platformę sprzedażową pośród innych, to możliwość dodania również ogłoszenia darmowego.
Darmowe | jeśli w danej podkategorii jest darmowa liczba ogłoszeń (limit) do wykorzystania. |
Płatne | w zależności od kategorii i wartości przedmiotu |
Płatność za sprzedaż | w zależności od kategorii dodawanego ogłoszenia |
Zalety sprzedaży na OLX
Zasięg i liczba odbiorcówOLX jako marketplace oferuje dostęp do dużej liczby potencjalnych klientów, co buduje zasięg oferty i wspiera sprzedaż.
Możliwość darmowego wystawiania ogłoszeń sprzedażowych
OLX oferuje możliwość darmowego wystawiania ogłoszeń, to atrakcyjne rozwiązanie dla sprzedawców, zwłaszcza tych, którzy chcą ograniczyć koszty reklamy. Dodatkowo, w przeciwieństwie do niektórych innych platform, OLX nie pobiera prowizji od sprzedaży, a to zwiększa marżę sprzedawców.
Intuicyjny proces wystawiania ogłoszeń
OLX oferuje prosty i intuicyjny interfejs, a zakładanie konta i dodawanie ogłoszenia trwa zaledwie chwilę.
Wady sprzedaży na OLX
Wśród wad, z jakimi mogą spotkać się sprzedawcy na OLX wyróżniamy:
Wysoka konkurencjaPodobnie, jak wspomniana wcześniej platforma Allegro, tak i OLX jest miejscem z nasiloną konkurencją, a liczba podobnych ofert może sprawić trudności w wyróżnieniu się spośród innych sprzedawców.
Brak informacji o klientach
W przeciwieństwie do prowadzenia własnego sklepu internetowego, sprzedawcy na OLX zazwyczaj nie mają dostępu do danych swoich klientów, co może ograniczać zdolność do budowania długoterminowych relacji i prowadzenia działań marketingowych.
Logistyka
Sprzedawcy muszą samodzielnie zarządzać procesem dostawy i obsługą klienta, to może stanowić wyzwaniem, zwłaszcza w przypadku dużego wolumenu zamówień.
Sprzedaż na empik.pl
Empik działa zarówno jako tradycyjna sieć sklepów stacjonarnych, jak i jako platforma e-commerce, co daje klientom możliwość zakupów online i offline. To trzeci co do najpopularniejszych marketplace’ów w naszym kraju. Empik notuje ponad 35 milionów odwiedzin strony miesięcznie.
Ile kosztuje konto sprzedawcy na Empiku
Opłata z jaką możemy spotkać się na empiku dotyczy prowizji, która jest pobierana dopiero w momencie sprzedaży produktów. Tym samym obecność na platformie nie jest uwarunkowana innymi opłatami, jak ma to miejsce w powyżej omówionych marketplace’ach.
prowizja od sprzedaży produktów | wysokość prowizji zależy od kosztu zamówienia i kosztu dostawy |
Zalety sprzedaży na Empiku
ZasięgPodobnie, jak Allegro i OLX, tak i Empik daje właścicielom sklepów internetowych możliwość szerokiego dotarcia do użytkowników. Empik jest znaną i cenioną marką, posiadającą dostęp do zarówno dużej jak i zróżnicowanej grupy klientów zainteresowanych produktami kulturalnymi, rozrywkowymi i wieloma innymi kategoriami.
Dostawa i obsługa klienta
Sprzedawcy mogą korzystać z opcji dostawy oferowanych przez Empik oraz uzyskiwać wsparcie w obsłudze klienta.
Programy lojalnościowe i promocje
Empik regularnie oferuje promocje, rabaty i programy lojalnościowe, które zachęcają klientów do zakupów, co może przekładać się na wzrost dochodów właścicieli sklepów.
Wady sprzedaży na empiku
Nasilona konkurencjaEmpik marketplace przyciąga wielu sprzedawców, co oznacza intensywną konkurencję. Konieczność rywalizowania z innymi sprzedawcami może sprawić trudności w zdobyciu widoczności i przyciągnięciu klientów.
Ograniczone możliwości personalizacji
Korzystanie z Empik Marketplace wiąże się z zaakceptowaniem zasad działania platformy. Tym samym oznacza to ograniczone możliwości w zakresie kontroli wyglądu konta sprzedawcy i jego funkcjonalności.
Sklep internetowy vs platforma sprzedażowa
Już blisko 80% internautów kupuje on-line. To jasny sygnał dla sprzedawców, że sprzedaż wyłącznie stacjonarna jest dziś już niewystarczająca.
Warto podkreślić, że kluczem do osiągnięcia pełnego potencjału biznesowego jest łączenie różnych strategii i kanałów dystrybucji. Budując własny sklep internetowy, tworzymy personalizowaną przestrzeń, gdzie możemy kształtować naszą markę i oferować wyjątkowe doświadczenie klientom. To miejsce, w którym możemy zbudować lojalność i zaufanie.
Z drugiej strony, warto wykorzystać potencjał marketplace’ów, które zapewniają nam dostęp do ogromnej liczby klientów z różnych regionów i kategorii produktowych. Marketplace’y oferują globalną widoczność i zasięg, co może pomóc w szybszym rozpoczęciu sprzedaży i przyciągnięciu nowych klientów.
_Stores łatwo zintegrujesz z popularnymi marketplace’ami
_Stores to gotowe i łatwe w obsłudze narzędzie, za pomocą którego szybko stworzysz estetyczny sklep internetowy i zaczniesz sprzedawać w sieci. Dedykowane jest osobom, które chcą szybko i samodzielnie uruchomić sklep.
Decydując się na _Stores możesz swój sklep łatwo zintegrować z popularną platformą sprzedażową Allegro. Ten krok znacząco ułatwi strategię rozwoju kanałów dystrybucji. Dzięki _Stores nie musisz martwić się skomplikowanymi procesami integracji. Zrobisz to wygodnie w kilku krokach. Dlatego też wszystko jest zoptymalizowane i dostosowane, abyś mógł szybko i sprawnie uruchomić swoje produkty na różnych platformach e-commerce.
Platformy sprzedażowe pozwolą rozszerzyć Ci kanały dystrybucji produktów. Tuż, obok własnego sklepu internetowego, to właśnie obecność na marketplace’ach zapewni większa świadomość Twojej marki i może wpłynąć na sprzedaż. Marketplace’y oferują wiele korzyści, które warto uwzględnić w strategii e-commerce.
Źródło:
[1] Santander Consumer
[2] tamże.
[3] dlahandlu.pl
[4] allegro.pl
Santander Consumer
interaktywnie.com
Artykuł Platformy sprzedażowe – czym są i jak działają? pochodzi z serwisu cyber_Folks.