Ujście Rzeki Perłowej, gdzie wpływa ona do Morza Południowochińskiego, jest jednym z najgęściej zaludnionych obszarów na świecie. Obejmuje Hongkong, Makau i dziewięć miast w prowincji Guangdong, które są rozdzielone szerokimi zbiornikami wodnymi, co sprawia, że poruszanie się po nich jest ogromnym problemem.
Czytaj też: To będzie prawdopodobnie najpiękniejsza filharmonia na świecie. Aż żal, że nie w Polsce
Połączenie Shenzhen-Zhongshan zaprojektowano po to, aby temu zaradzić. Ma 24 km i łączy dwa miasta, które znajdują się na przeciwległych brzegach estuarium Rzeki Perłowej. Nie jest to jednak “zwyczajny” most, gdyż pośrodku zbudowano dwie sztuczne wyspy, połączone podwodnym tunelem. Dzięki ośmiu pasom umożliwiającym jazdę z prędkością 100 km/h, połączenie skraca podróż między miastami z dwóch godzin do zaledwie 30 minut. Po siedmiu latach budowy, wreszcie oficjalne otworzono je 30 czerwca.
Ten system tuneli i mostów pobił 10 rekordów świata
Według China Global Television Network (CGTN) Połączenie Shenzhen-Zhongshan ustanowiło 10 nowych rekordów świata. Nie są to szczegóły, których szukalibyście w Księdze Rekordów Guinnessa, typu najdłuższy tunel lub najwyższy most, ale dość egzotyczne detale. Należy jednak przyznać Chińczykom, że są precyzyjni w tym, co mówią.
Czytaj też: Sieć 6G na orbicie. Chiny mogą dokonać przełomu i zrewolucjonizować telekomunikację
Rekordy ustanowione przez Połączenie Shenzhen-Zhongshan to:
Największa rozpiętość całkowicie morskiego mostu wiszącego z belek skrzynkowych (1666 m); Najwyższy pokład mostu (91 m); Największy prześwit żeglugowy dla mostu morskiego; Największe zakotwiczenie mostu wiszącego na morzu (344 000 m3 betonu); Najwyższa prędkość testu odporności na wiatr dla mostu wiszącego (83,7 m/s); Największy stalowy pokład mostu z nawierzchnią z gorącej mieszanki epoksydowej (378 800 m2); Najdłuższy dwukierunkowy, ośmiopasmowy tunel zanurzony (5035 m); Najszerszy podwodny tunel zanurzony z rur stalowych i betonu (do 55,6 m); Największy odlew jednoobjętościowy dla zanurzonej rury stalowej i betonu samozagęszczalnego (29 000 m3 na odcinek rury); Najszerszy, wielokrotnie składany, zawór wodny w kształcie litery M stosowany w ostatnim połączeniu tunelu typu zanurzonej rury (3 m).Jest to również pierwszy na świecie podwodny węzeł autostradowy i węzeł lotniskowy.
Światła tunelu zmieniają kolor w zależności od natężenia ruchu /Fot. CGTNNa dodatek, odcinek tunelu zawiera kilka intrygujących funkcji bezpieczeństwa, w tym nowe systemy przeciwpożarowe i oddymiające. Zespół 14 robotów stale patroluje tunel, monitorując rury i kable, a nawet wypatrując wypadków samochodowych. Kiedy tak się dzieje, mogą one kierować ruchem za pomocą wbudowanych głośników i przesyłać informacje na żywo do centrum zdalnego sterowania.
Połączenie Shenzhen-Zhongshan skraca czas podróży między Shenzhen oraz Zhongshan do 30 minut /Fot. CGTN Połączenie Shenzhen-Zhongshan łączy się z mostem Hongkong-Zhuhai-Makau /Fot. CGTNKiedy wszystko jest w porządku światła wzdłuż ścian są zielone, ale w sytuacjach awaryjnych zmieniają kolor na czerwony. Mogą nawet stopniowo zmieniać kolor z żółtego na zielony wzdłuż długości tunelu, aby pomóc ludziom we właściwym kierunku podczas ewakuacji.
Połączenie Shenzhen-Zhongshan /Fot. CGTNPołączenie Shenzhen-Zhongshan łączy się z mostem Hongkong-Zhuhai-Makau – najdłuższym na świecie mostem morskim – położonym ok. 31 km dalej – pomagając ludziom poruszać się po tych gęsto zaludnionych obszarach nieco łatwiej. Chińczycy ponownie udowadniają, że nie ma dla nich rzeczy niemożliwych!