Jak wszyscy możemy sobie wyobrazić, opony zimowe to bezpieczeństwo dla wszystkich, którzy chcą poruszać się zimą, zwłaszcza jeśli mieszkają w obszarach, gdzie prawdopodobne jest występowanie śniegu lub lodu. W każdym razie we Włoszech od 15 listopada do 15 kwietnia obowiązuje obowiązek posiadania na pokładzie opon zimowych lub łańcuchów. Dzieje się tak dlatego, że zima we Włoszech, choć zależy od regionu, potrafi być bardzo sroga.
Ale opony zimowe sprawdzają się nie tylko na lodzie i śniegu, zawsze sprawdzają się lepiej niż inne opony standardowe lub letnie, gdy temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Z tego powodu zawsze lepiej jest je wymienić, gdy nadejdzie zima, nawet jeśli ich koszt nie jest tani. Zawsze możesz jednak zdecydować się na opony regenerowane lub używane (ale z gwarancją) i dotyczy to również części Volvo, BMW, Fiata, Mercedesa, w skrócie, używanych części samochodowych wszystkich dużych marek.
Opony zimowe: główne cechy
Temperatury spadają, wzrasta ryzyko opadów śniegu i lodu. Każdy, kto nadal korzysta z opon letnich, naraża się na ryzyko zapłaty wysokiej kary, a także naraża się na ogólne ryzyko dla bezpieczeństwa drogowego. Dzieje się tak dlatego, że opony zimowe lepiej sprawdzają się w niskich temperaturach, zwłaszcza poniżej 7 stopni Celsjusza. Są one ważne nie tylko wtedy, gdy pada śnieg lub jest lód, ale są również ważne, gdy asfalt jest mokry, a nawierzchnia drogi jest śliska.
W każdym razie opona zimowa zapewnia lepsze prowadzenie i krótszą drogę hamowania w chłodniejszych miesiącach. Z tego względu prawo włoskie przewiduje obowiązek w okresie od 15 listopada do 15 kwietnia. Opony zimowe poprawiają także stabilność na jezdni i poprawiają precyzję kierowania samochodem, dzięki efektywnemu przenoszeniu mocy. Wreszcie technologia aquaplaningu pomaga kierowcom nawet na obszarach, gdzie jest mało śniegu, ale więcej deszczu.
Związek robi różnicę
Niezależnie od tego, czy pada śnieg, deszcz, czy po prostu zimno, opony zimowe powinny oferować przede wszystkim jedno: maksymalną przyczepność nawet przy złej pogodzie. Dlatego wszystkie modele zawierają specjalną mieszankę gumową. To, co robi różnicę, to wysoki procent kauczuku naturalnego. Dzięki temu opona jest bardziej miękka i zapewnia jej stabilną przyczepność nawet w niskich temperaturach. W przeciwieństwie do opon letnich, których plastyczność zmienia się szybko w zależności od zewnętrznej temperatury otoczenia. Tak naprawdę, gdy jest zimniej, standardowe opony stają się sztywniejsze i zapewniają mniejszą przyczepność na asfalcie. Opony letnie są zatem mniej elastyczne na zimno i zapewniają gorszą skuteczność hamowania. Dotyczy to również sytuacji, gdy droga jest sucha.
Różnica między gorącym i zimnym
Opony zimowe zatem dzięki swojemu specyficznemu składowi pozwalają na większe tarcie zimą, także dzięki kształtowi bieżnika. Zachowaj ostrożność podczas używania opon zimowych latem, ponieważ gdy jest zbyt gorąco, opony te nie są w stanie zapewnić prawidłowego działania hamulców. W rzeczywistości na drogę hamowania wpływa kilka metrów. W tym celu niezbędny będzie zakup kompletu opon na zimę i jednego na lato. Niektórzy sprzedawcy opon mogą również poprosić o zakup 4 nowych felg w celu ułatwienia montażu i demontażu. Zawsze warto skontaktować się ze specjalistami, aby upewnić się, że koło jest prawidłowo ustawione na osi pojazdu.
Cykl życia opony
Warto również wiedzieć, że co roku testuje się, przygotowuje i sprawdza ponad 300 nowych mieszanek do opon zimowych. Muszą one przejść różne testy, zarówno w laboratorium, jak i na torach testowych, zanim zostaną sprzedane konsumentom i zanim trafią do oficjalnego obiegu sprzedaży. Nawet najlepsze mieszanki mają tę wadę, że prędzej czy później stają się twarde, a większa wydajność w niskich temperaturach spada. W dzisiejszych czasach nie można oczekiwać, że guma wytrzyma dłużej niż sześć lat.
Większa przyczepność dzięki bieżnikowi
Opony zimowe charakteryzują się głęboką grubością bieżnika i składem. Bieżniki opon zimowych mają szerokie i głębokie rowki, które radzą sobie ze śniegiem znacznie lepiej niż opony letnie. Kiedy śnieg wtłacza się w szerokie rowki bieżnika, poprawia się zarówno przyczepność, jak i napęd samochodu. Nic nie przylega do śniegu lepiej niż sam śnieg.
Paski na oponach: dlaczego są ważne
Na powierzchni bieżnika znajdują się także liczne zygzakowate nacięcia. Te krawędzie opon zimowych, zwane również lamelkami, pomagają głębokości bieżnika spełniać swoje zadanie. Wychwytując śnieg i lód, pozwalają na efektywniejszy napęd i poprawiają kontakt z podłożem. Przy okazji: listwy skutecznie odprowadzają wodę i chronią przed aquaplaningiem.
Ostatnia wskazówka
Uwaga: minimalna głębokość bieżnika opon zimowych nie może być mniejsza niż cztery milimetry. W rzeczywistości, gdy są zużyte, nie są w stanie zapewnić tarcia na mokrych lub zaśnieżonych drogach. Kiedy droga hamowania wydłuża się, a zakręty stają się trudniejsze, lamele opony nie zapewniają już wystarczającej przyczepności do chodzenia po śniegu.