C-17 Globemaster III to drugi co do wielkości samolot we flocie Sił Powietrznych USA (US Navy) po C-5M Super Galaxy, nazywany potocznie “Buddą” ze względu na swój wygląd. Jest zdolny do transportu 102 spadochroniarzy, 54 pacjentów medycznych lub 85 ton ładunku, w tym czołgów czy innych ciężkich pojazdów. Może dotrzeć z terytorium Stanów Zjednoczonych do praktycznie dowolnego miejsca na świecie, gdyż jest zdolny do tankowania w powietrzu.
Czytaj też: Wystrzelili hipersoniczny pojazd z powietrznego kolosa i zmienili przyszłość lotnictwa
Jest to maszyna niezbędna do globalnych operacji wojskowych i nic nie wskazuje na to, by amerykańska armia zamierzała go wycofać ze służby. Ba, wciąż go ulepsza! Świadczy o tym REVOLVER, najnowsza modyfikacja stworzona przez Boeinga, która umożliwia szybkie wystrzelenie do 12 hipersonicznych pocisków manewrujących X-51A Waverider. Tak, dobrze przeczytaliście – z samolotu transportowego.
Samolot transportowy zamieniony w samolot bojowy
Boeing opublikował materiały wideo systemu wyrzutni REVOLVER, prezentując jego potencjał, mimo że nie został jeszcze zintegrowany z C-17 Globemaster III. Oferuje on podgląd zdolności systemu do szybkiego rozmieszczania pocisków hipersonicznych i jego potencjalnego wpływu na walkę powietrzną.
Czytaj też: Przełomowy silnik hipersoniczny przetestowany. Nowa broń i systemy antyrakietowe coraz bliżej
REVOLVER pozwoli wystrzelić X-51A bezpośrednio z pokładu “Buddy”. Takie działanie umożliwi precyzyjne uderzenia na duże odległości i usprawnienie operacji wojskowych. To kontynuacja polityki Waszyngtonu skupiającej się na rozwoju broni hipersonicznej. W marcu tego roku Amerykanie po raz pierwszy przeprowadzili test takich pocisków manewrujących na Pacyfiku, wysyłając Chinom jasny komunikat, że nie pozostają bierni w tej dziedzinie.
Samolot C-17 Globemaster III jako nośnik pocisków hipersonicznych – wizualizacjaBoeing X-51A Waverider to hipersoniczny pocisk manewrujący, zaprojektowany do lotu z prędkością przekraczającą Mach 5. X-51A może wykonywać precyzyjne uderzenia na duże odległości, co czyni go strategicznym atutem w nowoczesnej wojnie. Silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania (scramjet) umożliwia stały lot hipersoniczny, przesuwając granice obecnej technologii rakietowej.
Udana przyszła integracja i testowanie wyrzutni REVOLVER i X-51A Waverider na samolotach C-17 podkreśli trwającą ewolucję zdolności wojskowych w odpowiedzi na pojawiające się zagrożenia. Nie wiadomo, kiedy do tego dojdzie, ale Boeing stale ulepsza technologię REVOLVER, by być gotowym do natychmiastowej implementacji.