Nie ma ludzi nieomylnych i błędy zdarzają się naprawdę każdemu, zwłaszcza początkującym. Zapomniana linijka kodu, brak wpisanego identyfikatora zgłaszanego błędu, czy literówki w mailach – to łatwo naprawić i zapomnieć. Zdarzają się jednak tak poważne błędy, że przyszłość projektu jest niepewna. Co możesz zrobić w takiej sytuacji, by zachować twarz i karierę? Nie będzie to łatwe, ale pamiętaj – najważniejsza jest Twoja szczera intencja poprawy i odpowiedzialność, która zakłada przyjęcie na siebie wszystkich konsekwencji.
W artykule wymieniono:
Skala błędu ma znaczenie
Jak wspomnieliśmy wcześniej, skala błędu ma największe znaczenie przy odpowiedzialności za popełniony błąd, nie sam fakt, że ktoś się pomylił. Literówki w mailu łatwo poprawić, zawsze można też dopisać zapomnianą linijkę w kodzie i uzupełnić brakujące pola w formularzu zgłaszania bugów w oprogramowaniu. Trudniej jednak naprawić znaczne opóźnienia w projekcie, które wyniknęły z niedyspozycji całego zespołu projektowego (lub jednej osoby), a w konsekwencji doprowadziły do zamknięcia prac projektowych i wycofania się klienta ze współpracy z firmą.
Przyznanie się do winy
To najtrudniejszy etap ponoszenia konsekwencji za popełniony błąd oraz pierwszy krok, by wyjść z twarzą. Przyznanie się do winy wiąże się z odpowiedzialnością i może mieć poważne dla kariery konsekwencje, dlatego jest najtrudniejszym krokiem na drodze do odkręcania pomyłki. Kiedy już ochłoniesz, złapiesz dystans do sytuacji, łatwiej Ci będzie opracować plan działania, którego pierwszym punktem będzie przyznanie się do popełnionego błędu. Co na tym zyskasz? Jeśli naprawdę żałujesz, że doszło do takiej sytuacji, nie popełnisz tego błędu ponownie, ale przede wszystkim zyskasz w oczach swojego szefa i innych pracowników, jako osoba, która jest gotowa ponieść konsekwencje, które mogą przydarzyć się każdemu.
Rozmowa z szefem
Kolejnym krokiem będzie rozmowa z szefem o tym, co się wydarzyło i jakie masz opcje, by faktycznie naprawić szkodę. Być może szef podpowie Ci coś, dzięki czemu skutki popełnionej pomyłki będą dla Ciebie mniej dotkliwe? Być może skończy się na słownym upomnieniu, jednak szef jest osobą, która powinna się dowiedzieć jako pierwsza, że popełniłeś błąd i chcesz go naprawić. Mimo że rozmowa z przełożonym może być trudna, Twoim głównym celem jest przekonanie go, że nadal może Ci ufać i, że jesteś gotowy zmierzyć się z konsekwencjami swojej pomyłki, niezależnie od ich skali.
Opracowanie planu naprawczego
Po rozmowie z szefem, mając w zanadrzu jakieś opcje naprawcze, ustal plan, który pomoże Ci wyjść z twarzą, a może nawet zachować dotychczasowe stanowisko. Jeśli błąd był na tyle poważny, że jego konsekwencją jest utrata ważnego dla firmy klienta, a zarazem kontraktu finansowego, prawdopodobne jest, że będziesz musiał zmienić pracę, jeśli nie uda się przekonać klienta do tego, że tę pomyłkę popełniono niecelowo. Niemniej, jeśli szczerze będziesz robić wszystko, by błąd został naprawiony, możesz po prostu dostać od firmy wypowiedzenie za porozumieniem stron i rozstać się z nią na pokojowych warunkach, zamiast dyscyplinarnego zwolnienia z konsekwencjami dla Twojej dalszej kariery.
Jakie mogą być najsurowsze konsekwencje popełnionego błędu?
Obciążenie finansowe oraz zwolnienie dyscyplinarne lub nawet kara grzywny, jeśli błędem była kradzież pieniędzy należących do kapitału firmy. Najsurowsze konsekwencje wiążą się z utratą możliwości dalszego rozwoju zawodowego oraz ogromnymi karami finansowymi. Niemniej, takie błędy zdarzają się naprawdę rzadko i zwykle kończy się na tym, że w najgorszym przypadku przyjdzie Ci szukać nowej pracy. Na ogół konsekwencje popełnionego błędu są dużo mniejsze, niż Ci się wydaje, dlatego warto od razu przyznać się do popełnionej pomyłki, zamiast czekać, aż wyjdzie przez przypadek.
Co możesz zrobić, by uniknąć popełnienia błędów w przyszłości?
Zawsze dokładnie sprawdzaj swoje wykonane zadania, zanim je zakończysz. Upewnij się, że wszystko działa poprawnie i brak fragmentu kodu nie spowoduje, że prace nad tą częścią projektu będzie trzeba wznowić od początku. Opracuj sobie listy zadań, w których rozbijesz większe części na mniejsze, realizowane po kolei każdego dnia. W ten sposób unikniesz błędów związanych z opóźnieniami. Wysypiaj się dobrze, pamiętaj o przerwach w pracy i jeśli czujesz, że spoczywa na Tobie za dużo obowiązków, zgłoś problem przełożonemu. Być może będzie mógł przeorganizować pracę zespołu w taki sposób, byś zyskał odrobinę przestrzeni.
Nie wiesz, jak coś wykonać? Pytaj i szukaj informacji, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w konkretnej ścieżce kariery. To naturalne, że błędy będą się zdarzać, ale nie bój się ich popełniać! Drobne błędy są proste do odkręcenia, a pomogą Ci być szczególnie wyczulonym na to, by nie popełniać ich ponownie w przyszłości. Każda osoba ma prawo popełnić błąd. O tym, czy wyjdzie z tego z twarzą, decyduje jej gotowość do odpowiedzialności za własną pomyłkę.