Monika Dekrewicz2024-10-31 06:00analityczka Bankier.pl
publikacja
2024-10-31 06:00
Aktualnie głównym czynnikiem różniącym poszczególne konta osobiste między sobą są obowiązujące opłaty. W większości banków o tych podstawowych obciążeniach i tak można zapomnieć, o ile spełni się warunki zwalniające. Tylko kilka z nich poinformuje klientów o tym w aplikacji mobilnej choć czasami trzeba się naszukać.
Płatności mobilne, produkty powiązane, dodatkowe udogodnienia w aplikacji mobilnej – z biegiem czasu różnice między ofertą kont osobistych i związanych z nimi usług w poszczególnych bankach zaczęły się zacierać. Nowinki, które przyjęły się w jednym banku, są chętnie wprowadzane do oferty konkurencji.
Opłaty, o których można zapomnieć
Banki przekonują zatem do wyboru swojej propozycji obniżonymi opłatami za niektóre czynności bankowe (np. darmowe wypłaty z bankomatów, brak opłat za przelewy ekspresowe) lub podwyższonymi stawkami na produktach oszczędnościowych dostępnych po założeniu rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego.
Polecamy: Twój bank podnosi opłaty? Znajdź tańsze konto i odbierz bonusy. Sprawdź!W rankingach kont osobistych często jako obowiązkowy parametr poddany analizie bierze się pod uwagę wysokość opłat za prowadzenie konta i obsługę karty. Sęk w tym, że prawie wszystkie instytucje dają możliwość zjechania z tymi opłatami do 0 zł. W gronie wymogów znajdują się zwykle te dotyczące zapewnienia wpływu (np. wynagrodzenia), wykonania płatności kartą lub Blikiem (na określoną kwotę lub ich określoną liczbę w miesiącu) czy nawet logowania do aplikacji mobilnej.
Te informacje najbardziej powinny interesować osoby, które nie są pewne, czy spełnią stawiane wymogi. W takim przypadku muszą się one liczyć z opłatami, które mogą sięgnąć nawet kilkunastu złotych miesięcznie. Jak zatem sprawdzić, czy spełniliśmy wymogi stawiane przez bank?
Pomoże historia transakcji konta
Przede wszystkim każdy posiadacz konta powinien wiedzieć, ile zapłaci za korzystanie z rachunku oraz karty debetowej i jak można uniknąć tych opłat. Takie informacje możesz znaleźć w tabeli opłat i prowizji, które są dostępne na stronie internetowej każdego banku. Niektóre informacje znajdują się również bezpośrednio na stronie banku, ale w przypadku rachunków wycofanych ze sprzedaży, ten kanał informacji może już nie wystarczyć. Pomocne mogą być również specjalnie przygotowane dokumenty dotyczące opłat. W jednym pliku typu PDF znajdują się wszystkie opłaty, które dotyczą tylko jednego wariantu konta, a nie wszystkich rachunków jak w przypadku TOiP.
Jedną z metod sprawdzenia, czy np. zapewniliśmy wystarczającą wysokość wpływów lub dokonaliśmy określonej liczby płatności kartą, jest skorzystanie z historii transakcji na koncie. Można oczywiście ręcznie zliczać transakcje, ale istnieje szybsza metoda – filtry. Ich zakres może wyglądać różnie w poszczególnych bankach, ale co do zasady możemy wybrać z historii np. otrzymane przelewy czy wykonane kartą transakcje.
Bank policzy to za Ciebie
A gdyby tak powiedzieć, że nie trzeba wcale kalkulatora ani zabawy z filtrami, aby dowiedzieć się, czy opłatę za konto lub kartę mamy „z głowy”? Niektóre banki przygotowały rozwiązania w aplikacji mobilnej (i czasami również bankowości elektronicznej w przeglądarce), które podpowiedzą, czy musisz w danym miesiącu nieco bardziej przyłożyć się do spełnienia stawianych wymogów.
Bank |
Informacje na temat opłaty za prowadzenie konta |
Informacje na temat opłaty za obsługę karty debetowej |
||||
Czy widać informację o zwolnieniu z opłaty |
Czy bank prezentuje więcej szczegółów (np. ile brakuje do uniknięcia opłaty)? |
Czy widać informację o zwolnieniu z opłaty |
Czy bank prezentuje więcej szczegółów (np. ile brakuje do uniknięcia opłaty)? |
|||
w aplikacji mobilnej |
w bankowości elektronicznej w przeglądarce |
w aplikacji mobilnej |
w bankowości elektronicznej w przeglądarce |
|||
Alior Bank |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
Bank Millennium |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
Bank Pekao |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
Bank Pocztowy |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
BNP Paribas Bank Polska |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
BOŚ Bank |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
Credit Agricole |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
ING Bank Śląski |
TAK** |
NIE |
NIE |
TAK |
TAK |
TAK |
mBank |
NIE |
NIE |
nd |
TAK |
NIE |
TAK |
PKO Bank Polski |
NIE*** |
NIE*** |
nd |
TAK |
TAK |
TAK |
Santander Bank Polska |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
TAK |
Toyota Bank |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
NIE |
VeloBank |
NIE |
NIE |
nd |
NIE |
NIE |
nd |
*Informacje uzyskane od użytkowników rachunku **Dotyczy Konta Active ***Najpopularniejsze rachunki banku nie są objęte opłatą za prowadzenie Źródło: Opracowanie własne Bankier.pl na podstawie informacji otrzymanych od banków w dniach 28-30 października 2024 r. (o ile dopisek nie wskazuje inaczej) |
Wysłaliśmy prośbę do banków o odpowiedź na kilka krótkich pytań dotyczących informowania klientów o spełnieniu warunków zwalniających z danej opłaty (za prowadzenie konta lub kartę). Wiadomości zwrotne otrzymaliśmy od większości z nich. W przypadku kilku instytucji, które nie odpowiedziały na pytania, podstawą do wypełnienia tabeli były informacje uzyskane od użytkowników bankowości elektronicznej danego banku.
Jak się okazuje taka usługa wcale nie należy do standardu i w przypadku opłat dotyczących konta osobistego można jej dostępność przypisać zaledwie pięciu bankom.
Jednym z nich jest Bank Millennium, który taką informację pokazuje zarówno dla konta osobistego, jak i karty debetowej. Zainteresowani klienci mogą włączyć dodatek Bezpłatne konto, który w graficzny sposób pokazuje, czy spełnili warunki bezpłatności konta i karty w danym miesiącu. Bank poinformował nas, że klienci będą mogli dzięki niemu sprawdzić, czy ich konto jest w danym miesiącu bezpłatne, czy spełnili warunek wpływu na konto i czy wykonali wymaganą liczbę transakcji kartą lub Blikiem. Dodatek jest dostępny zarówno w bankowości internetowej, jak i aplikacji, jednak jest pewne ograniczenie – można go włączyć dla Konta 360° i Dobrego Konta, co oznacza, że nie jest dostępny dla obecnego flagowego rachunku, czyli Millennium 360°.
Kolejnym bankiem, który oferuje takie rozwiązanie, jest ING Bank Śląski. Opłata za konto stosowana jest w przypadku rachunku w pakiecie Active. Informacje na temat wysokości opłaty oraz wymaganych wymogów użytkownicy rachunku znajdą, wchodząc w szczegóły rachunku w aplikacji mobilnej. W przyszłości klienci będą mogli znaleźć taką informację również w bankowości internetowej w przeglądarce. Jeśli chodzi o opłatę za kartę debetową, to takich danych należy szukać w szczegółach karty (w obu kanałach). Prezentowana tam jest informacja o kwocie już wykonanych transakcji, jak również o brakującej sumie oraz dacie do kiedy trzeba jeszcze zapłacić kartą, aby uniknąć opłaty. Wysokość obciążenia również jest podana, tak samo jak data jego naliczenia. Podane informacje dostępne są zarówno dla obecnego, jak i poprzedniego okresu rozliczeniowego.
mBank przygotował podobną „ściągę” w przypadku opłaty za kartę debetową. Można ją znaleźć w aplikacji mobilnej. Pokazuje ona liczbę wykonanych transakcji kartą oraz liczbę płatności, które jeszcze trzeba wykonać, aby liczyć na zwolnienie.
Posiadacze kont w PKO Banku Polskim również mogą liczyć na tego typu podpowiedź. Klienci, którzy chcą sprawdzić, czy czeka ich pomniejszenie stanu konta o opłatę za obsługę karty, powinni wejść w szczegóły karty, a następnie „Opłaty i prowizje” (aplikacja mobilna) lub opcje „Informacja o opłacie” czy „Sprawdź, ile zapłacisz” (bankowość internetowa). Po wybraniu każdej z wymienionych dróg wyświetla się informacja o opłacie, transakcyjności i datach cyklu. Można tam również znaleźć informację, ile brakuje i do kiedy trzeba wykonać wymagane transakcje.
Ostatnim z pięciu banków na liście jest Santander Bank Polska. Potwierdzenia na temat uzyskania zwolnienia z opłaty za ROR oraz kartę debetową można poszukiwać w bankowości elektronicznej w przeglądarce oraz aplikacji mobilnej choć są tutaj pewne ograniczenia. W bankowości internetowej można znaleźć informacje o Koncie Santander, natomiast w aplikacji mobilnej dochodzą rachunki w wariancie Konto Santander MAX, Konto123, Konto Standard i Konto Select. Co więcej, w aplikacji można takie informacje znaleźć zarówno na pulpicie (dostępny jako skrót) jako Poradnik cenowy, jak i w szczegółach konta. W przypadku bankowości elektronicznej dostępna jest tylko ta druga opcja. Klient może tam sprawdzić, czy spełnił warunki, a jeśli nie, to co jeszcze musi zrobić, aby uzyskać zwolnienie. W taki sam sposób można sprawdzić informacje na temat opłaty za korzystanie z „debetówki”.