UOKiK wziął pod lupę OLX. Pakiet ochronny wcale nie chronił kupujących, serwis ma zwrócić pieniądze klientom

8 mies. temu 65

2024-02-27 09:52, akt.2024-02-27 11:29

publikacja
2024-02-27 09:52

aktualizacja
2024-02-27 11:29

Prezes UOKiK zakwestionował praktyki serwisu sprzedażowego OLX. Jak podał we wtorek Urząd, OLX wprowadzało w błąd co do zakresu oferowanej ochrony kupującego. Prezes UOKiK zobowiązał Grupę OLX do wprowadzenia zmian w serwisie i zwrotu pieniędzy klientom.

UOKiK wziął pod lupę OLX. Pakiet ochronny wcale nie chronił kupujących, serwis ma zwrócić pieniądze klientom
UOKiK wziął pod lupę OLX. Pakiet ochronny wcale nie chronił kupujących, serwis ma zwrócić pieniądze klientom
fot. Postmodern Studio / / Shutterstock

Jak poinformował we wtorek Urząd, zarzuty Prezesa UOKiK wobec OLX dotyczą wprowadzania konsumentów w błąd co do zakresu pakietu ochronnego, nieudzielania informacji o tym, że produkt można kupić bez usługi serwisowej i mylącego sortowania ofert według najtańszych produktów.

Dodano, że Urząd podjął działania na podstawie skarg od konsumentów, którzy byli zaskoczeni tym, że płatny pakiet ochronny w rzeczywistości tej ochrony nie gwarantował.

"W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe" - podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Dodał, że spółka stosowała "szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony".

"Opłacana przez kupujących ochrona była w rzeczywistości pozorna – konsumenci mimo wykupienia usługi mającej zapewnić bezpieczeństwo transakcji mogli tracić pieniądze na rzecz nieuczciwych sprzedawców" - wyjaśnił.

Własna działalność gospodarcza a podatki

Założyłeś własną firmę? Kolejnym krokiem w jest wybór sposobu rozliczania się ze skarbówką z tytułu osiąganych dochodów. Odpowiednia formy opodatkowania, dopasowana do potrzeb przedsiębiorcy, niesie ze sobą korzyści finansowe. Warto o nich wiedzieć! Pobierz e-booka zostawiając zgody, albo zapłać 20 zł
Masz pytanie? Napisz na marketing@bankier.pl

W ocenie Prezesa UOKiK, OLX stosował również wprowadzające w błąd sortowanie najtańszych ofert dostępnych w serwisie, ponieważ przy ich wyszukiwaniu nie uwzględniał ceny usługi serwisowej. "Co więcej, architektura portalu nie wskazywała na możliwość zakupu w drodze bezpośrednich kontaktów stron transakcji, tj. bez +Usługi serwisowej+" - tłumaczył. Zaznaczył, że informacje o warunkach świadczenia usług nie mogą wprowadzać w błąd.

Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Jak podał Urząd, portal odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów: jeśli konsument odpowie na tę wiadomość, otrzyma zwrot na konto bankowe, w przeciwnym razie zwrot środków zostanie przekazany do "portfela OLX" w serwisie.

Stanowisko OLX ws. decyzji UOKiK

Grupa OLX w wydanym stanowisku poinformowała, że otrzymała decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak dodano, wszczęte we wrześniu 2022 roku postępowanie dotyczyło: opcji sortowania dostępnych w OLX oraz sposobu informowania o Usłudze Serwisowej w wynikach sortowania, sposobu informowania o dostępności opcji zakupu z Przesyłką OLX oraz bez Przesyłki OLX i Pakietu Ochronnego.

"Serwis OLX wdraża rozszerzenie zakresu usługi Pakiet Ochronny, tak by uwzględnić wyjątki, które do tej pory nie podlegały ochronie. Co za tym idzie będziemy dostosowywać nasze procedury i komunikację do nowego zakresu usługi" - podano w stanowisku.

Jak dodano, w serwisie OLX pojawi się nowy interfejs opcji zakupu, a w przyszłości na stronie z wynikami wyszukiwania będzie można poznać łączną cenę towaru z wynagrodzeniem za Usługę Serwisową, a także posortować towary po tej łącznej cenie.

"W przypadkach określonych w decyzji, zwrócimy użytkownikom środki pobrane za usługę serwisową i za towar, który reklamowano w ramach +Pakietu Ochronnego+" - podało OLX.

Jak dodano, OLX przygotowuje kampanię informacyjną dotycząca wydanej decyzji.

"Wprowadzone przez serwis OLX zmiany są wynikiem współpracy z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania. Będziemy dalej rozwijać serwis celem dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań" - przekazano w stanowisku.

autor: Aneta Oksiuta

Czytaj więcej
Radio Game On-line