Segmentacja demograficzna: Demografia Polski z lotu ptaka (część 5A)

11 mies. temu 27

Przeczytanie streszczenia zajmie tylko 5 minut!

Co stanowi fundamentalne źródło popytu, ale też i podaży na rynku nieruchomości? Demografia. Rodzące się dzieci generują potrzebę większych nieruchomości (najlepiej w pobliżu żłobków i przedszkoli), podobnie jak nowopowstające gospodarstwa domowe. Umierający ludzie nie dość że popyt ograniczają, to jeszcze zasilają podaż nieruchomościami trafiającymi do spadkobierców.

W tle wpływ mają inne procesy demograficzne - zmieniająca się struktura wiekowa społeczeństwa (czy potrzebujemy nieruchomości dostosowanych do potrzeb osób starszych, czy też dzieci), czy struktura gospodarstw domowych (nie tylko ile mamy dzieci, ale też czy w ogóle je posiadamy lub czy wolimy mieszkać samotnie). Migrując pomiędzy różnymi regionami wzmacniamy lub osłabiamy powyższe trendy.

W dużym skrócie - demografia determinuje potrzeby mieszkaniowe, a w efekcie kształtuje popyt i podaż dla biznesu nieruchomościowego, ale też określa potencjalne segmenty Klientów czy sugerowane sposoby ich zdobywania.

Przykłady?

Starzenie się ludności w jednym mieście może stymulować "dostępne" budownictwo wielorodzinne, senior housing oraz usługi medyczne,Wysoka dzietność w innym mieście może sprzyjać rozwojowi budownictwa jednorodzinnego lub szeregowego i usług edukacyjno-rekreacyjnych,Polaryzacja gospodarstw domowych na wielodzietne vs. bezdzietne może wpływać na plan i strukturę zamierzenia deweloperskiego (więcej małych i dużych mieszkań, vs. zrównoważona struktura),Wzrost udziału osób starszych w strukturze Klientów może wpływać na kanały promocji inwestycji lub usług dodanych (niekoniecznie TikTok i Instagram, a raczej bardziej klasyczne aplikacje, czy offline),Wysoka stopa zgonów może zasilać podaż mieszkań na rynku wtórnym, sprzyjając osobom inwestującym w mieszkania na wynajem z tego źródła,etc.

Niniejszy artykuł stanowi pierwszy krok do ustalenia segmentów demograficznych i socjo-ekonomicznych Klientów na rynku nieruchomości - oraz najważniejszych trendów, które ich dotyczą. Kontynuujemy niniejszym serię o segmentacji rynku, w której dokonaliśmy już przegląd rynku mieszkaniowego (część 1) oraz zrobiliśmy deep-dive w lokale mieszkalne (część 2A i część 2B), domy (część 3) oraz rynek najmu (część 4).

W niniejszym artykule próbujemy odpowiedzieć na takie pytania jak:

Jakie procesy wpływają na liczbę Polaków i ich strukturę wiekową?Jak zmienia się przyrost naturalny w poszczególnych regionach i miastach? Gdzie ubywa, a gdzie przybywa ludzi?Jak zmienia się dzietność Polek na tle innych krajów?Gdzie rodzi się najwięcej dzieci, a gdzie najmniej?Dlaczego umiera coraz więcej ludzi?Które miasta najszybciej tracą mieszkańców ze względu na wiek, a które najwolniej?

👉

W niniejszym odcinku - ze względu na objętość - nie analizujemy w szczegółach procesów migracji wewnątrzkrajowej i zagranicznej, zmian w strukturze ludności pod względem wieku, czy składu gospodarstw domowych, jak i prognoz ewolucji liczby ludności. Tematy zostaną pokryte w kolejnym odcinku serii wraz ze szczegółowym deep-dive'm w demografię poszczególnych miast, powiatów i gmin

Spis treści:

0. Streszczenie menedżerskie 1. Procesy wpływające na liczbę ludzi 2. Demografia Polski z lotu ptaka 2.1. Urodzenia - jak zmienia się dzietność? 2.2. Zgony - jak wymiera polska populacja? 2.3. Przyrost naturalny - jaki jest bilans? 3. Zidentyfikowane trendy i hipotezy 4. Co dalej? Plan dalszych analiz w serii o segmentacji 5. Kluczowe wykresy

Zapraszamy też do lektury części serii:

Ten post jest dostępny wyłącznie dla subskrybentów w wersji premium. Testuj za darmo przez 8 dni!


Czytaj więcej