2024-10-28 17:53
publikacja
2024-10-28 17:53
Resort infrastruktury planuje wprowadzenie dwóch nowych opłat drogowych; jedna ma zależeć od emisji CO2 pojazdu, druga od klasy emisji EURO - wynika z wpisu na stronie KPRM. Zmiana ma zachęcić firmy do wymiany floty - dodano.
Jak wskazano w poniedziałek w wykazie prac legislacyjnych i programowych rządu, Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o drogach publicznych. We wpisie poinformowano, że planowana zmiana wynika z potrzeby wdrożenia do polskiego prawa nowej dyrektywy Unii Europejskiej.
Zgodnie z projektowanymi przepisami pojazdy poruszające się po drogach płatnych będą uiszczały opłatę elektroniczną, składającą się z trzech komponentów. Pierwszym będzie już istniejąca i obowiązująca opłata infrastrukturalna, która jest różnicowana ze względu na klasę EURO pojazdu. Pozostałe dwa komponenty to opłaty z tytułu kosztów zewnętrznych, tj. pierwsza opłata nakładana ma być na podstawie emisji CO2 pojazdu (różnicowana na podstawie klasy emisji CO2) i druga nakładana ze względu na zanieczyszczenie powietrza, różnicowana ze względu na klasę emisji EURO.
"Zmiana zasad nakładania opłat drogowych służy zachęcaniu użytkowników pojazdów ciężkich do wymiany floty użytkowanych pojazdów na pojazdy spełniające najbardziej surowe normy środowiskowe poprzez gratyfikację w postaci ulgowych stawek opłat drogowych" - wyjaśniono. Ma to zachęcać przedsiębiorców zajmujących się profesjonalnym przewozem osób i towarów do inwestowania w pojazdy emitujące jak najmniej CO2. Podkreślono, że najwyższe zachęty są przewidziane dla użytkowników "głównie pojazdów elektrycznych" lub innych, które nie posiadają zewnętrznego układu spalania.
Ministerstwo Infrastruktury zaznaczyło, że klasa EURO pojazdu jest niezmienna i wynika z dowodu rejestracyjnego pojazdu, natomiast klasa emisji CO2 może podlegać zmianom, choć - jak zaznaczono - tylko pod warunkiem, że nie zostanie od razu sklasyfikowany jako niespełniający kryterium emisji CO2 uprawniającego do korzystania z ulgowych stawek.
Zaznaczono, że w zależności od indywidualnej emisji CO2 pojazdu, będzie on przypisywany do jednej z pięciu klas emisji CO2, co będzie miało wpływ na wysokość stawki opłaty. "Użytkownik drogi będzie uiszczał opłatę w oparciu o stawkę przyporządkowaną do klasy emisji CO2, zgodnie z posiadaną przez jego pojazd atrybutami: indywidualną emisją CO2, kategorią pojazdu oraz grupą/podgrupą pojazdu" - wyjaśniono.
Z tego powodu do Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej Krajowej Administracji Skarbowej będzie przekazywana informacja o indywidualnej emisji pojazdu i pozostałych atrybutach. Mają być one weryfikowane przez szefa KAS na podstawie dołączonych dokumentów i z danymi zawartymi w Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.
"Kategoria i grupa/podgrupa pojazdu określą wartości emisji CO2 właściwe dla pojazdów danego rodzaju" - przekazano. Data pierwszej rejestracji ma pozwolić na ustalenie definicji klasy emisji CO2, a indywidualna emisja CO2 pozwoli na przypisanie pojazdu do konkretnej klasy emisji CO2. Zaznaczono, że pojazdy zaklasyfikowane w klasie 2. i 3. będą podlegały reklasyfikacji co sześć lat po dniu ich pierwszej rejestracji, lecz tylko wtedy, jeśli nie będzie on uprawniony do korzystania z ulgowych stawek.
Zmiana ma zostać przyjęta przez rząd w IV kwartale 2024 r. - wskazano we wpisie. (PAP)
jls/ mmu/
Netflix lub MAX na rok za darmo? Prosty bonus od Citi, który możesz wydać jak chcesz.
Powiązane: Ochrona klimatu
Znana sieć handlowa zakończyła dużą inwestycję. Zatrudni kilkaset osóbSpółka z Grupy Dino Polska - Agro-Rydzyna - uruchamia właśnie nowy zakład produkcji świeżego mięsa w Jastrowiu, w Wielkopolsce. Pracę znajdzie tam nawet 400 osób.
Zakaz sprzedaży jednorazowych e-papierosów w Anglii. Rząd podał terminZakaz sprzedaży i dostarczania jednorazowych papierosów elektronicznych wejdzie w życie 1 czerwca przyszłego roku - ogłosił brytyjski rząd. Wyjaśnił, że ma to na celu zapobieganie zanieczyszczeniu środowiska oraz ochronę zdrowia dzieci i młodzieży.
Ślad węglowy? A co to? Ponad połowa firm w Polsce go nie obliczaPonad połowa badanych firm (53 proc.) nie oblicza swojego śladu węglowego, 47 proc. posiada te dane, z czego 18 proc. zwiększyło ich zakres w I półroczu br., a 5 proc. zmniejszyło - wynika z drugiego odczytu Indeksu Dekarbonizacji Polskiej Gospodarki (IDPG).
Polecane
Będą zmiany dot. zwolnień lekarskich. Wejdą w życie już niedługo
Legalna sprzedaż kwiatów i zniczy jest możliwa bez zakładania firmy. Są warunki
Rafał Zaorski sprzedał apartament na Złotej? Mówi o rekordowej transakcji
TVP ujawniła zarobki prezesów. Większość dostała podwyżki
Znana sieć handlowa zakończyła dużą inwestycję. Zatrudni kilkaset osób
Palikot obiecuje z aresztu, że odda pieniądze. Ma zarobić je tak, jak je stracił
Atak hakerski na znaną drogerię. Wyciekły dane klientów
Bezsenność na giełdzie. Nowojorski parkiet planuje wydłużyć handel do 22 godzin na dobę
CBDC, cyfrowe aktywa i waluty w jednej sieci. SWIFT chce połączyć „cyfrowe wyspy”
Jaka przyszłość transformacji energetycznej w Polsce i Europie?
Kolejne rekordy w tunelu na zakopiance. Ponad 44 tys. aut jednego dnia
Oszustwa przy sprzedaży aut. 137 tys. zł zabezpieczone na poczet kar
Sieć ładowarek do e-ciężarówek oplecie Europę
Poznaj program Biznes Ekspert dla MŚP. Škoda stawia na polskich przedsiębiorców
Sprzedaż aut nie zwalnia tempa. Oto nowy lider w salonach
Najnowsze
Coraz więcej Niemców spodziewa się, że Trump wygra wybory w USA
Biden zagłosował na Kamalę Harris w wyborach prezydenckich
Protesty w Gruzji. Opozycja będzie domagać się powtórzenia wyborów
Wielka Brytania nałożyła sankcje na trzy rosyjskie firmy szerzące dezinformację
Volkswagen zamknie trzy fabryki i zwolni tysiące pracowników
Akcjonariusz HM Inwest ogłosił wezwanie do sprzedaży ok. 25,4 tys. akcji spółki za 48,5 zł/szt
Norwegia wyda ponad 4 mld koron na nowe pociski przeciwlotnicze
Prokuratura wznowiła śledztwo ws. zatrzymania aktywistów; jechali na Strajk Kobiet
Youtuber Budda pozostanie w areszcie. Sąd nie uwzględnił zażaleń obrońców
CBŚP weszło do siedziby Cinkciarz.pl na zlecenie prokuratury
Bank Millennium ma nową strategię. Chce wznowić wypłatę dywidendy
Rząd planuje nowe opłaty drogowe. "Zmiana ma zachęcić do wymiany floty"
Żabka wreszcie odpaliła. Skromne wzrosty indeksów na giełdzie przy słabych bankach
Ulga termomodernizacyjna może zostać rozszerzona. Jest projekt
PKW przyjęła kolejne sprawozdania finansowe mniejszych partii
Popularne
3 kraje z Afryki dołączyły do BRICS. W kolejce czekają następne
Deweloper prawie zbankrutował przez gminę. Teraz żąda 6 mln zł odszkodowania
Historyk gospodarki: Wielki krach zmienił paradygmaty ekonomii. Współcześnie mamy kryzys raz na 40 lat
Więcej przeciwników niż zwolenników. Słabe notowania rządu Tuska
Chiny wygryzają Polskę w kryzysowych branżach. Nasz eksport spada
Złote żniwa dla freelancerów? Dzięki sztucznej inteligencji mogą zarabiać więcej i pracować mniej
"Korki przeniosły się dalej". Zakopianka czeka na rozbudowę
Przelew Blik może trafić w niewłaściwe ręce. Ważny jest nie tylko numer telefonu
Plotki stały się ciałem. Rząd znowelizuje budżet na 2024 r.
Problemy z płacą minimalną. Aktualizacja najniższej krajowej to nowość, którą narzuca nam UE
Hennig-Kloska: Musimy oczyścić łowiectwo z kłusownictwa. Zmiany w prawie są potrzebne
Auta nam odjechały, ale wróciły. Tyle trzeba odkładać na samochód
Ksiądz spłacił długi parafii, koncertując jako didżej muzyki techno
Zwirowania na rynkach. Ceny ropy w USA mocno w dół
RPP skusi się na obniżkę stóp już w grudniu? Analitycy komentują prognozę