2024-06-09 18:00
publikacja
2024-06-09 18:00
Płatności cyfrowe podczas zagranicznych wakacji planuje 80 proc. podróżujących Polaków. Zaznaczono, że płatności smartfonem lub smartwatchem doceniają szczególnie młodzi – 29 proc. planuje płacić w ten sposób.
Jak wynika z najnowszego badania Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024, płatności cyfrowe cieszą się coraz większą popularnością wśród konsumentów z Europy Środkowo-Wschodniej. Podróżujący za granicę mieszkańcy regionu coraz chętniej korzystają z tej metody płatności w miejscu docelowym; czterech na pięciu badanych turystów najczęściej wskazuje na kartę, smartfon i smartwatch, podczas gdy w 2023 r. było to 77 proc.
"Polacy nie odbiegają w tym względzie od regionalnej średniej – w ten sposób płacić zamierza taki sam odsetek (80 proc.) naszych rodaków podróżujących za granicę" - zwracają uwagę autorzy opracowania. Jak dodano, płatności smartfonem lub smartwatchem doceniają szczególnie młodzi Polacy – 29 proc. respondentów w wieku 18-25 lat planuje płacić w ten sposób.
W raporcie dodano, że trzech na czterech polskich podróżnych korzystających z kart za granicą będzie używać tej, która przypisana jest do konta wielowalutowego.
"Z badania wynika, że Polacy najchętniej kartą lub smartfonem będą płacić w restauracjach, sklepach spożywczych i na lokalnych targach" – dodali autorzy badania.
Zaznaczyli, że 15 proc. polskich podróżnych rezerwujących usługi związane z zakwaterowaniem lub transportem wskazało, że w ostatnich 12 miesiącach podmiot zagraniczny przynajmniej raz zwrócił im środki na kartę płatniczą z powodu odwołania, opóźnienia czy niewykorzystania usługi.
Ponad połowa podróży planowanych przez Polaków w tym roku zostanie zorganizowana samodzielnie, a przy planowaniu takiego wyjazdu chętnie wykorzystywany jest kanał e-commerce – w przypadku samodzielnych podróży w ten sposób zostaną kupione m.in. noclegi (70 proc.) czy transport (43 proc.). "W przypadku obu tych elementów najpopularniejszą metodą płatności okazała się karta płatnicza. Taka forma organizacji wakacji – a więc samodzielne planowanie i rezerwacja usług jest najpopularniejszym sposobem aranżowania podróży wśród wszystkich krajów Europy Środkowo-Wschodniej" - zauważono.
Autorzy opracowania zwracają uwagę, że 39 proc. podróży planowanych przez Polaków to wyjazd zorganizowany; 40 proc. takich wyjazdów zostanie zakupionych online za pośrednictwem strony biura podróży, 16 proc. przez internetowe platformy agregujące, a 44 proc. - stacjonarnie. "Podobnie jak w przypadku podróży aranżowanych samodzielnie, przy zakupie online wakacji zorganizowanych karta jest najczęściej wskazywaną metodą płatności. Z badania Visa wynika także, że młodsze pokolenia Polaków, (...) szczególnie chętnie rezerwują wakacje online (95 proc.) i płacą cyfrowo (61 proc.)" - podano.
Autorzy raportu przypomnieli, że płacąc kartą lub wypłacając środki z bankomatu za granicą podróżni mogą zdecydować, czy zapłacić w lokalnej, czy w rodzimej walucie. "Wybranie waluty lokalnej oznacza skorzystanie z kursu wymiany wydawcy karty, który może okazać się korzystniejszy" - zaznaczyli.
Badanie Visa CEE Travel and Payment Intentions Study 2024 objęło: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Bułgarię, Chorwację oraz Słowację; zostało przeprowadzone przez firmę badawczą GfK Polonia – spółkę NIQ w kwietniu 2024 r., na reprezentatywnej próbie 1000 respondentów w wieku 18-65 lat w każdym z tych państw.
autor: Anna Bytniewska