2024-06-18 16:30, akt.2024-06-18 18:28
publikacja
2024-06-18 16:30
aktualizacja
2024-06-18 18:28
Związki zawodowe są gotowe do włączenia się do rozmów na temat restrukturyzacji PKP Cargo - poinformował we wtorek na konferencji prasowej prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek.
"Deklarujemy (...) merytoryczny udział w rozmowach na temat restrukturyzacji tej firmy (PKP Cargo - PAP). Robiliśmy to w przeszłości wiele razy" - powiedział Leszek Miętek. Jego zdaniem, w firmie trzeba dostosować strukturę zatrudnienia do obecnej sytuacji, a w razie konieczności możliwe będzie nawet zmniejszenie zatrudnienia.
"Jeżeli będzie potrzeba zmniejszenia ilości zatrudnienia, chcemy się włączyć w procesy rozmów, żeby one były najmniej dotkliwe. Mamy wielu pracowników, którzy mają uprawnienia emerytalne albo przedemerytalne. W przeszłości były programy dobrowolnych odejść" - stwierdził.
Przypomniał, że związki zawodowe apelowały o przeprowadzenie programu naprawczego w spółce już w roku 2020.
Podkreślił, że "gwoździem do trumny" PKP Cargo była polityczna decyzja, aby PKP Cargo woziło sprowadzany z zagranicy węgiel, co doprowadziło do, jak to powiedział Miętek, "porzucenia naszych kontrahentów".
Według Miętka, obecnie spółka nie jest zarządzana we właściwy sposób przez osoby oddelegowane do zarządu. "To, co zrobił oddelegowany z rady nadzorczej obecny zarząd, to jedynie wypowiedzenie umów społecznych, zamiast naprawiać błędy w zarządzaniu, strukturach organizacyjnych" - stwierdził prezydent związku.
Rada nadzorcza PKP Cargo wnosi o nieudzielenie absolutorium prezesowi PKP Cargo
Rada nadzorcza wnosi do walnego zgromadzenia akcjonariuszy PKP Cargo, by nie udzieliło absolutorium prezesowi kolejowej spółki Dariuszowi Selidze za rok 2023 - wynika z uchwał rady opublikowanych we wtorek przez spółkę.
Negatywne rekomendacje w sprawie udzielenia absolutorium za rok 2023 od rady do walnego otrzymali też: Jacek Rutkowski, Marek Olkiewicz i Zenon Kozendra.
Z kolei za udzieleniem absolutorium członkowi zarządu Maciejowi Jankiewiczowi głosowało czterech członków rady, trzech było przeciw, a jeden wstrzymał się od głosu.
autor: Łukasz Pawłowski
Miętek zapowiedział też protesty kolejarzy w związku z trudną sytuacją w spółce PKP Cargo. "Będą problemy komunikacyjne wynikające ze wspólnego protestu pracowników kolejowych w obronie pracowników największego przewoźnika kolejowego w Polsce, jakim jest PKP Cargo" - powiedział.
Pod koniec maja tego roku zarząd PKP Cargo zdecydował o uruchomieniu programu skierowania do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy na 12 miesięcy w związku z trudną sytuacją spółki. Zarząd zaproponował ponadto stronie społecznej rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron tego układu. Z kolei w czerwcu zarząd przewoźnika podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24 miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy.
W ubiegłym tygodniu w Sejmie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak poinformował, że 10 proc. załogi PKP Cargo jest już na nieświadczeniu pracy i podkreślił, że koszty wynagrodzeń przewoźnika są dwa razy wyższe od przychodów.
PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy oraz morski. Świadczy samodzielne przewozy towarowe na terenie Polski oraz: Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. Największym pojedynczym akcjonariuszem PKP Cargo jest spółka PKP SA, która ma 33,01 proc. akcji.
W 2012 r. według masy przewiezionych ładunków, udział Grupy PKP Cargo wynosił 50,4 proc., a według pracy przewozowej 60,2 proc., podczas gdy w 2023 r. udział ten spadł do 33,1 proc. według masy i 33,9 proc. według pracy przewozowej.
W 2023 r. PKP Cargo osiągnęło 82,10 mln zł zysku wobec 148 mln zł w 2022 r. W I kwartale 2024 r. Grupa miała 118 mln zł straty wobec 104 mln zł zysku w I kwartale ub.r. Przychody z działalności operacyjnej spadły natomiast do 1,19 mld zł z 1,58 mld zł w I kwartale 2023 r.
Polregio to największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, z 26-procentowym udziałem w rynku. Każdego dnia na tory w całym kraju wyjeżdża ponad 1750 pociągów, zamawianych przez urzędy marszałkowskie, które zatrzymują się na około 1950 stacjach. W 2023 roku z usług przewoźnika skorzystało blisko 100 mln pasażerów. Większościowym akcjonariuszem Spółki jest Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (50 proc. i jeden udział), a pozostałymi akcjonariuszami są samorządy wojewódzkie.
Związkowcy: List intencyjny ws. zatrudnienia pracowników PKP Cargo przez Polregio to "ruch PR-owy"
Podpisanie listu intencyjnego ws. zatrudnienia 300 osób z PKP Cargo, kierowanych na nieświadczenie pracy przez kolejowego przewoźnika pasażerskiego spółkę Polregio, to ruch "PR-owy" - ocenia Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce.
"List intencyjny ws. zatrudnienia pracowników PKP Cargo przez Polregio to ruch +PR-owy+. Polregio nie ma zarządu, bo zarząd Polregio jest odwołany. Dopiero robią konkurs na członków zarządu, w związku z powyższym podpisywanie listów intencyjnych z pełniącym obowiązki prezesa przewodniczącym rady nadzorczej jest słabe" - powiedział we wtorek PAP prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszek Miętek.
Dodał, że związki zawodowe proponowały zarządowi PKP Cargo, aby porozumiał się z innymi spółkami działającymi na rynku kolejowych przewozów towarowych, w sprawie możliwości oddelegowania części maszynistów z PKP Cargo do innych firm, albo przejąć zadania od innych firm do realizacji.
Związek Zawodowy Maszynistów Kolejowych w Polsce zrzesza dwie trzecie spośród około 15 tys. pracujących w grupie PKP maszynistów.
autor: Łukasz Pawłowski
pif/ mmu/ asa/