Michał Misiura2024-03-01 11:40redaktor Bankier.pl
publikacja
2024-03-01 11:40
"To wypowiedzenie wojny w celu podboju europejskiego rynku" - grzmi niemiecki "Tagesschau", opisując rozładunek 3000 samochodów elektrycznych z Chin, które przypłynęły do portu Bremerhaven nad Morzem Północnym. W przyszłości liczba takich transportów ma ulec zwiększeniu, a nasz zachodni sąsiad czuje, że elektromobilność to wyścig, w którym zostaje w tyle.
26 lutego największy niemiecki port nad Morzem Północnym powitał dziewiczy rejs 200-metrowego frachtowca “BYD Explorer 1”. Na jego pokładzie do niemieckiego Bremerhaven przypłynęło około 3000 samochodów elektrycznych z Chin. To pierwszy statek transportowy zbudowany specjalnie dla chińskiego koncernu motoryzacyjnego BYD. W przyszłości Bremenhaven, będący jednym z największych portów przeładunkowych dla samochodów na świecie, ma stać się dla niego kluczowym węzłem komunikacyjnym - opisuje "Tagesschau".
BYD (Build Your Dreams) to chińska spółka z Shenzhen założona w 1995 r. Swoje pierwsze samochody zaczęła budować w 2003 r., żeby niecałe 20 lat później urosnąć do rangi światowego lidera elektromobilności. Jako sekret jej sukcesu wskazuje się opracowane przez nią baterie, których odbiorcami są również takie koncerny jak Audi, BMW, Ford, Mercedes, Tesla i Toyota.
W 2022 roku firma całkowicie zrezygnowała z konstruowania aut spalinowych, stawiając na elektryki i hybrydy plug-in. W 2023 roku BYD sprzedał 526 000 samochodów, strącając z tronu Teslę. W tej chwili spółka Elona Muska nie może już reklamować się jako światowy lider pod względem liczby sprzedanych "elektryków".
Na inwestycji w BYD duże pieniądze zarobił Berkshire Hathaway Warrena Buffetta, który posiadał 225 milionów akcji spółki kupionych w 2008 roku za 232 miliony USD. W połowie 2022 roku wartość tej inwestycji wynosiła już 9,5 mld USD. Legendarny inwestor zaczął sprzedawać akcje spółki na początku zeszłego roku.
Większość pojazdów produkcji BYD jeździ po chińskich drogach. W Niemczech zarejestrowano do tej pory tylko 4000 samochodów firmy. Koncern ma jednak ambicje zmienić to w krótkim czasie. Do 2026 BYD planuje sprzedać w Niemczech 120 000 samochodów elektrycznych. Pomoże mu w tym 100 salonów firmy, które pojawiły się już we wszystkich największych miastach Republiki Federalnej.
Chińczycy chcą kontynuować podbój zachodniego sąsiada Polski i określili swój cel. W przyszłości 90% Niemców ma mieć możliwość dotarcia do salonu BYD w maksymalnie 30 minut. Do wskoczenia za kierownice chińskich elektryków ma przekonać ich przede wszystkim cena.
Flagowy elektrycznych SUV od BYD Atto 3 kosztuje w tej chwili w Niemczech ok 41 tys. EUR, po tym gdy w ubiegłym miesiącu spółka obniżyła swoje ceny o 15%. Akumulator kasetowy 60,48 kWh pozwala samochodowi na pokonanie 420 km na jednej baterii. Jego najbliżsi konkurencji w tym segmencie rynku to VW ID.4 i Tesla Model Y. Oprócz drogich SUV-ów w ofercie chińskiej firmy znajdują się również elektryki za ok 12 tys. EUR.
Niemiecka bolączka
BYD zamierza zbudować fabrykę samochodów na Węgrzech. Podobno na współpracę z koncernem liczą również Włosi, którym nie spodobały się sygnały o możliwym ograniczeniu produkcji w ich kraju przez Stellantis, posiadacza takich marek jak Fiat i Chrysler. Oprócz tego do portu w Bremenhaven mają przybijać regularnie kolejne transporty z Chin.
Oczywiście zaistniała sytuacja nie podoba się niemieckim koncernom, które przeżywają również symboliczne upokorzenia. Chińczycy wykupili największe stanowisko podczas zeszłorocznych międzynarodowych targów motoryzacyjnych IAA Mobility w Monachium. Co więcej BYD będzie głównym sponsorem odbywających się w tym roku w Niemczech Mistrzostw Europy w piłce nożnej.
Lobbyści są na stałej linii z politykami w Brukseli i naciskają na nich, żeby wprowadzić ograniczenia, biorąc przykład ze Stanów Zjednoczonych, gdzie 25% cła na chińskie samochody elektryczne skutecznie chroni pozycję lokalnych spółek. Unia sama zaplątała się jednak we własne prawodawstwo dotyczące Zielonego Ładu. Realizacja ekologicznych postulatów może być trudna do zrealizowania bez taniej chińszczyzny.
Z drugiej strony Komisja Europejska od dawna oskarża Chiny o sztuczne zwiększanie konkurencyjności ich producentów samochodów elektrycznych poprzez nieuczciwe dotacje. Być może śmiałe plany BYD przekreślą więc unijne regulacje, a niemiecki przemysł udowodni swoją siłę - przynajmniej w kwestii wpływu na władze w Berlinie i Brukseli, ponieważ jak wiemy, na polu produkcji nie radzi sobie ostatnio najlepiej.
Najtańsze konta firmowe dla oszczędzających z premią
Powiązane: Niemcy
"Zatrute"G20. Z San Paulo przywódcy rozjechali się bez deklaracji końcowejSzefowie finansów największych potęg gospodarczych świata zgromadzeni w Sao Paulo, stolicy finansowej Brazylii, na szczycie G-20 zakończyli w czwartek swe dwudniowe spotkanie nie osiągnąwszy porozumienia w sprawie wspólnej deklaracji końcowej ze względu na różnice stanowisk wobec wojen w Gazie i w Ukrainie.
Strajk komunikacji miejskiej w Berlinie. Nie jeżdżą autobusy i metroW Berlinie trwa 35-godzinny strajk komunikacji miejskiej – od czwartku do piątkowego popołudnia nie kursuje metro, a także autobusy i tramwaje berlińskiego przewoźnika BVG - poinformował portal dziennika "Berliner Zeitung".
Inflacja w Niemczech wciąż za wysoka. Ale nadal malejeW dalszym ciągu tempo spadku siły nabywczej euro jest zbyt szybkie zarówno jak na standardy EBC jak i wymagania Niemców.
Polecane
Kierowcy mogą zacierać ręce. Nawet 500 km nowych dróg w budowie w 2024 roku
Ile zarabia radny, sołtys, burmistrz, poseł, wójt, a ile prezydent?
Mercedes kręci nosem na „elektryki”. Nie przynoszą spodziewanych zysków
Te auta złomowaliśmy w 2023 roku. Na szrocie dominowali królowie polskich komisów
„Auto może zgasnąć podczas jazdy”. Ponad 5 tys. hond wezwanych do serwisu
Masz „japończyka”? Złodzieje lubią to. TOP10 najczęściej kradzionych aut w Polsce
Ile kosztuje wejście na Everest?
Prezenty, które nie stracą na wartości. Sprawdzamy ceny zabawek z dawnych lat
Dodatkowe 300 zł dla dziecka na wyprawkę. Ruszył nabór wniosków
Inwestowanie dywidendowe. Poradnik dla początkujących
Za granicą wybierasz płatność w złotych? Prawie zawsze przepłacasz
Co zrobić z walutą z wakacji?
Kantory kantują. Jak nie przepłacić, wymieniając walutę?
Jak zostać działkowcem? Chętnych nie brakuje
Leasing samochodu za 100 tys. zł - ile to kosztuje?
Najnowsze
Darayavahus i Tyre Invest kupią ponad 1,5 mln akcji Oponeo
Pogrzeb Aleksieja Nawalnego. Tysiące ludzi, problemy z internetem, metalowe barierki
Milionowe wyłudzenia tarcz antycovidowych. Zatrzymano 7 podejrzanych
Elon Musk pozywa OpenAI. "Firma stawia zyski nad dobro ludzkości"
Miliardy złotych zwrotu z podatku PIT. A to nie koniec
Politycy wylecą z RN spółek Skarbu Państwa? Polska 2050 złożyła projekt
Tym będą żyły rynki: Powell i pomniejsi bankierzy centralni
Kuba prosi o pomoc żywnościową. To pierwszy taki ruch w historii
Rząd bierze wakacje kredytowe na tapet. Padła kolejna data
Były premier Katalonii będzie sądzony za udział w terroryzmie
Powstanie europejski mObywatel? Europosłowie poparli pomysł
NWZ Drozapol-Profil zdecyduje ws. upoważnienia zarządu do nabywania akcji własnych
Kłopoty Majchrowskiego? Prezydenta Krakowa miał przekroczyć uprawnienia
Żabka chce podbić rumuński rynek. Jest zgoda tamtejszego UOKiK
Sygnity kupi spółkę Sagra Technology za max. 42,3 mln zł
Popularne
Czy chory Zbigniew Ziobro ma obowiązek zeznawać przed komisją? Już wiadomo
Kryzys gospodarczy w Egipcie. Kraj stoi na skraju bankructwa
Wódka w marketach za mniej niż 10 zł. UOKiK zawiadomił prokuraturę
Mały biznes zwija się z Polski. Coraz więcej jednoosobowych firm zamyka działalność
Kurs euro odskoczył od 4,30 zł. Złoty czeka na inflację
Najlepsze studia MBA w Polsce? Na tych uczelniach
Portfel Gwiazd Bankiera. To mogą być inwestycyjne hity marca 2024
Co z inwestycją Intela w Polsce? "Półprzewodniki to złoto XXI wieku"
"Orlen podjął celowe działania na krzywdę drobnych akcjonariuszy". Energa i inwestorzy przed wyrokiem
RPP obniży stopy procentowe? Morgan Stanley przesuwa prognozę
Desant w Bremerhaven. Chińskie elektryki zaleją Europę? Niemcy alarmują: to podbój Europy
PKB Polski: było słabo, ma być lepiej
Obajtek o Sasinie: Trzeba zrobić tak, żeby go za*****, k****
Najbogatsi Polacy jeszcze się wzbogacili. Na podium niemałe zaskoczenie
Słynna część Karkonoszy zamknięta. "Wydobyto już 38 tys. niewybuchów"