Agenci PKO BP się zbuntowali. W poniedziałek będą strajkować

4 mies. temu 38

Wojciech Boczoń2023-12-17 13:26analityk Bankier.pl

publikacja
2023-12-17 13:26

Właściciele agencji PKO Banku Polskiego zapowiadają na 18 grudnia 2023 r. strajk. W poniedziałek większość filii banku ma zostać zamknięta. Powodem strajku są żądania poprawy warunków finansowych. Zdaniem agentów, koszty utrzymania rosną nieproporcjonalnie do przychodów, a zarząd banku nie odpowiada na prośby o poprawę warunków. 

Agenci PKO BP się zbuntowali. W poniedziałek będą strajkować
Agenci PKO BP się zbuntowali. W poniedziałek będą strajkować
fot. Katarzyna Sokolowska / / Shutterstock

Większość placówek agencyjnych PKO BP w całej Polsce 18 grudnia będzie zamknięta, co może utrudnić dostęp do pieniędzy osobom, które na co dzień nie korzystają z bankowości elektronicznej. W pozostałe dni przedświąteczne placówki będą do dyspozycji klientów.

“Powodem zamknięcia jest strajk właścicieli agencji PKO BP. Inflacja bowiem odbija się nie tylko na portfelach emerytów, ale także przedsiębiorców, którzy z każdym rokiem ponoszą coraz większe koszty prowadzenia swoich przedsiębiorstw (...). Agenci PKO BP od dłuższego czasu bezskutecznie wnioskują do Zarządu PKO BP o poprawę warunków prowadzenia placówek, w szczególności warunków finansowych — koszty rosną nieproporcjonalnie do przychodów” - napisali przedstawiciele agencji do redakcji Bankier.pl.

ReklamaSzukasz lepszego konta dla siebie? Wypełnij formularz – oddzwonimy!

W korespondencji podkreślono, że placówki mają strategiczne znaczenie dla lokalnych społeczności. Często zlokalizowane są na terenach wiejskich, gdzie stanowią jedyną alternatywę dla bankowości w kanale tradycyjnym. Dodano, że mimo rosnącej popularności usług online, zaufanie do fizycznego pracownika banku jest wartością nie do przecenienia. 

Komentarz banku

"Współpraca z agentami jest dla banku stałym i ważnym elementem obsługi klientów. Nie planujemy likwidacji naszej sieci partnerskiej. Wręcz przeciwnie: wszędzie tam, gdzie zachodzi potrzeba utworzenia placówki PKO Banku Polskiego zachęcamy przedsiębiorców do współpracy z nami. Zgodnie ze strategią PKO Banku Polskiego i Grupy Kapitałowej na lata 2023-2025 nasze oddziały i agencje odgrywają bardzo istotną rolę w obsłudze obecnych klientów oraz pozyskiwaniu nowych dla banku.

W ostatnim czasie przedsiębiorcy współpracujący z bankiem otrzymali informacje o planowanych zmianach warunków współpracy, które w naszej ocenie są korzystne dla agentów.

Dodatkowo, 18 grudnia br. z inicjatywy banku odbędzie się wspólne spotkanie przedstawicieli agentów z przedstawicielami banku, na którym zostaną omówione propozycje zmian. Jesteśmy otwarci na dalsze rozmowy z naszymi partnerami, które pozwolą na kontynuowanie współpracy. Ważne jest dla nas, aby wprowadzenie zmiany było poprzedzone przekazaniem kompletu informacji, dlatego kluczowe są prowadzone obecnie indywidualne spotkania przedstawicieli banku z agentami. Taki schemat wdrożenia umożliwia wspólny dialog i omówienie wszystkich jego komponentów.

Ze względu na specyfikę każdego lokalnego rynku to ostatecznie agent decyduje o zakresie podejmowanych działań, co przekłada się na efekty i wyniki biznesowe. PKO Bank Polski chce wspierać przedsiębiorców w ich pracy, jednocześnie dbając o naszych klientów oraz pozycję banku na rynku. Od marca do października, w odpowiedzi na postulaty naszych partnerów, agenci otrzymywali od banku czasowe wsparcie finansowe łagodzące skutki inflacji.

Warto przypomnieć, że dla klientów PKO Banku Polskiego wpłaty i wypłaty z urządzeń należących do banku są darmowe. Sieć urządzeń należących do nas to prawie 3 tys. bankomatów i ponad 1,3 tys. urządzeń z funkcją wpłaty. W przypadku większości kont PKO Banku Polskiego wypłaty BLIKIEM są darmowe nawet z obcych bankomatów. Zachęcamy też klientów do aktywnego korzystania z aplikacji IKO i serwisu internetowego iPKO. Bankowość elektroniczna to m.in. możliwość opłacenia online rachunków za prąd czy mieszkanie bez konieczności wizyty w placówce. Aplikację mobilną IKO można zainstalować w telefonie i korzystać z szerokiego wachlarza funkcji bankowych i płatniczych 24 godziny na dobę w dowolnym miejscu. Za pomocą IKO można sprawdzić m.in. saldo i historię rachunku, zlecić przelew na numer rachunku bankowego do dowolnego odbiorcy, spłacić zadłużenie na karcie kredytowej, założyć lokatę czy doładować telefon na kartę".

Rynek idzie w mobile

W ciągu ostatniej dekady sieć agencji PKO Banku Polskiego stopniała z ponad 1000 do 297. Jednocześnie ubyło tradycyjnych placówek bankowych. Ich liczba zmalała o 228 punktów do poziomu 958 oddziałów. Z drugiej strony istotnie wzrosła liczba użytkowników aplikacji mobilnej IKO. W 2013 roku aktywnych aplikacji było nieco ponad 100 tys. Na koniec września 2023 roku było ich już 7,8 mln. Zjawisko to widoczne jest także w przypadku innych banków. Rosnąca popularność usług online nie pozostaje bez wpływu na tradycyjne kanały obsługi.

Źródło:

Czytaj więcej