Zablokowany przelew. Bank odpowiada: „Środki mogą zostać zablokowane na stałe”

6 dni temu 8

Wojciech Boczoń2025-03-07 06:00analityk Bankier.pl

publikacja
2025-03-07 06:00

Na łamach Bankier.pl regularnie opisujemy perypetie klientów z przelewami, które potrafią utknąć między bankami. Zgłosiła się do nas kolejna czytelniczka, której przelew został zablokowany przez zagraniczny bank. W odpowiedzi na reklamację usłyszała, że jeśli nie przedstawi wymaganych informacji, środki mogą zostać zablokowane na stałe.

 „Środki mogą zostać zablokowane na stałe”
 „Środki mogą zostać zablokowane na stałe”
fot. Longfin Media / / Shutterstock

Czemu bankom zdarza się zablokować płatność? Z reguły chodzi o restrykcyjne wymagania związane z procedurami dotyczącymi prania pieniędzy (AML). W przypadku jakichkolwiek podejrzeń system lub analitycy mogą nałożyć blokadę i poprosić klienta o wyjaśnienie komu i na co przelewa środki.

„Środki mogą zostać zablokowane na stałe”

Zgłosiła się do nas czytelniczka, która wykonała przelew na kwotę 708 GBP z Santander Banku Polska do Santander UK. Przelew utknął między bankami i nie dotarł do adresata. Po złożeniu reklamacji dowiedziała się, że nie jest to zależne od Santander Banku Polska. Wątpliwości miał zagraniczny bank.

Polecamy: Twój bank podnosi opłaty? Znajdź tańsze konto i odbierz bonusy. Sprawdź!

- Banki te, przestrzegając przepisów i sankcji OFSI (Office of Financial Sanctions Implementation), do czasu uzyskania wyjaśnień ze względu na ustalone restrykcje mają prawo zatrzymać płatności w nich rozliczane. W przypadku braku przedstawienia wymaganych informacji, środki mogą zostać zablokowane na stałe – poinformował panią Sylwię (imię zmienione) Santander Bank Polska.

Przedstawiciel banku dodał, że została przekazana też dyspozycja zwrotu środków do banku zagranicznego. Biuro prasowe Santandera (PL) wyjaśniło nam, że przy realizacji przelewów zagranicznych pośredniczą banki korespondenci i obowiązują zasady porządku prawnego innych krajów. To nie Santander Bank Polska w takich sytuacjach zatrzymuje płatność.

Należy przekazać dodatkowe informacje

- Warto zaznaczyć, że banki są zobowiązane do przestrzegania sankcji, więc w przypadku podejrzenia ich naruszenia może dość do wstrzymania przelewu. Banki mają również obowiązek stosowania środków ograniczających, które polegają m.in. na zamrożeniu środków. Z tego względu przekazanie dodatkowych informacji przez klienta jest bardzo ważne pod kątem zapewnienia zgodności z obowiązującymi przepisami, a także wewnętrznymi politykami i procedurami danego banku – usłyszeliśmy w biurze prasowym Santander Bank Polska.

Dodano, że przelewy do UK są obsługiwane przez banki brytyjskie, które - przestrzegając lokalnych przepisów i sankcji OFSI (Office of Financial Sanctions Implementation) – mogą oczekiwać dodatkowych wyjaśnień. Jeśli ich nie otrzymają lub są one niewystarczające, środki mogą zostać – decyzją brytyjskiego regulatora OFSI – zamrożone.

Kiedy może nastąpić blokada przelewu?

Co robić w takich sytuacjach? Niezwłocznie przekazać wymagane przez bank informacje. Wówczas bank w Polsce przekaże je zagranicznej instytucji i ta po zapoznaniu się z wyjaśnieniami odmrozi pieniądze. Tak też było w przypadku pani Sylwii. Po przesłaniu danych, w ciągu kilku godzin otrzymała zwrot środków na konto.

Zagraniczny bank może zablokować transakcje, jeśli będzie miał podejrzenia dotyczące prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu (AML/CFT), przelew będzie niezgodny z lokalnymi przepisami, pojawią się błędy w danych (np. odbiorcy), gdy odbiorca lub nadawca znajdują się na liście sankcyjnej (ze względów międzynarodowych), lub transakcja jest nietypowa – odbiega od dotychczasowego użytkowania konta.

Źródło:

Czytaj więcej
Radio Game On-line