Newsletter jest najprawdopodobniej najpopularniejszą formą e-mail marketingu. Głównie służy do komunikowania klientom informacji o nowych pozycjach w ofercie czy też promocjach. Pozwala na nawiązanie więzi z odbiorcą.
Co to jest newsletter?
Newsletter to regularne wiadomości e-mailowe wysyłane do użytkowników, którzy wcześniej się do niego zapisali. Celem tego działania jest nawiązanie relacji z klientem poprzez wysyłanie mu chociażby aktualizacji dotyczących naszej oferty, usług czy działalności firmy lub informacji o promocjach bądź kodach rabatowych. Wiadomości docierają tylko na skrzynki osób, które znajdują się w naszej bazie odbiorców, dlatego ważne jest, aby zachęcać użytkowników do zapisu.
Jak zachęcić użytkowników do zapisu do newslettera?
W zależności od ustalonego celu, który chcemy osiągnąć za pomocą newslettera, sposób, w jaki będziemy motywować potencjalnych klientów, może być różny. Mailowy marketing może służyć do zwiększenia sprzedaży produktów bądź usług, a także do budowania naszego wizerunku i nawiązywania relacji z klientem. Jeśli określimy jego cel, łatwiej będzie nam zdecydować, w jaki sposób chcemy zachęcić odbiorców do zapisu – może to być jednorazowy kod rabatowy do wykorzystania na nasze produkty lub usługi, gratisy dodawane do zamówienia, a także w języku korzyści dla odbiorcy możemy opisać informacje i aktualności na temat naszej firmy, jeśli wierzymy, że może go to zainteresować.
Przeczytaj również: Kolory marki – czy są aż tak ważne?
Jak powinien wyglądać dobry newsletter?
Stworzenie angażującego newslettera nie będzie proste. Musimy pamiętać, że nasi subskrybenci mogą dostawać sporo takich maili od wielu różnych firm. Dlatego na samym początku powinniśmy określić grupę odbiorców. Ustalając ich płeć, wiek, miejsce zamieszkania, wykształcenie czy nawet zarobki, będziemy mogli określić, jakim językiem powinny być pisane wiadomości. Czy będziemy zwracać się do odbiorców na „Ty”, a styl będzie potoczny, czy może postawimy na język formalny? Wszystko to zależy od cech grupy docelowej.
Nagłówek newslettera
Pamiętaj, że pierwszą rzeczą, na jaką zwróci uwagę klient, jest nagłówek wiadomości. Ważne, by był prosty, a jednocześnie chwytliwy i w miarę możliwości streszczał, co w danym newsletterze się znajduje, a ponadto, co odbiorca może zyskać, zapoznając się z nim. Po stworzeniu ciekawego nagłówka powinniśmy przygotować treści, które również będą angażujące. Tekst powinien być wartościowy dla odbiorcy oraz pisany językiem korzyści – czyli co klient może rzeczywiście zyskać dzięki zaznajomieniu się z wiadomością. Jeśli stworzone treści nie będą wystarczająco angażujące, odbiorca może uznać wiadomość za spam i zmarnowany czas. To z kolei może mieć negatywny wpływ na jego stosunek do naszej firmy, a dodatkowo zwiększa prawdopodobieństwo, że klient wypisze się z newslettera i być może przestanie być naszym klientem.
Przeczytaj również: Przepis na stronę produktową, czyli jak przedstawiać produkty w sklepie internetowym?
Schemat tworzenia wiadomości w newsletterze
Newsletter również może tworzyć identyfikację wizualną marki, dlatego tak ważne jest, by trzymać się pewnego schematu i szablonu, tworząc kolejne wiadomości. Może to być kolorystyka lub jakiś fragment zdania, który z czasem od razu będzie wskazywał odbiorcom, że newsletter pochodzi właśnie od nas. Takie działanie pozwoli budować pozytywne relacje z klientem, który będzie miał poczucie, że dobrze zna naszą firmę. Dzięki temu będzie nam bardziej ufał, wybierając następnym razem usługi bądź produkty, które możemy mu zaproponować.
źródło: https://www.getresponse.com/features/email-marketing/templates/subscription
CTA – czyli wezwanie do działania
Każda wiadomość powinna zakończyć się zwrotem CTA (czyli call to action), co można przetłumaczyć jako wezwanie do działania. Taki fragment powinien zachęcać odbiorcę do wykonania jakiejś czynności. Ze względu na cel prowadzonych działań może to być przejście na stronę oferty, zapoznanie się z nowymi treściami czy też skontaktowanie się z nami. Przykładowymi zwrotami CTA mogą być, na przykład: „Dodaj do koszyka”, „Skontaktuj się”, „Kup teraz”, „Zobacz więcej”.
Stopka newslettera
Pamiętaj również, że z poziomu newslettera klient, oprócz możliwości przejścia na stronę, której dotyczy wiadomość, powinien również mieć opcję przejścia na stronę główną czy nasze profile społecznościowe. Umieść w stopce dane kontaktowe, odnośniki do profili społecznościowych, link do strony głównej, a także pozostałe dane firmy.
Możliwość wypisania się z newslettera
Na sam koniec – klient powinien mieć możliwość wypisania się z newslettera z jego poziomu, za pomocą jednego kliknięcia. Brak linku, dzięki któremu można anulować subskrypcję, może powodować, że nasze wiadomości będą trafiać do spamu. Wiele poczt oraz filtrów antyspamowych wykrywa takie praktyki.
Newsletter – podsumowanie
Newsletter pozwala na zbudowanie relacji z obecnymi i przyszłymi klientami, a także umożliwia informowanie odbiorców na bieżąco o nowościach czy promocjach. Zebranie bazy adresów e-mail i przygotowanie angażującej treści newslettera może być trudnym zadaniem, jednak wiąże się z nim wiele korzyści, dlatego na pewno warto rozważyć tę formę marketingu w swojej działalności.