Kolory marki – czy są aż tak ważne

1 lat temu 53

Kolory to nieodłączny element rzeczywistości. W ostatnim czasie coraz częściej zwraca się na nie uwagę, wyszukując nietypowych barw, które mogą być inspiracją, podstawą projektu czy po prostu ładnym komponentem dla oka. Kolory wywołują w społeczeństwie określone emocje oraz skojarzenia. Wzrok jest zmysłem, który przoduje w odbiorze codziennego świata.  

Czy kolor wpływa na decyzje zakupowe?  

Kolory używane w sposób przemyślany, mogą zaważyć na tym jak zachowa się potencjalny klient. Estetyka, która odpowiada odbiorcy ma kluczowe znaczenie w podejmowaniu decyzji zakupowych. Kolor może zachęcić lub zniechęcić do marki, a także sprowokować do wykonania działania związanego z produktem. Barwy powinny przyciągać wzrok klienta i dostarczać pozytywnych wrażeń wizualnych, lecz czy tylko? Ich rola jest znacznie bardziej rozbudowana.  

Kolor bierze udział w wielu działaniach firmy – często jest to logo, element opakowań produktów, identyfikacja wizualna sklepu czy kolorystyka strony www. Trzeba pamiętać, że kolory są wykorzystywane zarówno w marketingu internetowym jak i tradycyjnym. Barwy pełnią kilka funkcji:  

Emocjonalna – barwy kojarzą się z konkretnymi odczuciami i mogą wpływać na decyzję kupującego. Warto wiedzieć, jakich kolorów użyć w swojej firmie, aby wywołać w konsumentach zamierzone skojarzenia.  Estetyczna – łączenie barw, intensywność koloru. Barwy są sztuką, a ludzie lubią to co ładne dla oka.  Informacyjna – niektóre barwy są niemalże przypisane do pewnych marek. Widzimy czerwone etykiety? Wiemy, że to produkt Coca-Coli.  Konstrukcyjna – kolor powinien być spoiwem założeń marki. Jest on ozdobieniem oraz wizualnym przedstawieniem celów, wartości czy misji marki.  

Co kryją kolory? 

Najczęściej możemy się spotkać z podziałem kolorów na ciepłe i chłodne oraz podstawowe i pochodne. Każdy z nas uczy się 9 podstawowych kolorów, a z biegiem lat rozszerza swoją barwę palet o różne inne odcienie.  

Czarny 

Na skojarzenia odnośnie kolorów ma wpływ środowisko kulturowe. Czarny w naszej kulturze kojarzony jest z żałobą oraz smutkiem. Ze względów estetycznych czarne odcienie kojarzą się z klasyką, elegancją oraz minimalizmem. Korzystamy z czarnego w wielu aspektach życia: kojarzy się on z ubiorem na egzamin czy rozmowę kwalifikacyjną. Czarny daje nam też poczucia bezpieczeństwa – większość populacji często używa ten kolor, aby wtopić się w tłum. Marki często korzystają z czerni, podkreślając elegancję oraz wyjątkowość oferowanych produktów.  

Przykłady marek, które wykorzystują czerń: Jack Daniel’s, Empik, Hugo Boss.  

Biały 

Biel jest neutralną barwą, która kojarzy się z czystością i niewinnością. W życiu najczęściej spotyka się połączenie białej kartki-czarnego tekstu (lub odwrotnie). Jest to najbardziej czytelne połączenie, do którego jest przyzwyczajony wzrok – mocny kontrast, jednocześnie uporządkowanie. Marki korzystające z czerni często neutralizują moc ciemnego odcienia białym.  

Przykłady marek, które wykorzystują biel: Apple (w połączeniu z czernią), Adidas, Puma.

źródło: www.apple.com/pl

Czerwony 

Mocny kolor, który wywołuje skrajne emocje. Jest to barwa miłości oraz ognia, a jednocześnie ostrzega przed zagrożeniem lub wskazuje na coś istotnego. Czerwony jest wykorzystywany przy okazji rabatów, przykuwa uwagę odbiorcy. Wykorzystują go marki powołujące się w głównej mierze na silnych emocjach czy utrzymaniu klienta w napięciu, np. Coca-cola = zabawa, śmiech, miłość; Ferrari – szybkość, luksus. Z czerwonym można się spotkać przy okazji jedzenia w restauracjach.  

Przykłady marek, które wykorzystują czerwony: Burger King, McDonald’d. 

Niebieski 

Niebieski to kolor spokoju, bezpieczeństwa czy zaufania. To kolor, który cieszy się popularnością i chyba najbardziej lubiany wśród społeczeństwa. Kojarzy się bezchmurnym niebem czy wodą. Wzbudza on spokój, relaksuje. Często jest wykorzystywany w identyfikacji wizualnej biur podróży czy przedmiotów/usług związanych z wodą czy powietrzem. Niebieski sprawdzi się dobrze jako motyw przewodni firm związanych z biznesem, finansami czy nowymi technologiami.  

Przykłady marek, które wykorzystują niebieski: PayPal, Ford, Facebook, Twitter. 

źródło: https://www.instagram.com/facebook/

Zielony 

Zieleń kojarzy się najczęściej z odprężeniem oraz naturą, harmonią. Daje on poczucie bezpieczeństwa, co można zauważyć na przykładzie przycisków na stronie www których zadaniem jest zaakceptować dokonany wybór. Często jest wykorzystywany przez marki powiązane z naturą, przyrodą oraz ekologią.  

Przykłady marek, które wykorzystują zielony: Spotify, Starbucks, Bp.  

Żółty 

Kolor równie mocny jak czerwień. Kojarzy się on z ciepłem, radością i słońcem, lecz jest stosowany również w elementach, które symbolizują ostrzeżenie, np. znaki drogowe mają za zadanie ostrzegać o niebezpieczeństwach na drodze. Jest to kolor, który przez swoją jaskrawość może wzbudzać frustracje czy gniew. Czy to oznacza, że trzeba z niego zrezygnować? Nie. Kolor ten przyciąga uwagę i może być dobrym elementem „rozweselenia” marki.   

Przykłady marek, które wykorzystują żółty: Nikon, Ikea, Onet.  

źródło: https://www.instagram.com/nikon_pl/ 

Pomarańczowy 

Pomarańczowy to kolor, który zwraca na siebie uwagę, jest mocniejszy niż żółty, jednak nie tak krzykliwy jak czerwony. Pomarańcz to radość i optymizm, pobudza nas do działania, więc często jest wykorzystywany jako kolor przycisku CTA. Jest to barwa, która budzi apetyt, więc często jest wykorzystywana w branży gastronomicznej. Często używany w sklepach internetowych.  

Przykłady marek, które wykorzystują pomarańczowy: Allegro, Ceneo, CCC, ING.  

Fioletowy  

Kolor kojarzący się z władzą i luksusem, kiedyś często noszony na królewskich dworach. Warto zwrócić uwagę, że ciemniejszy odcień dodaje powagi, nawiązuje do magii, a jasny wprawia w nostalgiczny spokój, wręcz żałobny. Fiolet zwykle prezentowany jest jako kolor nieszablonowy, unikatowy stąd nawiązuje też do kreatywności.  

Przykłady marek, które wykorzystują fioletowy: Milka, Whiskas, Play, Yahoo. 

źródło: https://www.whiskas.pl/

Brązowy 

Brązowy skojarzymy z naturą, ziemią, drewnem oraz ciężką pracą. Kolor surowy, zimny jednak dający pewien rodzaj komfortu. Kolor, z którym spotykamy się jedząc czekoladę czy pijąc kawę. Korzystają z niego marki, które chcą uchodzić za solidne lub specjalizujące się w branży słodyczy. 

Przykłady marek, które wykorzystują brąz: UPS, Snickers, M&M.  

Te znaczenia są charakterystyczne dla europejskiego kręgu kulturowego. Wybierając kolor dostosuj go do dobrze określonej grupy docelowej.  

Dlaczego kolor jest tak ważny dla marki?  

Tworząc identyfikacje wizualną firmy określamy różne elementy, które będą służyły do komunikacji z odbiorcą. Przy obecnym rozwoju rynków często musimy się wyróżnić na tle konkurencji. W efektywny oraz estetyczny sposób należy się zakomunikować odbiorcy – kim jest i czego można się po tobie spodziewać? System identyfikacji wspomoże odpowiedź.  

W obecnych czasach publikowane treści powinny przyciągać uwagę. Odbiorca często podejmuje decyzje w impulsywny sposób, więc czas który poświęca ci klient jest bardzo ważny. Odpowiednie wykorzystanie zdjęć, symboli czy kolorów może ułatwić nawiązanie kontaktu z potencjalnym odbiorcom.  

Kolor jest jednym z nośników informacji. Znaczenia, które przypisujemy kolorom (opisane wyżej) pojawiają się dość podświadomie w mózgach. Alarmują, pobudzają, uspokajają. Umiejętne dobranie kolorów pozwoli odbiorcom odczytać komunikat i przypisać do niego odpowiednie skojarzenie. Kolory mogą symbolizować luksus, spokój czy pogodność.  

Jak wybrać kolor dla marki? 

Niektórym mogłoby się wydawać, że wybranie koloru marki to łatwe i przyjemne zadanie, otóż może okazać się inaczej. Trzeba mieć na uwadze, że zadaniem koloru jest sygnalizowanie charakteru marki oraz to co chce ona przekazać. Potraktuj kolor jak język, który pomaga w szybki sposób przekazać komunikat.  

Koło barw 

Oryginalne koło barw zostało stworzone przez niemieckiego Ewalda Heringa. Składało się ono z 4 kolorów – czerwony, żółty, zielony i niebieski. Choć wrażenia estetyczne często są oceniane czysto subiektywnie, historia sztuki pokazuje, że jest możliwe wyznaczenie pewnych schematów, których zastosowanie uczyni dzieło atrakcyjniejszym. Koło barw jest modelem poglądowym, pomagającym zrozumieć podstawowe zasady takie jak powstawanie barw czy łączenie kolorów.  

Koło barw pozwala na schematyczne wybranie kolorów, które z założenia będą do siebie pasować:  

Kolory, które znajdują się naprzeciw siebie  Kolory, które stanowią wierzchołki trójkąta lub prostokąta Kolory, które ze sobą sąsiadują 

Warto zauważyć, że koło jest podzielone na dwie połówki. Z jednej strony mamy kolory ciepłe (żółte, czerwony, pomarańczowy), a z drugiej zimne (niebieski, zielony, fioletowy). To skojarzenie się przyda, jeżeli chcemy wywołać pewne emocje.  

Przy wyborze kolorów z palety barw może się zdarzyć, że wybrane odcienie będą mało zrównoważone czy zbyt jaskrawe (często dzieje się tak gdy mamy więcej niż dwa kolor). W takim przypadku warto zdecydować się na jeden kolor dominujący oraz kolory uzupełniające.  

Dobrym narzędziem służącym do określania palety barw jest Adobe Color, a dla projektantów stron internetowych przydatny może okazać się ColorSpire. Są to darmowe strony, które mogą ułatwić proces naszej pracy.  

Wybór koloru na podstawie archetypu 

Jedną z czynności marketingowych, które ułatwiają znalezienie grupy docelowej oraz sformowanie tożsamości brandu stanowi określenie archetypów marki. Archetyp marki może być określony jednym a najbardziej podstawowych sposobów, czyli na podstawie bazowego wzorca osobowości, który składa się z charakterystycznych cech lub coraz częściej można się spotkać z powiązaniem archetypu z prawdziwą osobą bądź postaciom.  

Znajdując swój archetyp w prawdziwym życiu dostajemy szerszy ogląd wybranej postaci. Cechy określające osobowość naszej marki możemy odnaleźć u prawdziwych ludzi lub u postaci fikcyjnych. Przyglądając się uważnie możemy przeanalizować np. w jakiej tonacji jest film lub jak ubrany jest aktor. Pozwoli nam to zauważyć pewien schemat i zbudować pole do działania z określaniem barw naszego brandu.  

źródło: https://conorneill.com/2018/04/21/understanding-personality-the-12-jungian-archetypes/

Stwórz moodboard 

Nie ma nic złego w tym, aby czerpać inspirację z kreatywności innych. Moodboard to tablica inspiracji, wizualne przedstawienie koncepcji projektowej. Ideą moodboardu jest uporządkowanie swoich pomysłów i inspiracji na etapie tworzenia koncepcji. Elementy tablicy powinny być ze sobą dość spójne, aby tworzyły całość. 

Dobrym sposobem na stworzenie moodboardu jest wykorzystanie archetypu marki. Dobrym motywem jest zebranie obrazów, które pasują do charakteru postaci marki.  

Korzystaj z inspiracji, które daje życie 

Ulice, reklamy, treści w Internecie czy natura – wszystko jest inspiracją. Otwórz oczy na świat dookoła Ciebie, który daje mnóstwo pięknych elementów. Staraj się zapamiętywać barwy, które Cię otaczają, rób zdjęcia przedmiotom i szukaj kolorów, które odzwierciedlą to, co chciałbyś przekazać za pomocą swojej firmy.  

W Internecie znajdziemy mnóstwo kont, które pobudzają wyobraźnie. Staraj się nie ograniczać – obserwuj konta dotyczące branży, w której pracujesz oraz np. Architekturę, naturę, modę czy motoryzacje. Oto kilka z nich:  

https://www.instagram.com/pantone/  https://www.facebook.com/colorpalette.cinema  https://www.instagram.com/nationalmuseuminwarsaw/  https://www.instagram.com/honear  https://www.instagram.com/nasa/  

źródło: https://www.instagram.com/pantone/

Kolor jako znak towarowy  

Kolor może być tak silnym elementem marki, że firma może wnioskować o uzyskanie patentu na ten element identyfikacji wizualnej. Nie jest to jednak takie łatwe. Aby uzyskać zgodę, marka powinna udowodnić, że konsumenci powinni rozpoznawać produkty bez logo czy innej zawartości treści, tylko na podstawie koloru. Ponadto marka powinna udowodnić, że kolor jest związany z całą historią marki, a nie tylko z jedną linią czy produktem. Status opatentowego koloru nadaje Urząd Patentowy RP.  

Marki, które opatentowały kolor:  

Orange – firma działająca od wielu lat, jednak prośba o ochronę patentową pomarańczowego wystąpiła po udanej kampanii promocyjnej, która sprawiła, że kolor zdobył zdolność wyróżniającą. Play – marka po raz pierwszy starała się opatentować kolor fioletowy jako znak towarowy w 2010 roku, jednak spotkała się z odmową. Udana próba miała miejsce w 2017 roku.  Milka – patent wydano już w 1955 roku.  Nivea – mimo, że firma obecnie sprzedaje kosmetyki również w innych kolorach niż słynny niebieski to konsumenci wciąż pamiętają pierwsze granatowe pudełeczka marki.  RedBull – marka opatentowała własną kompozycje kolorów, która składa się z określonego odcienia niebieskiego oraz srebrnego. Tworzą charakterystyczną szachownice na puszkach z napojami energetycznymi. 

Kolor to nie tylko element logo, ale tak naprawdę bardzo ważny element, którym komunikujesz się ze swoimi odbiorcami. Odczytywanie kolorów przez konsumentów ma związek z ich skojarzeniami, wspomnieniami czy różnicami kulturowymi. Warto skorzystać z możliwości jakie dają i dostosować je w jak najlepszy sposób do określonego celu firmy i oczekiwań grupy docelowej.  

Czytaj więcej
Radio Game On-line