Stale postępująca cyfryzacja życia wpływa nie tylko na nasze potrzeby konsumenckie, ale powoduje również, że Internet – czy tego chcemy, czy nie – jest już nieodłącznym elementem naszego życia, a co więcej, dosyć sporym. Wspominaliśmy już na naszym blogu o tworzeniu się swoistych grup społecznych, do których trafiać należy nie tylko skutecznymi ofertami, ale także dzięki tworzeniu opinii, wsparciu dla celów, założeń i pragnień odbiorców.
Jednym z głównych pragnień będzie przynależność do społeczności marki, tak więc komunikacja firmy, która bezpośrednio udowodni, że ludzie zarządzający nią, jak i ci, do których kierowane są jej komunikaty, wyznają podobne wartości. W tym wpisie opowiemy, jakie zalety ma budowanie społeczności wokół marki, dlaczego powinno Cię ono zainteresować, a także przedstawimy 8 wskazówek, jak skutecznie możesz realizować takie założenia. Zapraszamy do lektury!
Budowanie społeczności wokół marki – zalety
Plusy działań mających na celu zbudowanie społeczności wokół marki opierają się w zasadzie na dwóch kwestiach, które jednak bezpośrednio się ze sobą łączą. Pierwsza z nich to zbudowanie lojalności konsumentów, co w skrócie opisać można jako swoiste zacieśnianie więzi z klientami. Co jasne, jeśli odbiorca utożsamia się emocjonalnie z firmą i angażuje w rozmowy dotyczące zagadnień, które ta porusza, zapada ona w jego pamięć i dyskutuje o niej z bliskimi i znajomymi. Do tego dochodzi kwestia sprzedażowa – nikt nie prowadzi firmy po to, aby tylko i wyłącznie budować relacje, jednakże ciągłe pozostawanie w świadomości konsumentów bezpośrednio sprawia, że w przypadku potrzeby zakupu to my jako pierwsi wpadniemy im do głowy, a co za tym idzie – zwiększymy szansę na zakupy właśnie u nas.
Przeczytaj również: Jak ważna jest mowa ciała?
Poruszanie istotnych tematów i aktywna rozmowa z odbiorcami może pomóc nam nie tylko w aspekcie pozyskiwania klientów, ale także ambasadorów marki. Jeśli wstrzelimy się w opinie influencerów mających grupę oddanych i aktywnych fanów, z pewnością ułatwi nam to negocjacje dotyczące współpracy. Wtedy obie strony mogą pomóc sobie nawzajem – firma, promując wśród swoich odbiorców osobę publiczną, a ta, promując firmę wśród swoich. Przy okazji z pewnością bez problemu dogadają się w kwestii formy promocji tak, aby kampania i jej przekaz bezpośrednio zgadzały się i nawiązywały do poprzednich opinii wygłoszonych w sieci przez oba obozy.
W jaki sposób skutecznie budować społeczność wokół marki?
Wszelkie działania dotyczące budowania społeczności wokół naszej marki to bardzo indywidualna kwestia, przy której planowaniu z pewnością spędzić będzie trzeba długie godziny. Niezależnie jednak od motywu, założeń i opinii można przytoczyć 8 wskazówek, które po odpowiednim zinterpretowaniu pasować będą do każdej kampanii. Oto one.
Ustal wizję, misję i wartości swojej marki. Skoro chcesz budować społeczność wokół marki, potrzebna jest Ci, rzecz jasna, sama podstawa tych działań. Gdy wspólnie z całym zespołem ustalisz, jakich wartości chcesz bronić lub które z nich promować – dopiero wtedy możesz rozpocząć faktyczne działania. Bez zgody w zespole na pewno nie uda Ci się dojść do momentu, w którym zgoda zapanuje wśród tysięcy obcych osób. Nie da się dogodzić każdemu. Częstym błędem popełnianym przez zarówno mniejsze, jak i większe marki jest próba bycia „dla każdego”, co najzwyczajniej w świecie nie jest wykonalne. Nie możesz unikać każdego tematu, który potencjalnie miałby swoich przeciwników, ponieważ „ilu ludzi, tyle opinii” i każdemu nie dogodzimy. Kierujmy się sercem (ale dajmy również dojść do głosu rozumowi!) i trzymajmy się początkowych postanowień opracowanych na spotkaniu zespołu. Daj odbiorcom miejsce do dyskusji. Skoro chcemy zbudować społeczność, musimy pozwolić jej wyrażać swoje opinie i komentować nasze działania. Z reguły takim miejscem będą nasze media społecznościowe (Instagram, Facebook, Twitter i tak dalej), jednak w niektórych przypadkach dobrym pomysłem może okazać się stworzenie osobnego forum internetowego dla naszych odbiorców.Wykorzystuj dane do tworzenia jakościowych treści – tworzenie się społeczności z założenia polega na wzajemnym wsparciu. Nie chodzi tutaj jednak wyłącznie o dyskusję, ale także pomoc. Twórz poradniki, interesujące artykuły i wszelkie inne materiały, które według wcześniejszej analizy mogą okazać się pomocne Twoim odbiorcom. Z pewnością to docenią i będą chcieli się odwdzięczyć.Daj sobie pomóc – dobra społeczność to taka, w której każdy chce pomóc każdemu. Dotyczy to także Ciebie i Twojej firmy! Jeśli użytkownicy proponują Ci pomoc w przygotowywaniu treści, kampanii lub samych tematów na posty czy wpisy – wykorzystaj to! W końcu oni sami najlepiej wiedzą, czego potrzebują. Nie zaniedbuj żadnego kanału komunikacji – to jasne, że niektóre media społecznościowe generują większy ruch niż inne. Nie należy jednak porzucać mniejszej społeczności z jednego forum, ponieważ sam fakt uczestnictwa w dyskusji nawet na małą skalę pokazuje ich zaangażowanie. Może zwyczajnie lepiej czują się na tym konkretnym portalu? Możesz też ustalić, co sprawiłoby, że na innym czuliby się lepiej i spróbować wprowadzić zmiany.Bądź na bieżąco i reaguj – choć z założenia społeczności powinny kształtować się same, w niektórych przypadkach niezbędna będzie Twoja interwencja. Jako swojego rodzaju twórca społeczności marka musi brać pod uwagę możliwość powstawania „państwa w państwie” i potencjalnych konfliktów. Ambasadorzy i osoby publiczne nie będą co prawda najlepszymi kandydatami do rozwiązywania sporów w grupie czy swoistego damage control, jednak profil wypowiadający się w imieniu całej firmy już jak najbardziej. Pokaż, że rozumiesz obie strony i zaproponuj rozwiązanie, które ma największe szanse na zażegnanie sporu. Angażuj się w akcje charytatywne – chociaż wspieranie potrzebujących w sieci często odbierane jest w dzisiejszych czasach jako paniczna próba uratowania wizerunku, nie można zapominać o całym clue takich działań – pomocy. Próba zaangażowania społeczności w pomoc charytatywną to nie tylko budowanie wizerunku, ale również faktyczna pomoc. Warto wykorzystać moc swojej grupy w dobrym celu, a co do początku tego podpunktu – jeśli takowe akcje wspierać będziemy od początku, nie będzie podstaw do zarzucenia nam próby ratowania wizerunku poprzez wsparcie.Przeczytaj również: Service design, czyli jak projektować innowacyjne usługi
Budowanie społeczności wokół marki – podsumowanie
Wiesz już, czym jest proces budowania społeczności wokół marki i dlaczego jest on tak istotny. Poznałeś także kilka naszych wskazówek, które możesz wykorzystać zarówno podczas planowania, jak i realizowania omawianych dzisiaj założeń. Pamiętaj, że społeczność to nie tylko wielki potencjał, ale również gigantyczna odpowiedzialność.
Zgłębiaj wiedzę dotyczącą społeczności innych marek oraz tego, jak wygląda pomiędzy nimi komunikacja. Nie obejdzie się zapewne bez wpadek. Jednak świadomość, że klient to nie tylko imię, nazwisko i kwota wydana w naszym sklepie, ale przede wszystkim człowiek, która posiada własne opinie, cele, marzenia i poglądy, z pewnością pomoże nam w nieco bardziej ludzki sposób spojrzeć na przyszłe cele i strategie firmy.