Ten tydzień minął nam pod kątem wycieków, najpierw blisko 2 TB danych z Insomniac Games trafiło do Sieci, a kilka dni później usłyszeliśmy wieści, że 18-letni haker odpowiedzialny za zeszłoroczny włam do Rockstar Games spędzi resztę życia za kratami. Działo się! Po więcej informacji zapraszam do środka.
Haker odpowiedzialny za włamanie do Rockstar Games spędzi resztę życia w zakładzie zamkniętym
Jak widać grzebanie w cudzych serwerach może skończyć się nad wyraz źle, czego przykładem jest sprawa 18-letniego hakera odpowiedzialnego za włamanie do bazy danych Nvidii, Ubera oraz Rockstar Games. Mężczyzna był częścią grupy LAPSUS$, która w zeszłym roku wykradła prealfę GTA 6 z serwerów Rockstara. Arion Kurtaj był już wcześniej ubezwłasnowolniony przy okazji włamania do Nvidii, jednak opuścił szpital na przepustce i w momencie, kiedy spędzał czas w hotelu, będąc pod całodobowym nadzorem policji, włamał się do Rockstar Games przy użyciu… multimedialnego odtwarzacza Amazon Fire TV Stick, kradnąc tym samym ponad 90 plików z – w tamtym momencie jeszcze niezapowiedzianego – Grand Theft Auto VI.
Sądownie postanowiono, że Arion Kurtaj spędzi resztę swojego życia w izolacji od reszty świata. 18-latek zostanie zamknięty dożywotnio w szpitalnych ścianach z uwagi na zagrożenie, jakie stanowi dla całego społeczeństwa. Prokuratura uznała, że mężczyzna jest niereformowalny z uwagi na stan swojego zdrowia psychicznego. Z doniesień BBC wynika, że Arion nie mógł stawić się przed sądem z powodu „zaawansowanego autyzmu”. Podczas pobytu w areszcie regularnie dawał oznaki bycia niezrównoważonym psychicznie, między innymi poprzez naruszanie mienia i nietykalności cielesnej. Jak twierdzi sąd Arion Kurtaj „w dalszym ciągu wyrażał zamiar jak najszybszego powrotu do cyberprzestępczości, do czego jest bardzo zmotywowany”, więc zostanie ubezwłasnowolniony do końca życia lub do momentu, aż przestanie być realnym zagrożeniem.
Najważniejsze aktualności z ostatniego tygodnia
Niosę niesamowicie smutne wieści dla fanów gier Remedy, a tym bardziej graczy czekających na remake Maxa Payne’a. W wieku 65 lat zmarł James McCaffrey, aktor głosowy, którego mogliście znać z tytułowej roli w trzech odsłonach Maxa Payne’a. James wcielił się również m.in. w Thomasa Zane’a w pierwszej części Alana Wake’a oraz Alexa Caseya w tegorocznym Alan Wake II.
Bardzo możliwe, że na stronie firmy Thrustmaster wyciekła data premiery Elden Ring: Shadow of the Erdtree. Według informacji zawartych w przedwcześnie opublikowanej zapowiedzi kontrolerów ESWAP X PRO, dodatek do gry FromSoftware pojawi się na rynku już w lutym 2024 roku. Chociaż ciężko uwierzyć na debiut raptem za dwa miesiące, skoro nadal nie otrzymaliśmy oficjalnego potwierdzenia.
20 grudnia firma Ubisoft zapobiegła wykradnięciu ok. 900 GB danych. Nieznani hakerzy przez 48 godzin mieli dostęp do serwerów korporacji, ale według Francuzów nie zdążyli wyciągnąć żadnych plików.
Dowiedzieliśmy się, że Bloober Team zawarł umowę ze Skybound Entertainment, w ramach której w 2025 roku na rynek trafi „projekt R”. Polskie studio może wykorzystać dowolną własność intelektualną należącą do Skybound, więc ciężko rokować, nad czym mogą pracować. Najbardziej prawdopodobne, bo najgłośniejsze, jest The Walking Dead, ale patrząc na wcześniejszy dorobek studia, może to być nawet egranizacja komiksu Outcast lub szeregu innych horrorów z biblioteki wydawcy.
Embracer Group rozwiązało kilka dni temu studio Free Radical Design. Pracownicy nie odeszli jednak bez powiedzenia ostatniego słowa i udostępnili grafiki koncepcyjne ze skasowanej nowej odsłony TimeSplitters. Marka miała wrócić po latach, ale z racji anulowania projektu, najprawdopodobniej nigdy nie ujrzy światła dziennego. Na stronie TimeSplitters Wiki możecie podejrzeć, jak prezentowała się nadchodząca gra.
Na stronie ArtStation pojawiły się grafiki koncepcyjne z sequela Red Faction Guerrilla, opublikowane przez senior concept artist Deep Silver. Za markę Red Faction odpowiadało zamknięte w tym roku Deep Silver Volition, więc raczej nie ma co się nastawiać na powrót legendarnej serii.
Nie tylko Insomniac Games musi się zmierzyć z problemem wyciekających scenariuszy. W Internecie pojawiły się szczegóły na temat fabuły nadchodzącego Suicide Squad, o czym twórcy poinformowali na Twitterze. Jeśli w ostatnich dniach rzuciły się Wam w oczy jakieś spoilery, jest duża szansa, że nie były fejkiem.
Wyciekają plany rozwoju Call of Duty. Już wcześniej informowałem Was, że według pierwszych informacji w przyszłym roku zagramy w Black Ops Gulf War, a teraz dowiedzieliśmy się, że w 2025 roku prawdopodobnie zagramy w bezpośrednią kontynuację Call of Duty Black Ops 2.
FromSoftware wyciąga wtyczkę z dwóch swoich gier. Serwery Dark Souls 2 oraz Armored Core V zostaną wyłączone 31 marca 2024 roku. Dotyczy to wydań na konsole PS3 i Xbox 360. Reedycje DkS2 na nowsze sprzęty nadal będą normalnie funkcjonować.
W internecie pojawiły się plansze prezentujące nadchodzące wskrzeszenia legendarnych marek od SEGI, które zostały zapowiedziane na tegorocznym The Game Awards. Poniżej możecie rzucić okiem na opisy i pierwsze grafiki z planowanych powrotów Jet Set Radio, Crazy Taxi czy też Golden Axe.
Newsy ze świata Sony PlayStation
Od czasów wykradnięcia wczesnej wersji Half-Life’a 2 nie mieliśmy chyba do czynienia z tak gigantycznym wyciekiem. Grupa hakerska Ryshida opublikowała ponad 1,5 TB danych wykradzionych z serwerów Insomniac Games. Wśród plików znaleźć można szczegółowy opis fabuły Marvel’s Wolverine, zapisy rozgrywki, materiały koncepcyjne oraz dane samych pracowników. Poznaliśmy wstępne daty premiery wszystkich projektów rozwijanych przez Insomniaków. Do 2031 roku na rynku zadebiutuje Spider-Man 3, Wolverine, gra o Venomie, X-Meni, nowy Ratchet & Clank oraz zupełnie nowe IP. Znacznie więcej informacji na ten temat znajdziecie w naszym artykule, który publikowaliśmy na początku tygodnia, ale warto podkreślić, że studio wydało oświadczenie na Twitterze z informacją, że prace nad Wolverinem nadal trwają i wizja gry nadal ewoluuje, więc wczesna wersja, która trafiła do Internetu nie jest reprezentatywna.
Zostańmy jeszcze na chwilę przy tym wycieku, bo dowiedzieliśmy się z niego, że na przestrzeni 2024 roku Marvel’s Spider-Man 2 doczeka się trzech darmowych dodatków: Beetle Infestation, Extreme Carnage oraz Spider-Verse Anomaly. Każdy zaoferuje jedną misję fabularną i walkę z bossem. Czego mogą dotyczyć te DLC? Chociaż przecieki były dokładniejsze, to pytanie pozostawimy bez odpowiedzi.
Ostatni news powiązany z Insomniac Games. Pośród projektów planowanych przez studio można było odnaleźć wzmianki o skasowaniu Resistance 4 oraz Sunset Overdrive 2. Jeśli czekaliście na powrót tych marek, to najwyższy czas pogodzić się z faktem, że raczej nie ma na co liczyć.
Redakcja Game Informer otrzymała możliwość ogrania dema Final Fantasy VII Rebirth, dzięki czemu poznaliśmy nowe informacje o nadchodzącej produkcji. Sama główna linia fabularna ma wystarczyć na 40 godzin zabawy, a chcąc zrobić wszystko, co FF7 ma do zaoferowania, poświęcimy nawet 100 godzin. Świat znany z PS1 został znacząco rozbudowany i tym razem zwiedzimy lokacje, których w ponad 25-letnim oryginale nie było.
Wybuchła mała aferka na temat blokowania odsprzedaży pudełkowych gier PlayStation. Według regulaminu Sony, gracze nie mają praw do sprzedania fizycznych kopii, które trzymają na półce. Cała sprawa szybko została zdementowana przez Yoshidę na Twitterze i dokopano się do informacji, że ten zapis w regulaminie widniał jeszcze przed premierą PlayStation 4. Dlatego uspokajamy – nadal możecie sprzedawać swoje kopie i nikt nikogo po sądach ganiać przez to nie będzie.
Kontynuując plotki z zeszłego tygodnia na temat kolejnej iteracji PlayStation 5, Jeff Grubb twierdzi, że premiera PS5 Pro jest wstępnie zaplanowana na wrzesień 2024 roku. Mocniejszy model konsoli ma otrzymać autorskie narzędzie działające na takiej samej zasadzie co DLSS od Nvidii. Firma chce, poprzez wykorzystanie AI, podnosić rozdzielczość i ilość wyświetlanych klatek na sekundę. No i domniemane PS5 Pro zaoferuje lepszy ray tracing. Nie zapomnijmy o potędze RTX.
Jeden z byłych animatorów Bend Studio, firmy odpowiedzialnej m.in. za Days Gone, dodał na swoim profilu LinkedIn informację o tym, że Bend Studio współpracowało z Naughty Dog nad niezapowiedzianym projektem.
Już w marcu premiera nowej gry ekskluzywnej na PlayStation 5, więc powoli odkrywane są przed nami nowe informacje na temat Rise of the Ronin. Gra będzie pierwszym projektem Team Ninja rozgrywającym się w otwartym świecie. Akcja Ronina została umiejscowiona w drugiej połowie XIX wieku, więc ta wizja Japonii będzie różniła się diametralnie od serii Nioh (początek XVII wieku). Poziom trudności cały czas będzie wyśrubowany, więc fani poprzednich gier studia powinni być zadowoleni.
Studio First Contact Entertainment, odpowiedzialne między innymi za serię Firewall, zostało zamknięte. Firma współpracowała z Sony przy produkcji gier ekskluzywnych przeznaczonych na PlayStation VR, ale po fiasku finansowym, jakim było tegoroczne Firewall Ultra, studio kolejnej szansy najwyraźniej nie dostało.
Newsy ze świata Microsoft Xbox
Dobre wieści dla entuzjastów nowej marki Bethesdy. W ciągu najbliższego roku ma zadebiutować fabularny dodatek Starfield Shattered Space. Poza tym sama gra doczeka się szeregu zmian natury „Quality of Life”, takich jak pełnoprawne mapy miast, nowe sposoby podróżowania oraz edycji statków kosmicznych. Graczy lubiących mody ucieszy fakt, że do gry zmierza oficjalne wsparcie modyfikacji, czyli znany ze Skyrima Creation Club.
Podczas podcastu Game Mess Decides, Jeff Grubb podzielił się plotką, jakoby nowa konsola Xbox miała trafić na rynek w 2026 roku. Nie zostało sprecyzowane, czy chodzi o wersję „Pro” czy zupełnie nową generację, ale za to dowiedzieliśmy się, że Microsoft mógł całkowicie anulować projekt Xboksa tworzonego wyłącznie z myślą o Cloud Gaming.
Niech podkreśleniem jak wielki był wyciek danych Insomniac Games będzie fakt, że rykoszetem dostał także Microsoft. W plikach udostępnionych przez hakerów można znaleźć wzmiankę, że na produkcji Sunset Overdrive studio zarobiło tylko 567 dolarów. Co prawda prawa do samej marki Sunset Overdrive są u Insomniac Games, ale Microsoft ciągle obowiązuje umowa, według której Gigant z Redmond dysponuje prawami wydawniczymi do dwóch sequeli oraz wszystkich powiązanych z nimi dodatków i ewentualnych portów.
Chris Avellone zdradził, że Obsidian Entertainment po premierze Fallout New Vegas kontaktowało się wielokrotnie z Bethesdą z propozycjami stworzenia spin-offów serii The Elder Scrolls. Wysiłki studia spełzły na niczym, bowiem Bethesda odrzuciła wszystkie pomysły.
Poznaliśmy wstępne plany na rozwój Fallouta 76 w 2024 roku. Na stronie Bethesda.net pojawiła się rozpiska nadchodzących aktualizacji, z której dowiedzieliśmy się, że na wiosnę 2024 roku udamy się ponownie do Atlantic City w ramach nowej linii fabularnej. Natomiast w drugiej połowie roku Fallout 76 zostanie rozbudowany o dolinę Shenandoah. W międzyczasie otrzymamy kilka sezonowych wydarzeń, pierwszym z nich będzie The Big Score, z którego ucieszą się przede wszystkim gracze z żyłką hazardzisty.
W przyszłym tygodniu czeka nas wiekopomna chwila. 29 grudnia z Activision Blizzard odejdzie Bobby Kotick, (nie)sławny CEO, który pełnił funkcję prezesa firmy przez ponad 30 lat. Jego miejsce zajmie Matt Booty z Microsoftu, do tej pory odpowiedzialny za całe Xbox Game Studios oraz Bethesdę.
Newsy ze świata Nintendo Switch
Hideki Kamiya, „ojciec” Bayonetty w wywiadzie dla IGN zasugerował, że zrezygnował z pracy, bo PlatinumGames chce się skupić na masowym tworzeniu gier, rezygnując przy tym z artystycznego pierwiastka. Jako jeden z założycieli studia czuł, że w firmie nie ma już dla niego miejsca, bo „traktuje gry jak sztukę”. Smutne, że coraz więcej studiów postanawia położyć nacisk na masowe powielanie tego samo, odkładając na bok indywidualność.
Odpowiedzialne za pełnometrażowy film Super Mario Bros. studio Illumination zaproponowało Nintendo stworzenie spin-offów ich marek, które połączyłyby się w jedną całość za sprawą filmu Super Smash Bros., tworząc tym samym odpowiednik Avengers: Endgame. Czy coś z tego pomysłu wyjdzie? Przekonamy się w najbliższych latach.
Po ponad 25 latach gracze odkryli materiał wideo prezentujący wycięty tryb multiplayer z Super Mario Bros. 64. Nagranie ze Spaceworld ’95 zostało znalezione na starej kasecie VHS, dzięki czemu możemy rzucić okiem na wczesny prototyp SMB 64 z grywalnym Luigim.
We finally have a glimpse of what the early multiplayer mode for Super Mario 64 looked like! This is also the first time we have seen Luigi's SM64 model outside of the Nintendo Leaks! Take a look! pic.twitter.com/Ev3R7NDBtp
— Marionova (@Marionova64) December 15, 2023Newsy ze świata PC Master Race
Wczesna wersja Marvel’s Wolverine, która została wykradziona, jest grywalna na komputerach osobistych. Jednak odpalanie tych plików może wiązać się z poważnymi konsekwencjami prawnymi, jako że build łączy się z serwerami Insomniac Games, twórcy od razu otrzymują dane o sprzęcie, na którym zostały uruchomione.
Dwie gry Petera Molyneux zniknęły ze Steama, mowa o Godus oraz Godu Wars. Gracze, którzy w swojej bibliotece te produkcje mają, nadal mogą się nimi cieszyć (chociaż jest to trudne, zważywszy na ich wątpliwą jakość).
Wraz z wyciekiem danych Insomniac Games poznaliśmy dokładną sprzedaż gier PlayStation na PC do sierpnia 2022 roku. Najchętniej kupowaną pozycją było Horizon Zero Dawn (ponad 3,3 mln sprzedanych kopii), na drugim miejscu znajdziemy port God of War (2,5 mln kopii), a na trzecim Days Gone (1,7 mln). Natomiast najsłabiej poradził sobie Sackboy: A Big Adventure – jedynie 63 tys. graczy zdecydowało się dać szansę Szmaciance. Więcej informacji na ten temat znajdziecie na DSOgaming.com.
Rocksteady, studio znane z serii Batman Arkham, powróci po dekadzie z nowym projektem. Mamy przy tym gorsze wieści dla graczy pecetowych, premiera Suicide Squad: Kill the Justice League na Epic Games Store została przesunięta na 5 lutego, czyli… dwa dni po debiucie na innych platformach. Niby nic, ale zainteresowane osoby może taka sytuacja zaboleć. Przy okazji poniżej możecie obejrzeć najnowszy, blisko 20-minutowy zwiastun.
Serwery The Day Before zostaną wyłączone 22 stycznia 2024 roku. I tyle, szkoda klawiatury, żeby się dłużej rozwodzić nad tym scamem. Przypominamy, że każdy gracz, który kupił grę na Steamie, otrzyma z powrotem swoje pieniądze. Zachęcam do skontaktowania się z supportem w celu odzyskania utopionych złotówek.
Blizzard opublikował szczegółowe plany na rozwój World of Warcraft, z których dowiedzieliśmy się między innymi, że World of Warcraft The War Within zadebiutuje późnym latem 2024 roku. Natomiast gracze poświęcający czas na WoW Classic, zostaną dotknięci Kataklizmem na początku nadchodzącego lata.
Niektóre odnośniki w naszych artykułach to linki afiliacyjne. Klikając na nie, nie ponosisz żadnych kosztów, a jednocześnie wspierasz pracę Redakcji.