Opinia klientów to ważny element wizerunku firmy. Każdej marce zależy na dobrej opinii o swoich produktach oraz o charakterze marki. Budowanie rzetelnej opinii to po prostu ocena przez odbiorców naszej usługi czy kupców naszego produktu.
User Generated Content – definicja
Hasło pochodzące z języka angielskiego na pozór wydaje się dość zrozumiała. User generated content to treści tworzone przez użytkowników. Są to treści, które zostały opublikowane przez odbiorców, którzy zrobili to z własnej woli. Często są to lojalni klienci, którzy chcą pomóc w rozwoju marki.
UGC występuje najczęściej w postaci m.in:
Komentarzy konsumentów – zamieszczone w kanałach social media, komentarze na blogu czy opinie w wizytówce Google. Zdjęcia – obrazy pokazujące charakterystyczny element danej marki. Może to być przedstawienie produktu bądź usługi, ale też skojarzenia z daną marką. Treści – wpisy na blogach to pozyskanie linków i opinii jednocześnie. Do treści możemy zaliczyć również treści publikowane na social media. Filmy – zarówno polecenia w filmach na YouTube czy w relacjach na Instagramie przyniosą korzyść dla Twojej marki.Korzyści z organicznych treści będą bardzo wartościowe dla marki. Wpłyną na zwiększenie popularności danej firmy, ale też budują swoją społeczność w sieci, posiadając swoich ambasadorów. Takie treści są w stanie polepszyć relacje z konsumentami i zdobyć ich zaufanie. User generator content może mieć również wpływ na widoczność serwisu w Internecie, czyli SEO.
Przeczytaj również: Jak wykorzystać User generated content w zwiększeniu widoczności marki w internecie?
Zalety User Generated Content
UGC to bez wątpienia coś, co jest w stanie pomóc marce. Z każdej strony społeczeństwo spotyka się z przekazem marketingowym, więc autentyczna opinia to coś co jest poszukiwane w obecnych czasach.
UGC może zachęcić do zakupu
Opinie mogą okazać się pomocne przy zwiększeniu współczynnika konwersji w sklepach e-commerce. W momencie w którym konsument zastanawia się nad kupnem danego produktu czy usługi, od opinii innych klientów może zależeć ostateczna decyzja.
źródło: https://yourkaya.pl/products/kuracja-zluszczajaca-your-revival-z-trzema-kwasami
UGC zachęca do większego zaangażowania
Dla części użytkowników możliwość podzielenia się opinią jest bardzo ważna. Zależy im na przekazaniu swoich odczuć w związku z daną rzeczą. Zadbaj o to, aby klienci mieli w wygodny sposób dostęp do oceny produktu na Twojej stronie internetowej czy wizytówce Google.
Wyciągnij wnioski
Analiza komentarzy czy opinii zamieszczanych w Internecie może być dobrym wsparciem dla określenia kierunku, w którym ma rozwijać się marka. Jeżeli otrzymasz negatywną opinię, sprawdź czy jest ona wiarygodna i pamiętaj o odpowiedzi, aby nie zostawić klienta z pustymi rękoma.
Social Proof
User Generated Content to jeden z najłatwiejszych sposobów, aby uzyskać miano marki, która jest wiarygodna dla społeczeństwa. Jeżeli odbiorcy marki znajdują czas, aby wyrazić opinię o swojej marce, często swoi za nią lojalność wobec marki oraz solidna podstawa wartości marki.
Zasięg
Jeżeli jest osoba odpowiedzialna za moderację komentarzy – to świetnie! Nie należy dzielić komentarzy na pozytywne i negatywne ponieważ każdy użytkownik zasługuje na odpowiedź. Szczególnie warto poświęcić czas krytycznym komentarzom. Warto pamiętać, że każda próba dyskusji wpływa na zasięg posta, który może przynieść pozytywne skutki. Świetnym przykładem prowadzenia UGC jest konto na Facebooku Biedronki czy Netflixa.
źródło: https://www.facebook.com/netflixpolska
UGC – Czy są wady?
User Generated Content niesie za sobą ryzyko. Jak łatwo się domyślić możliwość publikacji treści przez każdego użytkownika może przynieść również złą renomę. Tworząc markę trzeba pamiętać o dobrej jakości usług czy produktów.
Jak zachęcić użytkowników?
W obecnych czasach przebodźcowania niełatwo jest przyciągnąć uwagę odbiorców i zachęcić ich do interakcji. Dzieje się to zazwyczaj wtedy, kiedy produkt czy usługa ma szczególną wartość dla odbiorców lub niesie za sobą jakieś wartości bądź trafić do odpowiedniej grupy docelowej.
Kreatywność
Zaangażowanie odbiorców w dużej mierze zależy od działań marki. Jeżeli chcesz współpracować ze swoimi konsumentami warto dać coś od siebie. Zachęć użytkowników do wspólnego przedsięwzięcia. Nie myśl sztampowo i przemyśl, które touchpointy sprawdzą się najlepiej.
Przykładem takiego działania może być akcja marki Coca-Cola, która wypuściła serię puszek z różnymi imionami. Użytkownicy sami z siebie udostępniali zdjęcia ze swoimi imionami bądź różnymi puszkami. Kolejnym przykładem z podobnej branży jest Starbucks. Każdy widział zdjęcie białego kubka z imieniem wpisanym markerem. Będąc marką, która oferuje pewnego rodzaju produkt warto zadbać o coś charakterystycznego, co będzie dla użytkowników marki wyróżnieniem firmy, które chcą nosić/udostępniać.
źródło: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/podziel-sie-radoscia-polskie-imiona-i-ksywki-na-opakowaniach-coca-coli-wideo
Grupa docelowa
Planując kampanię marketingową, której skutkiem ma być aktywność użytkowników i UGC warto zbadać grupę docelową swoich działań. Taka analiza pozwoli na dopasowanie np. kanału mediów społecznościowych na których będzie realizowana kampania. Na podstawie grupy docelowej jesteśmy w stanie dopasować klimat działań, które mają zaangażować użytkowników. Muzyka, wykorzystane materiały czy przekaz kampanii powinien być przemyślany.
Istnieje wiele sposobów na to, aby zaangażować Klientów. Marki powinny to robić w momencie, w którym będą pewni jakości swoich usług. W przypadku takich firm pozytywne opinie powinny przyjść w sposób naturalny, a kampanie angażujące odbiorców powinny być kolejnym krokiem w strategii marketingowej.