T-Mobile Polska ogłosił wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2022 roku. Pomimo niesprzyjających okoliczności, operatorowi udało się wypracować wzrost przychodów oraz EBITDA w ujęciu rocznym.
W pierwszym kwartale 2022 roku T-Mobile Polska ponownie osiągnął wzrost przychodów oraz zysku EBITDA AL. Pomimo negatywnego wpływu regulacji stawek za zakańczanie połączeń w sieciach mobilnych (MTR), która spowodowała obniżenie przychodów z połączeń międzyoperatorskich o około 75 mln zł, całkowite przychody wyniosły 1,58 mld zł i wzrosły o 2% rok do roku. To z kolei przełożyło się na wzrost EBITDA AL do poziomu 452 mln zł (+4,9%).
Zobacz: T-Mobile daje bezpłatny dostęp do usług Empik Go i Empik Music
Zobacz: Na tej majowej promocji T-Mobile zyskasz 100 zł
Na przychody spółki na działalność operatora w pierwszym kwartale znaczący wpływ miał również wybuch wojny w Ukrainie. W obliczu tego kryzysu działania T‑Mobile skupiły się na wielowymiarowym wsparciu uchodźców przybywających do Polski, jak i klientów operatora, którzy utrzymują kontakt z osobami z Ukrainy. T‑Mobile udostępnił im między innymi nielimitowane, darmowe połączenia międzynarodowe z Polski do Ukrainy czy obniżone stawki roamingu. Specjalne oferty są dostępne także dla klientów usług na kartę, którzy mogą skorzystać z darmowych połączeń, gigabajtów i przedłużonej ważności konta.
Tylko w ramach ofert T‑Mobile na kartę, Heyah na kartę i T-Mobile MIX klienci wykorzystali już blisko 90 milionów darmowych minut i prawie 6 milionów bezpłatnych gigabajtów. Co więcej, wolontariusze T‑Mobile – pracownicy firmy – prowadzili dystrybucję bezpłatnych starterów dla osób z Ukrainy: na granicy, dworcach kolejowych i autobusowych, a także w punktach recepcyjnych. Z tej formy pomocy skorzystało już blisko pół miliona osób. Firma wspierała także Polski Czerwony Krzyż, Polskie Centrum Pomocy Międzynarodowej oraz szereg innych organizacji, którym udostępniała bezpłatnie telefony, routery, tablety oraz karty SIM wraz z pakietami usług.
W tym samym czasie T‑Mobile prowadził również działania mające na celu zapewnienie najwyższego poziomu jakości usług na granicy i w ośrodkach recepcyjnych, obejmujących na przykład rozmieszczenie mobilnych stacji bazowych telefonii komórkowej oraz zwiększenie przepustowości istniejących stacji. Wojna w Ukrainie spowodowała również konieczność zastosowania nadzwyczajnych środków bezpieczeństwa: fizycznych, mających na celu ochronę infrastruktury krytycznej, jak również cybernetycznych, zapewniających ochronę sieci przed cyberatakami.
Ostatnie miesiące pokazały, jak duże znaczenie w naszym życiu odgrywa możliwość pozostawania w kontakcie na co dzień, ale przede wszystkim w obliczu kryzysu. Z kolei my, jako operator telekomunikacyjny, uświadomiliśmy sobie, że choć potrzeba ogromnego wysiłku, by poradzić sobie z tak dramatycznym wyzwaniem, działając razem, jesteśmy w stanie temu sprostać.
Wojna w Ukrainie niewątpliwie miała ogromny wpływ na naszą działalność w pierwszym kwartale. Fakt, że w obliczu tych przeciwności udało się nam odnotować znaczny wzrost kluczowych czynników finansowych i operacyjnych, pokazuje, że nasza strategia sprawdza się nawet w najtrudniejszych okolicznościach
– powiedział Andreas Maierhofer, prezes T‑Mobile Polska
Na koniec marca 2022 roku liczba klientów T‑Mobile wynosiła 11,8 miliona, o 640 tysięcy więcej niż rok wcześniej. Średni miesięczny wskaźnik rezygnacji (churn) w segmencie kontraktowym utrzymał się bardzo niskim poziomie 0,6%. Według raportu przenośności numerów Urzędu Komunikacji Elektronicznej T‑Mobile osiągnął w tym okresie nie tylko najlepszy rezultat ze wszystkich operatorów infrastrukturalnych, ale także jako jedyny z nich zanotował pozytywne saldo MNP. Firma odnotowała wzrost liczby klientów we wszystkich segmentach: kontraktowym, przedpłaconym, prywatnym i biznesowym.
Nowe nielimitowane plany w segmencie prywatnym zostały bardzo dobrze przyjęte przez rynek, podobnie jak nowa, również nielimitowana, oferta Internetu domowego. Systematycznie rośnie również liczba klientów korzystających z oferty światłowodu i rozrywki, a także klientów korzystających jednocześnie z wielu usług T‑Mobile. Pion biznesowy też zanotował wzrosty we wszystkich obszarach – zarówno w segmencie małych firm, jak i w ofercie dla większych klientów, szczególnie w zakresie bezpieczeństwa, łączności i rozwiązań chmurowych.
Pierwszy kwartał był bardzo specyficzny i przyniósł szereg niespodziewanych wyzwań. W związku z wojną w Ukrainie ponieśliśmy szereg niespodziewanych wydatków, niezbędnych dla zapewnienia bezpieczeństwa i niezawodności naszych usług oraz związanych ze wsparciem dla uchodźców i osób oraz instytucji niosących im pomoc. Jednocześnie mamy do czynienia z bezprecedensowym poziomem inflacji i gwałtownie rosnącymi cenami energii, które mają duży wpływ na naszą działalność. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby w tej sytuacji klienci postanowili odłożyć decyzje zakupowe na później. W rzeczywistości jednak obserwujemy, że coraz częściej wybierają oni naszą ofertę, doceniając najwyższą jakość usług i dbałość o doświadczenie klienta. To z kolei przekłada się na stały wzrost wszystkich kluczowych czynników operacyjnych i finansowych pomimo trudnych okoliczności.
– powiedział Juraj Andras, Członek Zarządu T‑Mobile Polska ds. Finansowych
Klienci wybierają oferty nielimitowane
Pierwszy kwartał 2022 roku w obszarze działań skierowanych do klientów indywidualnych upłynął w T-Mobile pod znakiem dostarczania użytkownikom nielimitowanych usług. W styczniu tego roku T‑Mobile uruchomił nielimitowany Internet w smartfonie bez ograniczenia danych i prędkości. Z kolei w marcu magentowemu operatorowi udało się usunąć kolejną barierę z życia klientów indywidualnych, wprowadzając nielimitowaną ofertę Internetu domowego w technologii 5G/LTE z routerem obsługującym Wi-Fi 6.
Wysoki popyt na usługi dla biznesu
T-Mobile Polska kontynuował wzrost w segmencie biznesowym. W związku z sytuacją w Ukrainie i zwiększoną liczbą ataków hakerskich na firmy, zaobserwowano wzrost zainteresowania usługami cyberbezpieczeństwa. W pierwszym kwartale 2022 roku operator odnotował 30-procentowe zwiększenie liczby zapytań o usługi z zakresu cyberbezpieczeństwa i osiągnął znaczący wzrost sprzedaży w tym segmencie, zwłaszcza wśród dużych klientów, takich jak banki i inne instytucje finansowe czy producenci oprogramowania.
Operator rozwinął gamę produktów cyberbezpieczeństwa opartych na autorskim rozwiązaniu Cyber Guard, ofertę Disaster Recovery as a Service oraz uruchomił nowe Data Center przy ul. Szlacheckiej w Warszawie. Pozwoliło to na wprowadzenie produktu MetroCluster, zapewniającego klientom najwyższy poziom bezpieczeństwa danych. W marcu T‑Mobile podpisał umowę z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, przedłużającą dotychczasową współpracę w zakresie usług Data Center na kolejne 6 lat.
W pierwszym kwartale T‑Mobile kontynuował umacnianie swojej pozycji w segmencie małych i średnich firm. Wprowadził zmiany w ofercie MagentaBIZNES, dzięki którym przedsiębiorcy otrzymają jeszcze szybszy Internet, większy pakiet transmisji danych w najniższej taryfie oraz dodatkowe minuty na terenie Unii Europejskiej.
Optymalizacja oraz inwestycje w jakość sieci
W celu zapewnienia klientom jak najlepszej jakości usług oraz w odpowiedzi na stale rosnące zapotrzebowanie na transmisję danych, T‑Mobile kontynuował proces modernizacji sieci. Dzięki temu operator stale zwiększa pojemność sieci 4G, rozbudowuje sieć 5G z wykorzystaniem już posiadanych zasobów częstotliwości, a także przygotowuje infrastrukturę do przyszłego uruchomienia 5G w docelowym paśmie 3,x GHz. T‑Mobile kontynuował przygotowania niezbędne do wyłączenia sieci 3G, dzięki czemu uwolnione zasoby będą mogły być w przyszłości wykorzystane na potrzeby wydajniejszych i szybszych sieci nowej generacji. Takie podejście przynosi wymierne efekty – w rankingu prędkości pobierania danych mobilnych Speedtest.pl T‑Mobile uplasował się na pierwszym miejscu na przestrzeni całego kwartału.
Troska o dostępność usług
W obszarze ESG, obok zaangażowania w całe spektrum działań mających na celu wsparcie uchodźców wojennych oraz organizacji niosących im pomoc, magentowy operator poinformował także o wdrożeniu pełnej dostępności dla osób głuchych. To kolejny krok w realizowanej konsekwentnie strategii D&I (ang. Diversity and Inclusion). Głusi mogą od początku 2022 roku skorzystać ze wszystkich dostępnych form kontaktu, na przykład strona www.t-mobile.pl/c/migam umożliwia im połączenie się z tłumaczem języka migowego online, który będzie uczestniczył w rozmowie pomiędzy tą osobą, a pracownikiem customer service T‑Mobile. Operator zdecydował się także rozszerzyć dostępność usługi tłumacza migowego z wybranych 120 salonów do wszystkich salonów sprzedaży, których jest ponad 600 w całej Polsce. W każdym z tych miejsc klient może liczyć na połączenie, które przeprowadzi pracownik danej placówki.
Zobacz: Orange Polska – wyniki za 1Q 2022. Ponad 17 mln kart SIM, milion klientów światłowodu
Zobacz: Grupa Polsat Plus: wyniki za I kwartał 2022 roku. 5G stoi w miejscu, za to rośnie Czysta Energia
Dane historyczne
Karty SIM | Abonament | Prepaid | Łącznie |
1Q15 | 6,784 mln | 9,010 mln | 15,794 mln |
2Q15 | 6,708 mln | 9,118 mln | 15,827 mln |
3Q15 | 6,640 mln | 9,056 mln | 15,696 mln |
4Q15 | 6,569 mln | 5,487 mln | 12,056 mln |
1Q16 | 6,518 mln | 5,303 mln | 11,821 mln |
2Q16 | 6,516 mln | 5,119 mln | 11,635 mln |
3Q16 | 6,541 mln | 4,680 mln | 11,221 mln |
4Q16 | 6,612 mln | 4,022 mln | 10,634 mln |
1Q17 | 6,696 mln | 3,533 mln | 10,229 mln |
2Q17 | 6,741 mln | 3,510 mln | 10,251 mln |
3Q17 | 6,797 mln | 3,500 mln | 10,297 mln |
4Q17 | 6,921 mln | 3,533 mln | 10,454 mln |
1Q18 | 6,990 mln | 3,519 mln | 10,509 mln |
2Q18 | 7,068 mln | 3,541 mln | 10,609 mln |
3Q18 | 7,152 mln | 3,541 mln | 10,693 mln |
4Q18 | 7,243 mln | 3,544 mln | 10,787 mln |
1Q19 | 7,298 mln | 3,525 mln | 10,823 mln |
2Q19 | 7,374 mln | 3,495 mln | 10,869 mln |
3Q19 | 7,434 mln | 3,474 mln | 10,908 mln |
4Q19 | 7,504 mln | 3,450 mln | 10,954 mln |
1Q20 | 7,530 mln | 3,452 mln | 10,982 mln |
2Q20 | 7,560 mln | 3,461 mln | 11,021 mln |
3Q20 | 7,581 mln | 3.490 mln | 11.071 mln |
4Q20 | 7,624 mln | 3,574 mln | 11,198 mln |
1Q21 | 7,652 mln | 3,554 mln | 11,205 mln |
2Q21 | 7,668 mln | 3,602 mln | 11,290 mln |
3Q21 | 7,748 mln | 3,677 mln | 11,425 mln |
4Q21 | 7,827 mln | 3,715 mln | 11,542 mln |
1Q22 | 7,866 mln | 3,979 mln | 11,845 mln |
Przychód | EBIDTA/EBITDA AL | Marża EBIDTA/EBITDA AL | |
1Q15 | 1,602 mld zł | 544,1 mln zł | 34,0% |
2Q15 | 1,574 mld zł | 592,7 mln zł | 37,7% |
3Q15 | 1,638 mld zł | 689 mln zł | 42,1% |
4Q15 | 1,645 mld zł | 601 mln zł | 36,5% |
1Q16 | 1,649 mld zł | 524,8 mln zł | 31,7% |
2Q16 | 1,499 mld zł | 437 mln zł | 29,2% |
3Q16 | 1,618 mld zł | 542 mln zł | 33,5% |
4Q16 | 1,687 mld zł | 586,716 mln zł | 34,8% |
1Q17 | 1,572 mld zł | 431 mln zł | 27,5% |
2Q17 | 1,594 mld zł | 525 mln zł | 32,9% |
3Q17 | 1,600 mld zł | 375 mln zł | 20,3% |
4Q17 | 1,657 mld zł | 450 mln zł | 27,2% |
1Q18 | 1,567 mld zł | 401 mln zł | 25,6% |
2Q18 | 1,566 mld zł | 432 mln zł | 27,4% |
3Q18 | 1,688 mld zł | 418 mln zł | 24,8% |
4Q18 | 1,678 mld zł | 411 mln zł | 24,6% |
1Q19 | 1,496 mld zł | 473/398 mln zł | 31,6/26,4% |
2Q19 | 1,565 mld zł | 505/427 mln zł | 32,2/27,3% |
3Q19 | 1,612 mld zł | 501/423 mln zł | 31,1/26,3% |
4Q19 | 1,716 mld zł | 473/400 mln zł | 27,6/23,3% |
1Q20 | 1,557 mld zł | 484/414 mln zł | 31,1/26,7% |
2Q20 | 1,618 mld zł | 509/435 mln zł | 31,5/27,0% |
3Q20 | 1,621 mld zł | -/433 mln zł | -/26,7% |
4Q20 | 1,660 mld zł | -/396 mln zł* | -/23,9%* |
1Q21 | 1,550 mld zł | -/432 mln zł | -/27,9% |
2Q21 | 1,580 mld zł | -/453 mln zł | -/28,7% |
3Q21 | 1,611 mld zł | -/456 mln zł | -/28,3% |
4Q21 | 1,775 mld zł* | -/505 mln zł* | -/28,5%* |
1Q22 | 1,580 mld zł | -/452 mln zł | -/28,6% |
*) Wartości oszacowane na podstawie wyników za cały rok i trzy wcześniejsze kwartały