12 wrzesień 2017 (10:46) | Aktualizacja: 12 wrzesień 2017 (11:22) |
To jak klient postrzega świat – to Twoja rzeczywistość – brzmi popularny cytat. Trudno od niego uciec, gdy chcemy, by nasza firma zwiększała przychody. Opinia klienta może być uzasadniona lub nie, ale zawsze musi być brana pod uwagę. Czasami w firmie pojawia się trudny klient i to jest prawdziwy test dla przedsiębiorców, który nie wszyscy zdają. Oto 6 sposobów jak radzić sobie z trudnymi klientami.
1. Trzymaj emocje
Bycie profesjonalnym i grzecznym wobec klientów jest zawsze wymagane, nawet jeśli zarzuty stawiane prze klienta są niesprawiedliwe. Pprzekazywanie swoich emocji będzie mogło się skończyć złą opinii dla całej firmy.
2. Słuchaj
Dawanie klientowi szansy na pełne przedstawienie swojej sytuacji jest oznaką szacunku dla niego. Może spowodować to zmniejszenie panującego napięcia.
3. Przeprosiny
Kiedy popełniono błąd, przeprosiny zawsze powinny być pierwszym krokiem w trakcie rozmowy z klientem. Będzie to pokazywało szacunek wobec klienta, ale także pokaże, że jego skarga jest traktowana na poważnie
W przypadku nawet, gdy wydawana opinia jest niesprawiedliwa, również dobrze jest przeprosić. Pozwoli to zmniejszyć panujące emocje, a ponadto korzystnie wpłynie na opinię firmy.
4. Zadaj kilka pytań
Pytania wyjaśniające sprawę należy formować, tak aby klient nie odebrał ich jako formę ataku.
5. Spróbuj rozwiązać problem
Jeśli klient otrzymał wadliwy produkt poinformuj o procesie wymiany lub zwrotu. Dobrze jest wóczas zaproponować klientowi coś „ekstra” np. zniżkę na kolejny produkt(np. jednorazowy kod promocyjny w wysokości 10-15%).
6. Analiza
Należy dokonać analizy i wyjaśnić dlaczego pojawił się taki problem. Następnie należy wdrożyć wnioski z przeprowadzonej analizy.
Bartłomiej Godziszewski
MamBiznes.pl