NASA wydaje oświadczenie. "Planetoida blisko Ziemi" - WP Wiadomości

1 lat temu 29

Amerykańska Agencja Kosmiczna NASA przekazała, że w czwartek bardzo blisko Ziemi, dokładnie na niewielkiej wysokości nad powierzchnią, przeleci planetoida. Jej przelot nie zagraża jednak naszej planecie.

Ziemia i Księżyc

Ziemia i KsiężycŹródło: Pixabay

d21id7e

Planetoida - obiekt o nazwie 2023 BU - ma przelecieć w nocy z czwartku na piątek o godzinie 1:27 polskiego czasu.

Kosmiczny obiekt przemknie nad Ameryką Południową na wysokości 3600 kilometrów. Jak podała NASA, szacowane rozmiary asteroidy to od 3,5 do 8,5 metra.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

d21id7e

Zobacz też: Skąd biorą się nazwy cyklonów? To prostsze, niż ci się wydaje

Planetoida przeleci bardzo blisko Ziemi

Agencja zaznaczyła w komunikacie, że nie ma ryzyka uderzenia w Ziemię. Ale nawet gdyby trajektoria planetoidy okazała się nieco inna, niż obliczenia, to obiekt tej wielkości ulegnie w znacznym stopniu zniszczeniu w atmosferze i wtedy ewentualnie drobne odłamki spadłyby jako meteoryty.

Ta asteroida została odkryta przez miłośnika astronomii Giennadij Borysow (Gennadiy Borisov), znanego jako odkrywca międzygwiazdowej komety 2I/Borisov, która przybyła spoza Układu Słonecznego.

Odkrycia dokonał 21 stycznia w swoim obserwatorium MARGO na Krymie. Później inne obserwatoria dokonały swoich obserwacji, co pozwoliło zgromadzić wystarczająco dużo danych do wyznaczenia orbity.

d21id7e

Przelot asteroidy 2023 BU jest jednym z najbliższych znanych wśród tzw. planetoid bliskich Ziemi. Natomiast ogólnie Ziemię prawie codziennie mijają planetoidy różnych rozmiarów, ale zwykle czynią to w dużo większych odległościach, liczonych w setkach tysięcy, albo milionach kilometrów.

NASA dodała, że przed przelotem koło Ziemi planetoida krążyła po orbicie wokół Słońca z okresem 359 dni. Spotkanie z naszą planetą nieco wydłuży orbitę, a okres orbitalny będzie wynosił 425 dni.

d21id7e

Oceń jakość naszego artykułu:

Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.