Boeing B-52 Stratofortress to bombowiec strategiczny dalekiego zasięgu, jeden z najsłynniejszych samolotów w amerykańskiej flocie. Został oblatany w 1952 r., a jego przejście na emeryturę zostało odłożone w czasie. To dlatego, że kultowa jednostka Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (USAF) otrzyma kolejną rundę modernizacji, wśród których należy wymienić nowe silniki i zdolność przenoszenia pocisków hipersonicznych. Eksperci przewidują, że B-52, który zaskarbił sobie przydomek BUFF, doczeka stulecia służby.
Bombowce B-52 jeszcze nie znikną z nieba
B-52 Stratofortress w 2002 r. obchodził swoje 50-lecie służby i jest oficjalnie najdłużej operującym samolotem bojowym na świecie. Nowe ulepszenia, choć subtelne, jeszcze bardziej wydłużą jego żywotność aż do lat 40. obecnego wieku. Jednostki po modernizacji będą oznaczone jako B-52J.
Czytaj też: B-21 Raider w powietrzu. Musisz zobaczyć to historyczne nagranie
Jedną z najważniejszych zmian w stosunku do istniejącego wariantu B-52H jest wymiana silników Pratt & Whitney TF33 na Rolls Royce F130. Ten ruch zwiększy wydajność paliwową maszyny nawet o 30 proc. i jest naturalnym krokiem Commercial Engine Replacement Program (CERP).
B-52 w towarzystwie myśliwca /Fot. USAFDrugim z kluczowych ulepszeń jest możliwość przenoszenia hipersonicznych pocisków manewrujących HACM (Hypersonic Attack Cruise Missile), zdolnych do poruszania się z prędkością przekraczającą Mach 5. Uważa się, że modernizacje są największymi w ponad 70-letniej historii służby B-52 i zostaną przeprowadzone we wszystkich 76 użytkowanych samolotach. Warto wspomnieć, że pierwotnie zamówiono i zbudowano ponad 740 B-52, ale ta liczba stopniowo malała w wyniku wycofywania ich z użytku na przestrzeni lat.
B-52 to niezwykle duży samolot o długości 48,5 m. Jego przybliżona waga wynosi 83 250 kg, a maksymalna masa startowa to 220 000 kg. Obecny B-52H ma ładunek uzbrojenia o masie ponad 31 752 kg i może przenosić najbardziej zróżnicowany zakres broni spośród wszystkich samolotów bojowych. Jego ładowność broni jądrowej obejmuje 12 zaawansowanych pocisków manewrujących AGM-129, 20 pocisków manewrujących AGM-86A odpalanych z powietrza i osiem bomb.
Według Airforce Technology konwencjonalny ładunek uzbrojenia B-52H obejmuje 8 pocisków AGM-84 Harpoon, 4 pociski AGM-142 Raptor, bomby o masie 23 360 kg, bomby o masie 136 000 kg, 20 konwencjonalnych pocisków manewrujących AGM-86C odpalanych z powietrza, 12 połączonych broni dalekiego zasięgu JSOW, 12 połączonych amunicji do bezpośredniego ataku i 16 bomb kasetowych WCMD.
Jeśli chodzi o HACM, USAF przyznało w 2022 r. kontrakt RTX na broń z naddźwiękowym silnikiem odrzutowym dostarczoną przez Northrop Grumman. HACM opiera się na wcześniejszych pracach wykonanych z DARPA i kontynuuje partnerstwo z Australią. Siły Powietrzne oświadczyły, że zamierzają wdrożyć tę broń do 2027 r.