Jak skracać linki?

1 lat temu 83

Linki stały się nieodłącznym elementem cyfrowej rzeczywistości. Są one wykorzystywane m.in. przy działaniach marketingowych i promocyjnych oraz w celu dzielenia się treściami i kierowania ruchu użytkowników na inne strony internetowe. Jednak czasami linki są zbyt długie, co utrudnia ich udostępnianie, a czasami nawet wzbudzają naszą podejrzliwość. Czym jest skracanie linków? Dlaczego warto podjąć takie działania? W tym artykule odpowiemy na te pytania, przy okazji opisując dobre praktyki i wskazówki. 

Na czym polega skracanie linków? 

Skracanie linków to proces, w którym długi adres URL jest prezentowany w formie krótkiej jako odnośnik do oryginału. Po kliknięciu w skrócony link użytkownik zostanie przekierowany na właściwą stronę internetową. Jest to użyteczne i szczególnie przydatne w przypadku długich oraz automatycznie wygenerowanych przez system, mało przyjaznych linków. 

Jak to działa? 

Proces skracania linków polega na zamianie długiego adresu URL na krótszy, zawierający mniej znaków. W tym celu wykorzystuje się specjalne narzędzia online, które zazwyczaj są bardzo proste w użyciu. Istnieje wiele narzędzi umożliwiających skracanie linków np. Bitly, TinyURL lub Cuttly. Większość z nich działa w ten sam sposób – po wklejeniu długiego i mało atrakcyjnego linku w odpowiednie pole zostaje on zastąpiony wygenerowanym krótszym linkiem, który prowadzi do tej samej strony internetowej. 

bitly-linki

źródło: https://bitly.com/

Dlaczego warto skracać linki? 

Często zadawane pytanie brzmi: dlaczego to robić i czy jest to lepsze niż prezentacja pełnych adresów? Skracanie linków ma swoje zalety i w wielu przypadkach jest uzasadnione, a nawet konieczne. Wynika to zarówno z kwestii estetycznych oraz technicznych (SEO), jak i związanych z profesjonalnym wizerunkiem marki oraz analizą pozyskiwanych danych. 

Większa czytelność wpisu 

Pierwszym powodem, dla którego warto skracać linki, jest większa czytelność wpisów w różnych miejscach w sieci, np. w mediach społecznościowych, na firmowym blogu, w e-mailu itp. Domyślne, niezmienione linki są bardzo często długie, co może powodować trudności z umieszczeniem ich, gdy jesteśmy ograniczeniami limitem znaków lub gdy chcemy, aby tekst dobrze się prezentował wizualnie. Publikując skrócone linki, możemy zdecydować się na zamieszczenie ich większej liczby niż w wersji nieskróconej – treść posta, wpisu na blogu firmowym lub newslettera wciąż pozostanie czytelna. 

Optymalizacja linków 

Optymalizacja linków do celów SEO to kolejny powód, dla którego skracanie linków jest korzystne. Dłuższe adresy internetowe złożone z wielu znaków nie są przyjazne dla wyszukiwarek, a także dla użytkowników. Krótkie i treściwe linki są zwykle bardziej atrakcyjne dla robotów wyszukiwarek, co może wpłynąć na lepsze pozycjonowanie naszej witryny. Optymalizacja linków jest jednym z ważniejszych elementów strategii SEO, a skrócone adresy internetowe mogą zwiększyć nasze szanse na uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. 

Profesjonalny wizerunek marki 

Kolejnym powodem jest profesjonalny odbiór wizerunku marki. Dla jego dobra warto wykorzystywać skracanie linków. Odnośniki w skróconej, przejrzystej i bardziej eleganckiej formie z pewnością wzbudzą w odbiorcach więcej zaufania niż długie linki, które wyglądają podejrzanie i kojarzone są głównie oszustwami. Skrócone linki w pozytywny i korzystny sposób wpływają na postrzeganie marki przez użytkowników oraz powodują znaczny wzrost zaufania do niej. Poprzez świadome umieszczenie przyjaznych i dobrze zoptymalizowanych linków utwierdzamy odbiorców o naszym profesjonalizmie. 

Cenne statystyki ruchu 

Ostatnim powodem, dla którego warto skracać linki, jest możliwość uzyskania statystyk ruchu na naszej stronie internetowej. Wykorzystując odpowiednie narzędzia, mamy możliwość wglądu w różnego rodzaju informacje i statystyki dotyczące konkretnego zmienionego linku. Zazwyczaj jedynym wymogiem, aby mieć dostęp do tego rodzaju funkcjonalności, jest wcześniejsza rejestracja konta. 

Zalecamy korzystanie z dedykowanych do tego narzędzi analitycznych np. Google Analytics. Po odpowiedniej konfiguracji tego narzędzia i prawidłowym otagowaniu linku istnieje możliwość uzyskania nawet najbardziej szczegółowych informacji, które mogą się okazać niezwykle cenne np. przy podejmowaniu działań marketingowych. 

artefakt-oferta

Dobre praktyki i wskazówki do skracania linków 

Mimo że skracanie linków wydaje się prostym i łatwym procesem, warto skorzystać ze schematów, które przynoszą pewne efekty. Oto kilka dobrych praktyk i wskazówek, które warto uwzględnić. 

Wykorzystaj znaczniki UTM i monitoruj skuteczność linków 

Znaczniki (tagi) UTM to specjalne parametry, które pozwalają m.in. na śledzenie aktywności użytkowników na stronie. Można je wykorzystać do monitorowania ruchu z różnych źródeł, takich jak e-maile, kampanie reklamowe, media społecznościowe itp. Jeśli korzystasz z linków skróconych, warto monitorować ich skuteczność, wykorzystując do tego specjalne narzędzia do analizy, takie jak wspomniane wyżej Google Analytics. Dzięki temu możesz sprawdzić, jakie źródła ruchu generują najwięcej konwersji oraz które działania marketingowe przynoszą najlepsze efekty. 

Zawsze wykorzystuj sprawdzone narzędzia 

Nie wszystkie narzędzia do skracania linków są sobie równe. Niektóre z nich mogą być szkodliwe dla Twojej witryny lub mogą zawierać wirusy. Warto korzystać ze sprawdzonych narzędzi online, które mają już wyrobioną opinię i renomę. 

Unikaj nadużywania skracania linków 

Skracanie linków może być przydatne, ale nie należy nadużywać tej funkcjonalności. Jeśli robisz to zbyt często, może to doprowadzić do utraty zaufania użytkowników i zaszkodzić wiarygodności marki i doprowadzić do spadków pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania. 

Twórz własne, proste i zrozumiałe linki 

Warto tworzyć i edytować własne linki. Ważne jest, aby były one proste, zwięzłe i zrozumiałe dla użytkowników. Powinny zawierać słowa kluczowe lub frazy, które pozwolą na zrozumienie, o czym jest strona docelowa. Wykorzystaj frazy kluczowe, które opisują zawartość danej podstrony w sposób jak najbardziej trafny i szczegółowy, aby umożliwić użytkownikom bezproblemowe poruszanie się po witrynie. 

Podsumowanie 

Skracanie linków to niezwykle przydatna funkcjonalność, która pozwala nie tylko na łatwe udostępnianie i uporządkowanie linków, ale również na efektywną ich prezentację w treściach internetowych, materiałach promocyjnych i reklamowych, a także poprawę skuteczności szeroko pojętych działań marketingowych. Wdrożenie dobrych praktyk i wskazówek dotyczących skracania linków pozwoli na uniknięcie większości problemów związanych z tym procesem oraz wykorzystanie pełnego potencjału skróconych linków. 

Czytaj więcej
Radio Game On-line